Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har fisket en del i skog og fjell i barndommen, men  det begynner å bli 20 år siden. Hvilke stenger eller sett bør en gå for ? Har ingen tanker om dyre saker ettersom dette er noe jeg skal gjøre i ny og ne. 

Jeg skal på turer i høst ved Femunden / Trysil og Gutulia. Håpet er å ha noe som holder noen turer og jeg ikke banner opp og ned i mente fordi kvaliteten er så som så, forstår at kriteriet og pris henger sammen, men er det noen mellomting ? 

Annonse
Skrevet
58 minutes ago, TrondMerdem said:

Hei,

Jeg har fisket en del i skog og fjell i barndommen, men  det begynner å bli 20 år siden. Hvilke stenger eller sett bør en gå for ? Har ingen tanker om dyre saker ettersom dette er noe jeg skal gjøre i ny og ne. 

Jeg skal på turer i høst ved Femunden / Trysil og Gutulia. Håpet er å ha noe som holder noen turer og jeg ikke banner opp og ned i mente fordi kvaliteten er så som så, forstår at kriteriet og pris henger sammen, men er det noen mellomting ? 

Velg en stang som er omtrent 5-25g og 8-10 fot, med det får du en god allroundstang. Det finnes så mange ulike stangmerker at jeg gidder ikke å anbefale noe spesifikt, men unngå Lawson. Daiwa, Shimano, Berkley osv er trygge valg, og i min erfaring er globale merker tryggere enn lokale. Selv foretrekker jeg 9-10 fots stenger, lengre stenger gjør at du kaster lengre samt at det blir enklere å tryggere å fiske steder hvor det er vanskelig å komme helt ned til vannkanten. 

Når det kommer til snellen, velg en str. 2500 i din prisklasse. Shimano eller Daiwa er trygge valg begge to, men jeg har en sterk preferanse for Shimano, jeg liker måten snellene oppfører seg på, velger du andre merker kan det være bra eller så kan du ende opp med noe skikkelig hestemøkk. 

Når det kommer til sneller så bør du tenke over om du trenger noe som fungerer i saltvann eller ikke, rene ferskvannssneller kan være lettere og mer komfortable å fiske med. 

Skrevet
Gabs88 skrev (17 minutter siden):

Velg en stang som er omtrent 5-25g og 8-10 fot, med det får du en god allroundstang. Det finnes så mange ulike stangmerker at jeg gidder ikke å anbefale noe spesifikt, men unngå Lawson. Daiwa, Shimano, Berkley osv er trygge valg, og i min erfaring er globale merker tryggere enn lokale. Selv foretrekker jeg 9-10 fots stenger, lengre stenger gjør at du kaster lengre samt at det blir enklere å tryggere å fiske steder hvor det er vanskelig å komme helt ned til vannkanten. 

Når det kommer til snellen, velg en str. 2500 i din prisklasse. Shimano eller Daiwa er trygge valg begge to, men jeg har en sterk preferanse for Shimano, jeg liker måten snellene oppfører seg på, velger du andre merker kan det være bra eller så kan du ende opp med noe skikkelig hestemøkk. 

Når det kommer til sneller så bør du tenke over om du trenger noe som fungerer i saltvann eller ikke, rene ferskvannssneller kan være lettere og mer komfortable å fiske med. 

Takk for utfyllende svar, her må jeg vurdere om denne skal brukes hjemme i skjærgården også. 

Nå har jeg gode preferanser på veg inn i fiskeutstyr butikken 👍

Skrevet (endret)

Det finnes så mangt av utstyr, men så lenge snellen spoler søre sånn passe jevnt på er man langt på vei (her har Abu noe å lære…) Kjøpte meg noen Berkley Cherrywood stenger nylig til en svært liten sum, og må si meg godt fornøyd. Biltema sine stenger er faktisk helt fine de også, utrolig nok, og svært rimelig så vel som tilgjengelige. Når det kommer til sneller har jeg god erfaring med Shimano og Okuma. 

Mono er bedre enn multi, og skitt fiske! :) 

Endret av Fiskepadde
  • Liker 1
Skrevet

Kan støtte meg på det som er nevnt over. Til fiske i skogsvann og elver liker jeg stenger på 6-7 fot, og til sjøfiske og fiske i fjellvann er 9-10 fot fint. En 8-foter er et allsidig kompromiss. Til primært ørret- og røyefiske er 2-12, 3-14 og 5-20 fine valg. I en bekkekulp er lavere kastevekt fint for å vippe små spinnere presist, og i store fjellsjøer er det supert å kunne kaste litt større sildesluker for å nå langt. Om du spesifikt går etter gjedde eller skal fiske i sjøen også er ikke 7-28 dumt. 

De fleste stenger er gode nok til å fiske med, selv om det selvfølgelig er kvalitetsforskjeller. Men dårlige sneller kan skape mye frustrasjon, med svært ujevn brems og dårlig senepålegging som skaper krøll. 

Skrevet
3 hours ago, Fiskepadde said:

Biltema sine stenger er faktisk helt fine de også, utrolig nok, og svært rimelig så vel som tilgjengelige. 

Billige stenger er helt greit til det meste av bruk, en stang er i praksis en stang uansett kvalitet så gjør den jobben omtrent like godt. Men selv bruker jeg gjerne 3-6000 kroner på å få en stang som er lett, behagelig, følsom og morro å fiske med. 

17 minutes ago, foroll said:

De fleste stenger er gode nok til å fiske med, selv om det selvfølgelig er kvalitetsforskjeller. Men dårlige sneller kan skape mye frustrasjon, med svært ujevn brems og dårlig senepålegging som skaper krøll. 

Uten tvil, dyrere sneller er svært problemfrie sammenlignet med billige. Selv bruker jeg toppmodeller som Vanquish og Stella, fisker over tusen timer i året og ser skjelden en eneste vindknute. Noe av det er god kasteteknikk, men god snelle har også svært mye med det å gjøre. 

Miravel er den billigste snellen jeg selv er komfortabel med å anbefale, men Shimano Stradic FM (fersk og saltvann) eller Shimano Vanford FA (ferskvann) gir en svæææært mye bedre fiskeopplevelse, og er det jeg egentlig vil anbefale til alle som fisker mer enn 100 timer i året. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.