staabre Skrevet 8 timer siden Skrevet 8 timer siden De fleste her er nok vant til å benytte avgiftsbelagte private veier for å komme til et passende utgangspunkt for fjellturen. Tradisjonelt har det vært enkelt å betale avgiften med kontanter i en kasse ved innkjøring; dette opplegget har fungert utmerket i mange år. Men nå har mange veilag gått over til automatisk skiltregistrering av kjøretøy via kamera med tilhørende automatisk innkreving av avgift. Dette kan være praktisk for det enkelte veilag, men for brukerne kan det fort bli problematisk hvis useriøse bomselskaper skal stå for avgifts- innkrevingen. Spesielt vil jeg nevne bomselskapet FINTER AS, som tydeligvis har oppdaget mulighetene til å selge gebyr ved å ha urimelige betalingsbetingelser og mangelfull skilting/ informasjon ved bompunktene. Dette selskapet benyttes av mange veilag i Trøndelag og sørover, og stadig flere veilag lar seg overtale til å engasjere dem. Jeg har 3 prinsipielle ankepunkter mot å benytte FINTER AS. 1) Dette vil medføre til dels kraftige prisøkninger. For eksempel ble det henholdsvis 60% og 100% prispåslag fra i fjor til i år for 2 bomveier i Lierne da FINTER AS kom på banen. Prisøkningene er nok ikke bare bomselskapets skyld, men en god del av ansvaret ligger hos dem. 2)+3) Prisøkning er nå en ting, men det mest alvorlige er at FINTER AS benytter urimelige betalingsbetingelser og gir mangelfull informasjon om disse. For etterskuddsbetaling opplyses det via skilting at man har 48 timer fra passering til å betale via nett. Men det opplyses vanligvis ikke om 48-timersfristen begynner å løpe ved innkjøring eller ved utkjøring (se bilde). (Det er ofte montert kamera begge veier, så dette er det umulig å vite.) For kjente turområder, som f.eks. Forollhogna, burde det være rimelig at 48-timersfristen begynner å løpe ved utkjøring, siden en telttur ofte varer over flere dager. Men nei, for f.eks. Vangrøftdalsveien gjelder 48-timersfristen fra innkjøring, slik at denne fristen i praksis ofte er en 0-timersfrist. Etter at denne (fiktive) fristen er ute, er FINTER AS kjapp til å sende ut faktura pålydende kr. 59 for "lagring og oppslag" pluss fakturagebyr. I noen tilfeller vil ekstrakostnadene overskride selve bomavgiften. Dette er en praksis som er helt urimelig, ja på grensen til svindel, etter min mening. 1 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Personlig liker jeg godt at mange bomveier har gått over til "Norgesbom" som dette. Det er enkelt å forholde seg til og har så vidt jeg kan huske aldri gitt meg problemer. De gangene jeg har endt med faktura i posten har jeg glemt å betale bare, så det er på egen kappe. Siter
+ost Skrevet 7 timer siden Skrevet 7 timer siden Vanlig norm er jo at man betaler bomavgiften når man kjører inn på en privat bomvei. Ved noen slike veier har det gjerne også vært et tillegg om man har tenkt å parkere over flere dager, igjen er det da naturlig at man betaler før man begynner å bruke herligheten. Det er jo også skiltet ved innkjøring, og så dårlig tid har vi da ikke at vi ikke kan stoppe og lese eventuelle skilt skikkelig. Siter
staabre Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden ost skrev (52 minutter siden): Vanlig norm er jo at man betaler bomavgiften når man kjører inn på en privat bomvei. Ved noen slike veier har det gjerne også vært et tillegg om man har tenkt å parkere over flere dager, igjen er det da naturlig at man betaler før man begynner å bruke herligheten. Det er jo også skiltet ved innkjøring, og så dårlig tid har vi da ikke at vi ikke kan stoppe og lese eventuelle skilt skikkelig. Du har visst misforstått; problemet er jo at man IKKE får en rimelig mulighet til å betale før man kjører inn. Det er riktignok muligheter for forhåndsbetaling med kort, men dette krever BankID, dessuten er det ikke opplyst om muligheten for forhåndsbetaling via skilting. Andre muligheter for forhåndsbetaling finnes ikke. 1 Siter
