Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Lekemonsen skrev (16 timer siden):

Vi er en gjeng som planlegger så og si samme tur. Spennende å lese alle lokale tips! Vi planlegger turen fra slutten av mars til starten av april, da uten guide. Vi dropper ferden helt ned til agardhbukta i håp om å kjøpe kilometer og tid i tilfelle vær, vind og uforutsette hendelser, samt å slippe administrering rundt ferdsel utenfor område 10. Det er enkelte i turfølget som å låne ski, pulk og våpen, da det vil kreve mye logistikk for frakt av såpass mye utstyr opp til svalbard. Fra de jeg har kontaktet hittil er det ingen som leier ut pulk til tur, noen som vet?

Prøv å kontakte Ousland Explorers eller Norrøna Adventure (Hvitserk). Det kan godt hende de har noen pulker til overs på Svalbard som kan lånes/leies.

Semi-relatert på tema: Jeg har en tanke å få til en lavterskel Svalbard-tur selv i år der planen blir å bare gå rett ut fra Longyearbyen på skiene for å minimere så mye logistikk som mulig. Det er vel ikke noe i veien for dette?

Det er ment som en prøvetur før et større prosjekt jeg prøver å stable på benene for 2027.

Annonse
Skrevet
1 hour ago, sneakyowl said:

Prøv å kontakte Ousland Explorers eller Norrøna Adventure (Hvitserk). Det kan godt hende de har noen pulker til overs på Svalbard som kan lånes/leies.

Semi-relatert på tema: Jeg har en tanke å få til en lavterskel Svalbard-tur selv i år der planen blir å bare gå rett ut fra Longyearbyen på skiene for å minimere så mye logistikk som mulig. Det er vel ikke noe i veien for dette?

Det er ment som en prøvetur før et større prosjekt jeg prøver å stable på benene for 2027.

Det er ingenting i veien for å ta en tur rett ut fra Longyearbyen nei.

Det er lurt å tenke litt gjennom hvor man går hvis man vil slippe scootertrafikk rundt seg, det er det nemlig mye av utover vinteren.

Bryr man seg ikke voldsomt om scootertrafikken er det helt greit å holde seg til de trafikerte områdene, det er såpass mye plass her at man sjelden trenger å kjøre helt inntil noen uansett.

Foreløpig er det omtrentlig null snø men det kan endre seg raskt.

• Takk 1
Skrevet
kennethj skrev (3 minutter siden):

Det er ingenting i veien for å ta en tur rett ut fra Longyearbyen nei.

Det er lurt å tenke litt gjennom hvor man går hvis man vil slippe scootertrafikk rundt seg, det er det nemlig mye av utover vinteren.

Bryr man seg ikke voldsomt om scootertrafikken er det helt greit å holde seg til de trafikerte områdene, det er såpass mye plass her at man sjelden trenger å kjøre helt inntil noen uansett.

Foreløpig er det omtrentlig null snø men det kan endre seg raskt.

Kjekt å vite! Scootertrafikken får vi bare tåle på akkurat denne turen. Målet er mest bare å få en følelse av tur på Svalbard med det det måtte innebære av blant annet bre- og isbjørnrutiner, uten å komplisere med logistikk og kostnader for transport osv.

Skrevet

Jeg leste nettopp en bok om Svalbard (svalbardguiden). Skal man på tur på svalbard synes jeg det litt kjekt å sette seg inn i historien og dyre- og plantelivet før man legger av gårde :)

I kapittelet om turplanlegging var det tatt kort opp dette med logistikk, pris på transport, isbjørnproblematikken, forsikring, våpen, hvor man har lov å bevege seg, søknader, oppbevaring av mat etc. Konklusjonen var at det oftest/alltid er en stor fordel å melde seg på organiserte turer på Svalbard, og faktisk billigere enn privat tur.

Når jeg ser på hva som ble skrevet om at det kun er på private turer det har blitt skutt isbjørn de siste årene, etablering av camper, og prisen for scootertransport - tenker jeg at en organisert tur kanskje ikke er dumt. Som referanse koster det 37.000 kr å gå 10 dager «svalbard på tvers» med Norrøna/hvitserk. Da er scootertransport inkludert, forsikringer, leie av alt utstyr (du trenger bare å ta med deg egne klær og skiutstyr), og man er trygg på at campene etableres på trygge steder. Mat for alle dagene er også inkludert (noe man må regne inn i budsjettet på privat tur).

Så da har dere i hvert fall en referanse, hvis dere ser at budsjettet løper løpsk, eller logistikk/utstyr blir veldig vanlskelig å få til på egenhånd.

Skrevet

Det Marius skriver her er verdt å nevne. Det er også deilig å ha tryggheten i at det er noen som har erfaring som har stått for planleggingen.

Det bør forventes at slike turer blir dyrere etter sommeren 2027 da det kommer nye krav til godkjenning av guider.

De organiserte turene består også av ganske små grupper som regel, det er ikke 50 stk på tur liksom.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har også konkludert at det er rimeligere, både i kroner og logistisk innsats å delta på organiserte turer på Svalbard.

Det har vært på vurderingen, og er det også som en backupplan for meg, men jeg føler også at jeg ville mistet mye av det som er gøy og mestringsgivende med å planlegge, sette seg inn i alle aspekter av en sånn  tur mht. sikkerhet, generell kompetanse. Ikke minst å kjenne laget fra før og ha en omforent motivasjon for turen på forhånd.

I mitt hode blir det to helt forskjellige turer selv om man hadde gått omtrentlig samme rute. Dyrere på alle mter å gjøre det selv, men helt sikkert mer berikende (spørs hva målet med en sånn tur er selvfølgelig).

Endret av sneakyowl
Skrevet

Dyrere å gjøre det alene, tryggere å gjøre det med noen som har opparbeidet seg kompetanse over lang tid..

Så noen ganger er faktisk billigst også best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.