Gå til innhold
  • Bli medlem

Alternativ til Salo terrengsko?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må snart kjøpe nye terrengløpesko/hiking sko. Jeg har hatt ulike modeller fra Salomon før, men synes de slites veldig fort i hælekappen. Jeg har prøvd gå opp en størrelse/halvstøreelse uten at det har hatt noe å si. 

Er det noen som har et merke/modell å anbefale som er litt mer holdbar?  Bruksområde er dagsturer i fjellet med lett last/trimturer opp og ned til en topp. Godt grep på både berg og skogbunn er dermed et pluss.

Annonse
Skrevet

Til mine Salo kjøpte jeg et par tynne arbeidshansker i hvitt skinn på Jula (29,-), klippet ut to lapper og limte de med Stormsure/Aquasure inni hælkappen. Fungerer fint, kun der skinnet er brettet over kanten og ned på utsiden har limet løsnet litt i løpet av et års bruk. Det er mønsteret i sålen som er slitasje punktet nå.

Ut over det har jeg snust på noen av Terrex modellene til Adidas ( de som har Continental såle). Men ingen handel enda.

Skrevet (endret)

Jeg har hatt flere par av Saucony Peregrine,  det er en klassiker av en terrengløpesko over mange år. Solid sko med lav profil, det er Sauconys egenutviklede såle som jeg ikke husker navnet på. Allsidig såle, står ikke tilbake for feks. Vibram megagrip som er brukt på en del sko.

Jeg opplever forøvrig at de fleste sko er gode på skog/grus/gjørme, det som skiller klinten fra hveten er feste på vått fjell/berg. Og der er VJ et uslåelig merke (finsk). Jeg har VJ Lightspeed som jeg løper mye med i Oslomarka, og føler meg 100% trygg på våt stein med disse. Muligens litt for nette for et røft fjellmiljø?

Ellers er mange her inne glade i La Sportiva Ultra raptor lave hikingsko,  de har litt smal fasong og rare størrelser, passet aldri meg men virket som ok sko.

Har også hatt noen Salomon tursko, men har gitt opp det merket; fikk av en eller annen grunn alltid gnagsår.

Endret av Guggen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.