Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle erfarne fjellfolk.

Hvor mye vektlegger dere vindstyrke som meldes på Yr før en vanlig fjelltur (typ hytte til hytte tur, eller telt og følge dnt stier)? Og hva er sterk vind?

Konkret eksempel; vi planlegger en langhelg på Dovrefjell, telt + dnt sti, men det er meldt vind 10-15m/s store deler av tiden. Blir det bare slitsomt og ubehagelig?

Annonse
Skrevet

Jeg bryr meg ganske mye, kanskje mest om vindretning, i alle fall her hjemme i kjente fjell. Jeg vet at vind fra øst-sørøst ofte blir kraftigere enn meldt, og kommer raskt (!). Fjellturer med den vindretninga krever at jeg tar litt forhåndsregler med tanke på teltplass, og legger ruta for å unngå de mest eksponerte områdene.

Opplever at Yr har blitt mer presis på 3-7 dagers varsel, og da bruker jeg å se om det er noen værskifter framme i leia som jeg bør vite om.

Jeg går sjeldent hytte til hytte, men da tenker jeg at vind er mindre viktig, så fremt den ikke er så sterk at det oppleves som farlig. Jeg har vært på rypejakt der trærne rundt meg begynte å knekke. Det er ikke særlig gøy.

Jeg kjenner ikke Dovrefjell så godt, men vil tro det er mulig å få til en hyggelig fjelltur i den vinden som er meldt. Jeg ville sjekka med kjenninger som bruker fjellområdet, om vindretninger, eksponerte daler, og valgt traseer der dere kanskje kommer litt unna vinden. 

Skrevet

10-15 m/s er ikke mye om du skal gå fra hytte til hytte. Det du må se på er eventuelle vindkast. Skal du på snaufjellet kan du som oftes pluss på litt ekstra. Skal du sette opp telt må du være obs! Det er ikke noe stress med å gå med tungsekk med vind på 10 - 15 m/s, men øker vinden og du får vindkast på rundt 25 m/s kan det bli slitsomt og ubehagelig om du går i bratt terreng. Sjekk ruta om det er alternative ruter som går lavere i terrenget og hvor du kan søke ly for vinden. Mange har en grense på rundt dette om de skal høgt og ikke har mulighet til å trekke ned om vinden blir for tøff. 

Skrevet

Om det er meldt 10-15 m/s gjennom hele turen synes jeg personlig det blir for masete og slitsomt. Vinden dikterer raskt hele turen. Det blir vanskelig å prate sammen pga lyd, pauser og matlaging blir mindre trivelig og det må tas ekstra hensyn til leirplass ved telting. Det blir også betydelig kaldere enn temperaturen som er målt og det kan bli mer kritisk om det skjer noe. (Kraftig overtråkk, telt stang knekker, regnvær etc.)

Når dette er sagt har jeg teltet flere ganger i 10-15 m/s. Det viktigste er at du har tatt høyde for at ting kan skje og har en plan og utstyr med litt marginer. 

Gikk gjennom Mjølkedalen i fjor med telt i 12-13 m/s og det var veldig deilig når vinden dagen etter løyet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.