staabre Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden sneakyowl skrev (1 time siden): Personlig liker jeg godt at mange bomveier har gått over til "Norgesbom" som dette. Det er enkelt å forholde seg til og har så vidt jeg kan huske aldri gitt meg problemer. De gangene jeg har endt med faktura i posten har jeg glemt å betale bare, så det er på egen kappe. Men det er jo de begrensede mulighetene for å betale for å unngå faktura som er urimelige. Det er jo det som er hovedproblemet! 2 Siter
+tshansen Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden staabre skrev (10 minutter siden): Du har visst misforstått; problemet er jo at man IKKE får en rimelig mulighet til å betale før man kjører inn. Det er riktignok muligheter for forhåndsbetaling med kort, men dette krever BankID, dessuten er det ikke opplyst om muligheten for forhåndsbetaling via skilting. Andre muligheter for forhåndsbetaling finnes ikke. Det er helt uaktuelt å registrere kort hos disse svindlerne. Dette er en problemstilling som har pågått lenge for oss som kjører motorsykkel. Det har foregått så mye svindel at man kan bli kvalm av mindre. Jeg har ingen problemer med å betale på bom belagte veier, men når du går inn å sjekker hjemmesiden (når det omsider er dekning) så er det ingen passering på ditt skilt nummer. For så å få faktura i posten med bom beløpet og 79,- faktura gebyr. Ser man på bedriften (Trondheim) Som drifter dette har de økt mange 10 talls millioner i omsetning etter de startet med dette. Forbanna kjeltringer. Herregud jeg har vært forbanna på denne praksisen i mange år. 2 Siter
+sneakyowl Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) staabre skrev (15 minutter siden): Men det er jo de begrensede mulighetene for å betale for å unngå faktura som er urimelige. Det er jo det som er hovedproblemet! Kanskje bare jeg som er heldig her, men hvordan er det begrenset mulighet for å betale? For min del er det som regel å stoppe til siden litt etter å ha kjørt inn (for det er som regel på inn-kjøring etter første kamera) for så å betale med Vipps etter å ha søkt opp reg. nr. Er jeg kun på en helgetur (og dermed innenfor 48t fra jeg kjørte inn) gjør jeg det som poeng å stoppe rett etter bommen på vei ut og betale da. Da er jeg sikrere på at passeringen har rukket å dukke opp. Enda bedre er det å ha med passasjer som får æren av å søke opp og betale, så slipper man å stoppe😁 Endret 6 timer siden av sneakyowl 1 Siter
+tshansen Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden sneakyowl skrev (1 minutt siden): Kanskje bare jeg som er heldig her, men hvordan er det begrenset mulighet for å betale? For min del er det som regel å stoppe til siden litt etter å ha kjørt inn (for det er som regel på inn-kjøring etter første kamera) for så å betale med Vipps etter å ha søkt opp reg. nr. Er jeg kun på en helgetur (og dermed innenfor 48t fra jeg kjørte inn) gjør jeg det som poeng å stoppe rett etter bommen på vei ut og betale da. Da er jeg sikrere på at passeringen har rukket å dukke opp. Mange av bommene har mangel på dekning i området de står. Når man omsider får dekning, står det ingen passering registrert på skiltnummeret ditt. Når det omsider kommer faktura i posten flere uker senere, får du et hyggelig faktura gebyr med på kjøpet. Prøv å nå tak i de på telefon og klag på hendelsen. Du ser helt åpenbart på business sidene deres at dette er noe de spekulerer i, spesielt når så mange opplever dette gjentagende. Jeg har selv opplevd dette flere ganger. 2 Siter
