Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, 

Noen som har erfaring med stegjern for bruk med joggesko?
Har mange ruter i fjellet nå på vårparten hvor jeg krysser større snøfonner, ofte harde og glatte, og kunne tenkt meg et par lette stegjern for å bruke utenpå joggesko, type Salmon Ultra f.eks.

Annonse
Skrevet

XXL, Magasinet, Fjellsport m.fl. har Snowline Chainsen Pro:
https://www.magasinet.no/helarsbrodd

Den har lengre pigger og er mer solid enn den Magne lenker til. Chainsen kommer også i Pro XT utgave som har pigger på tuppen for fraspark i brattere terreng. De har også en Trail-utgave som ligner mye på den over. Jeg har Trail for bruk i byen, samt Pro for turbruk. Begge gir veldig godt grep på is, men på mer ulendt terreng eller bre så hadde jeg valgt Pro/Pro XT.

Det finnes også mini-stegjern, men jeg tror det over fungerer minst like bra på joggesko.

• Liker 1
Skrevet

Dessa kallas ju broddar och jag köpte Grivel som verkar ok men är ju tänkt som halkskydd på is och är ju endast ca 10-20 % av höjden på stegjärn och jag köpt för att ha som alternativ om osäkert väder tex på höst om regnat och blivit is på natten på berg eller på mkt korta plana passager över ett pass.

Håller oklart antal år innan gummit spricker eller hårdnar enklare varianter väger mkt mer än mina nära som lättaste stål stegjärn.

Jag ska ha dem på kängor eller Approchskor med styv sula på joggingskor känns nog både kedjor och skena med taggarna på fötterna mina har vajrar i stället för kedjor.

Skrevet

Ja de kalles brodder på norsk også, hvor vi skiller fra stegjern. Brodder er dog mye forskjellig, hvor mange ikke har noe å gjøre på hard snø, men de over er gode.

Jeg hadde ikke sjekket ut Grivel, men de har to alternativer hvor den kraftigste minner mer om stegjern og ser ut til å ha lengre pigger og være mer solid, men veier mer og passer kanskje best på sko med stivere såle? Her er utvalget deres:
https://grivel.com/collections/traction-devices

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.