Gå til innhold
  • Bli medlem

Plass nok i Helsport Lofoten Pro 3?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å skaffe meg et nytt telt som skal erstatte et Norrøna Ravneskar. Så langt er favoritten Helsport Lofoten Pro 3. Det veier i følge spesifikasjonen 1kg mindre enn Ravneskar (2.75kg mot 3.7kg), en besparelse som betyr mye nå som jeg ikke er så ung og sprek lenger.

Jeg ser at lengden i innerteltet er 210cm, jeg er 189cm høy. Med fotende i soveposen og hodepute tipper jeg at soving tar nettop ca. 210cm. Vet ikke hva innvendig lengde er i Ravneskar (eller høyden for den saks skyld - er det noen som har målene?), men jeg har alltid synes det er grei plass der.

I motsetning til dagens tunneltelt med sine lave fotender og fravær av baktelt har Ravneskar en indre vegg/dør i endene som er helt vertikal og for/bak -telt som da blir liggende langt unna - altså null fare for at man dytter innerduken opp i ytterduken om natta; der kan man trygt 'flekse' litt i lengden uten at noe duk-mot-duk problematikk.

Jeg så noen her mente at et Sydvang Skaring med oppgitt lenge på 230cm i innertelt var for smått for folk på 180cm (link). En annen skrev at at Lofoten Pro 3 førte til våt sovepose p.g.a. duk-mot-duk kontakt (link).

Er den skrånende fotenden i moderne telt virkelig så ille? Vil Lofoten Pro teltet med sine 210cm og lave fotende (eller andre telt med samme konfigurasjon) være helt skivebom for en på 189cm som liker god plass og tørt innertelt?

Annonse
Skrevet

Ooops, det skulle vært "Explorer Pro Lofoten 3", altså det som er helt grått. Helsport bruker ikke (lenger?) betegnelsen "Explorer" på sin egen side.

Siden jeg nå forfatter en posting til (kan ikke redigere OP) slenger jeg på et par bonus-spørsmål:

Jeg har lest at noen av lettvekts-bunndukene til Helsport er veldig glatte. Er dette en av dem (det er polyuretan på bunnduken)?

Mange av de moderne tunnel-teltene har bare en stang i hver ende av 'soverommet'. Da blir det et spenn på over to meter. For de som har en ekstra stang på midten av soverommet blir jo spennet det halve. Regner med at det blir noe større sagge- og blafrefaktor uten den ekstra stangen. Er det betydelig? Kanskje det er kompensert med større avstand mellom ytter- og innertelt?

Skrevet (endret)

Jeg får snakke litt mer med meg selv... Det kan muligens være å anse som trening til solotur? :-))

For å få en mer solid referanse slo jeg opp Ravneskaret i dag. Det var jaggu koselig inni der, med mange gode minner. Jeg synes fortsatt det er god plass for én mann.

Jeg passet på å ta noen mål av dette 'historiske' teltet for de som er interesserte (lurer fremdeles på material specs for duken i yttertelt, innertelt og bunn):

NorrnaRavneskar.png.0464cd1fa37a7ee345b4122dd5fd3b17.png

Nå som denne tråden drar i retning av Ravneskar-historie slenger med en link til et intervju med Tomas Carlström, Ravneskarets far. Historien begynner på @6:13.

Siden jeg er mester i å overtenke har jeg nå en rekke kandidater for nytt telt. I den dyrere enden er Helsport Explorer Pro Lofoten 3 og Helsport Fjellheimen Superlight 3 Camp. I den billigere enden har jeg tittet på Dovrefjell Vidda Light 3p, Naturehike Opalus 3p, Jotunheim Svartdalen 3p og Sydvang Skaring 3p Ultra Light. Forteltene i alle disse er jo ren luksus, spesielt i det Pro Lofoten teltet med den åpningen i fronten - bare synd det er det med kortest innertelt. Jeg er litt usikker på om disse ultra light teltene med supertynn duk tåler nok av vær og herjing. Akk o ve, valgets kvaler - kanskje jeg ikke klarer å ta noen avgjørelse og ender med å bruke Ravneskaret 😛 Selv om jeg føler en slags lojalitet til Ravneskaret skal jeg innrømme at både vektbesparing og det med nye nytt og gildt frister

Hvis andre har noen 'overtanker' rundt noe av dette, sleng dere på!

Endret av Ørn
Skrevet

Skal du på ekspedisjon og plikter eller er målet rusletur med fiskestang og kaffebål?

Er vekt et behov?

Årstid? 

Er du på jakt etter «one tent to rule them all» (fritt etter Tolkien), en «Jack of all trades» (nå ble det veldig lite norsk her)?

Skrevet
Sitat

Skal du på ekspedisjon og plikter eller er målet rusletur med fiskestang og kaffebål?

Målet er kosetur i fjellet med en høy grad av 'luksus'. Første planlagte tur blir opp til en uke, alt ettersom. Når leiren er etablert blir jeg gjerne et par dager før jeg går videre. Da blir det å fiske, gå noen små turer, sitte og slappe av med noe godt. Her snakker snakker vi om en nullstress affære :)

Sitat

Er vekt et behov?

Det er ønskelig å holde vekta innafor. Med det som er på pakkelisten så langt blir sekken ca. 27 kg. Det er tungt, men det blir lettere underveis etterhvert som jeg spiser opp maten, og det kan bli lettere i starten ved å bytte telt. Tempo og distanser skal tilpasses med tanke på helse, sikkerhet og kos.

Sitat

Årstid?

Det blir sommertur nå, men vår og høst er aktuelt. Jeg har ingen planer om å telte om vinteren, men aldri si aldri...

Sitat

Er du på jakt etter «one tent to rule them all» (fritt etter Tolkien), en «Jack of all trades» (nå ble det veldig lite norsk her)?

Ja, dette blir det ene nye fancy teltet jeg skal ha, så det må passe de fleste behov, gi høy grad av komfort og være av god kvalitet. Det blir også begynnelsen på å redusere vekt - senere kommer ny og lett sovepose og litt justeringer på annet utstyr.

Det ser veldig ut som Helsport Explorer Pro Lofoten 3 er tingen. Snodig nok er det nesten ikke noe å finne av omtaler og tester av akkurat denne modellen, og derfor rådfører jeg meg med tur-guruene her, som har svart belte i fjellvandring :-D

Skrevet
Ørn skrev (På 9.5.2025 den 10.46):

Jeg har lest at noen av lettvekts-bunndukene til Helsport er veldig glatte. Er dette en av dem (det er polyuretan på bunnduken)?

Det er vel de som har silikon belagt bunnduk, for å spare vekt, som har de glatteste bunndukene. Som eksempelvis Adventure versionen av Lofoten teltet har.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.