staabre Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden sneakyowl skrev (1 minutt siden): Kanskje bare jeg som er heldig her, men hvordan er det begrenset mulighet for å betale? For min del er det som regel å stoppe til siden litt etter å ha kjørt inn (for det er som regel på inn-kjøring etter første kamera) for så å betale med Vipps etter å ha søkt opp reg. nr. Er jeg kun på en helgetur (og dermed innenfor 48t fra jeg kjørte inn) gjør jeg det som poeng å stoppe rett etter bommen på vei ut og betale da. Da er jeg sikrere på at passeringen har rukket å dukke opp. Forhåndsbetaling er kun mulig med kort, Vipps går ikke. (Etterskuddsbetaling er også mulig via Vipps og direkte bankoverføring.) Forøvrig kreves det BankID hvis en er på stedet og skal betale innenfor 48-timersfristen. Men FINTER AS (eller noen andre) kan ikke kreve at folk har BankID eller mulighet til å betale via telefon. Det har ikke FINTER AS noe med! Grov forskjellsbehandling av kunder slik jeg ser det. Det kan da ikke være lovlig? 1 Siter
+sneakyowl Skrevet 6 timer siden Skrevet 6 timer siden (endret) tshansen skrev (18 minutter siden): Mange av bommene har mangel på dekning i området de står. Når man omsider får dekning, står det ingen passering registrert på skiltnummeret ditt. Når det omsider kommer faktura i posten flere uker senere, får du et hyggelig faktura gebyr med på kjøpet. Prøv å nå tak i de på telefon og klag på hendelsen. Du ser helt åpenbart på business sidene deres at dette er noe de spekulerer i, spesielt når så mange opplever dette gjentagende. Jeg har selv opplevd dette flere ganger. Som nevnt har jeg ikke hatt noe problemer med noen av passeringene mine, og det begynner å bli en del steder, hvis det peprede kartet mitt med leirplasser over hele østlandet er noen indikator. Jeg tviler ikke på at de spekulerer i dette for businessen sin del. Det er fort gjort å glemme hvis man ikke har dekning der og da, men dekning er ikke så vanskelig å finne i Norge, spesielt ikke langs bilvei enten på vei inn eller ut. @staabre: I forrige post snakket jeg ikke om forhåndsbetaling, men bare betaling etter passering som har funka helt fint. Det deiligste hadde vært om bompasseringene var integrert med Autopass som de fleste kjører rundt med i bilen uansett (dog ikke motorsyklister). Med fare for å høres ut som om jeg elsker bom- og parkeringsselskaper 😅 Jeg bare synes at akkurat dette funker ganske bra. Endret 6 timer siden av sneakyowl 1 Siter
staabre Skrevet 6 timer siden Forfatter Skrevet 6 timer siden sneakyowl skrev (3 minutter siden): @staabre: I forrige post snakket jeg ikke om forhåndsbetaling, men bare betaling etter passering som har funka helt fint. Det deiligste hadde vært om bompasseringene var integrert med Autopass som de fleste kjører rundt med i bilen uansett (dog ikke motorsyklister). Med fare for å høres ut som om jeg elsker bom- og parkeringsselskaper 😅 Jeg bare synes at akkurat dette funker ganske bra. Det funker bra for deg fordi du har muligheter til å betale via telefon. Hadde du ikke hatt det, ville nok pipen fått en annen lyd. 1 Siter
+Øystein_ Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden (endret) Hei. Jeg tror dette er litt opp til hvert enkelt veilag. Jeg har vært på veier der man betaler ved utpassering og dette står opplyst på et infoskilt. Har også vært på en vei der eieren hadde satt opp et ekstra infoskilt lengre inn ved parkeringsplassen med betalingsinfo og påminnelse om at man må huske å betale. Men jeg skjønner veilagene godt som går for skiltgjenkjenning. Med vanlig kontantbetaling er det for mange snikere. En klassisk bomløsning med kortbetaling tror jeg er dyr og komplisert å drifte. Men for å legge til. Jeg hater forretningsmodellen til Finter som pesten. Jeg mener det eneste rettferdige er å legge på bomprisen for å betale driftskostadene til bommen og innkreving. Ikke at de skal basere driften på at folk er glemsomme med urimelige gebyrer. Jeg synes det er såpass praktisk at jeg er villig til å betale ekstra for å ha denne løsningen. Får bare håpe at saken rundt fakturagebyr får en runde i retten og at det dømmes i selskapenes disfavør så man blir kvitt denne uredelige praksisen. Endring: Kan også legge til at på Youpark så kan du registrere deg gratis med skiltnummer og tlf-nummer og da vil du få en sms fra dem med en betalingslink når passeringen er registrert. Endret 5 timer siden av Øystein_ 1 Siter
+Øystein_ Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden tshansen skrev (1 time siden): Mange av bommene har mangel på dekning i området de står. Når man omsider får dekning, står det ingen passering registrert på skiltnummeret ditt. Når det omsider kommer faktura i posten flere uker senere, får du et hyggelig faktura gebyr med på kjøpet. Prøv å nå tak i de på telefon og klag på hendelsen. Du ser helt åpenbart på business sidene deres at dette er noe de spekulerer i, spesielt når så mange opplever dette gjentagende. Jeg har selv opplevd dette flere ganger. Sikker på at bommen ikke telte passering på utkjøring? Jeg var borte i det samme i Seterdalen i Dagali, lurte på hvorfor jeg ikke fikk noe treff på nummeret mitt. Men så viste det seg at de teller utkjøringen pga. dårlig telefondekning der inne 1 Siter
+tshansen Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Øystein_ skrev (41 minutter siden): Sikker på at bommen ikke telte passering på utkjøring? Jeg var borte i det samme i Seterdalen i Dagali, lurte på hvorfor jeg ikke fikk noe treff på nummeret mitt. Men så viste det seg at de teller utkjøringen pga. dårlig telefondekning der inne Veldig sikker på dette, da jeg hadde kjørt ganske langt ut av området før jeg sjekket. Jeg sjekket igjen dagen etter, for jeg har erfaring med at dette har skjedd uttalige ganger før, med samme resultat. De sender faktura i posten med faktura gebyr og gjemmer seg bak at jeg kan jo bare registrere kortet mitt så er det ikke noe problem. Når jeg omsider kommer gjennom til Kundeservice, ser de at jeg har logget inn på siden på gitte tidspunkt og sletter fakturagebyret. Men de nekter å betale faktura for plunder og heft (min tid som jeg må bruke for å få slettet kravet) Jævla idioter. Det er faen meg lite som irriterer meg mer enn slik praksis som dette. Noen få kjappe søk på Finter, finner man fort ut hvilken klagestorm de har stått i, men driter i. Dette er ren spekulasjon og noe de livnærer business modellen sin på. De kommer til å holde på (million inntekter) til noen sier stopp med lovverk. Å det skjer ikke med det første. Det tar tid, alt for lang tid. sneakyowl skrev (1 time siden): Jeg tviler ikke på at de spekulerer i dette for businessen sin del. Det er fort gjort å glemme hvis man ikke har dekning der og da, men dekning er ikke så vanskelig å finne i Norge, spesielt ikke langs bilvei enten på vei inn eller ut. Du kan tvile så mye du vil. Jeg har hatt nok erfaring med hvordan de opptrer og bevis i form av faktura og betalinger til å kunne hevde at dette er noe de bevisst spekulerer i. Hvor mange gidder å krangle på 79,- når det er et helvete å komme gjennom på telefon til de? om du i det hele tatt kommer gjennom. Siter
staabre Skrevet 4 timer siden Forfatter Skrevet 4 timer siden Øystein_ skrev (47 minutter siden): Endring: Kan også legge til at på Youpark så kan du registrere deg gratis med skiltnummer og tlf-nummer og da vil du få en sms fra dem med en betalingslink når passeringen er registrert. Så hvis man registrerer seg så gjelder ikke 48-timersfristen og man får en rimelig tidsfrist til å betale via bankoverføring i etterkant uten å få tilsendt faktura? Siter
Volum Skrevet 3 timer siden Skrevet 3 timer siden Det er ulovlig å kreve inn høyere fakturagebyr enn den reelle kostnaden ved å sende ut fakturaen. Om noen orker å ta krangelen har de en god sak. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.