Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ett lett og lite DJI Action Camera er ikke dumt for filming synes jeg, men vil ikke få så gode bilder, men det er lett og lite å tåler en støyt, og Davinci Resolve 20 er gratis redigeringsprogram som er veldig lett å lære seg via YouTube, jeg låner ett Action 3, og det er bra nokk for meg (inntil jeg har råd til mitt eget) lett å bruke for første gang.

En liten drone kan du og kjøpe for rundt 5000 DJI Mini 2 låner jeg og det er veldig fint å bruke der det ikke er vernet Nasjonalpark og mye dyr.

Det er iallefall min erfaring at det er lett å bruke, billig + får ok film, men du må endre fargene når du redigerer for godt resultat.

Ett skikkelig kamera er noe jeg og er nyskjerrig på så god tråd med mye gode innspill fra erfarne folk.

Endret av Alex Øverland Holen
  • Liker 2
Annonse
Skrevet

Det er ingen ting som ødelegger video mer enn Auto Hvitbalanse og mangel på kunnskap rundt redigering. Å da tenker jeg ikke på det tekniske, men det å sette sammen klippene til noe som er interessant å se for seerne. Ja dette kan være veldig individuelt, men gjennomsnitt mennesket lar seg beundre av mye de samme teknikkene. 

Vi er alle skyldig i å bruke mye tid på utstyr, vi tror at dette skal hjelpe oss å lage bedre video. Men faktum er at det aller kjedeligste og vanskeligste er det som skaper gode filmer. Dagevis med jobb bak en skjerm, klipping, lyd, musikk og fargekorrigering. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
tshansen skrev (6 timer siden):

Det er ingen ting som ødelegger video mer enn Auto Hvitbalanse og mangel på kunnskap rundt redigering. Å da tenker jeg ikke på det tekniske, men det å sette sammen klippene

Hundre prosent enig. Redigering er en stor del av jobben. Det er et notat til meg selv og sikkert mange andre, at det faktisk innebærer en del jobb, med å være bevisst med hva man filmer og vite hvor man vil hen, da har du også et helt annet utgangspunkt ift redigeringen.

Endret av thomas christensen
  • Liker 2
Skrevet
thomas christensen skrev (På 25.8.2025 den 16.18):

Hei, jeg har som ts, lyst til å legge ut filmer fra turer på yt. 
Ser for meg at jeg at jeg tar opp lyd/bilde f.eks. underveis når jeg går i fjellet og inne i teltet. (Egentlig i alle typer situasjoner.) 
Den Røde-mikrofonen du bruker, hvilket kamera kobler du den til og hva med størrelse? (Har du en link?)
Utfordring med lyden kan jo være mye regn/vind som lager støy i mikrofon og utstyret generelt tåler vel ikke all verden av regn/fuktighet. Vurderte om jeg skulle kjøpe trådløs mygg, om det finnes noen som er brukbare.
Har du også tips til redigeringsprogram? Jeg har brukt Adobe premiere pro, men jeg synes over 300 i mnd er litt stiv pris, i hvert fall til enkel redigering. 
Hadde vært supert om du har noe innspill på dette!

Mikrofonen kobles til kameraet med en 3,5 jackplugg. 

https://www.japanphoto.no/produkt/røde-stereo-videomic-pro-rycote-124?source=google&srsltid=AfmBOoqhXIRcpCK4-_Vw1rK-Rx-VXqTO2ivGu0e-EXEK783cBbJrNYhJl8E

Opplever ikke vindstøy særlig problematisk med denne. Men det finnes nok andre alternativer som er enda bedre på det feltet.

Skal jeg plukke på en ting jeg ikke er helt fornøyd med, er det at om jeg stiller inn mikrofon og kamera på maksimal følsomhet gir den fra seg en svak susing/ støy. Denne mikrofonen er ikke alene om det.

Jeg driver og tester ut en Zoom H1n som i utgangspunktet er en lydopptager, men som også kan kobles til kameraet direkte med 3,5 jack. Med den på tur har jeg også mulighet for å ta opp lyder separat som jeg kan bruke til andre formål.

Skal du ha det et trådløst system har feks DJI gode løsninger på det. Kjøpte nettopp Mic 2 som kan brukes som en trådløs løsning til kamera. Den gir deg en god del muligheter for innstillinger og kommer i to ulike oppsett, enkeltstående eller med ladeboks og to mikrofoner.

Adobe holder jeg meg unna i størst mulig grad på grunn av abonnements løsningene. Det er bare Lightroom som holder meg igjen da jeg ikke finner noe tilsvarende som kan kjøpes for en engangssum.

Tidligere brukte jeg Pinnacle til videoredigering, men det ble så mye bug i programmet at jeg valgte å gå for Davinci Resolve. Angrer ikke et sekund. Jeg har kjøpt fullversjonen siden jeg ikke synes gratisversjonen dekker alle behovene. Prisen var på drøye 4000,- i fjor sommer. Oppdateringer er inkludert. 

• Liker 1
Skrevet
tshansen skrev (23 timer siden):

Det er ingen ting som ødelegger video mer enn Auto Hvitbalanse og mangel på kunnskap rundt redigering. Å da tenker jeg ikke på det tekniske, men det å sette sammen klippene til noe som er interessant å se for seerne. Ja dette kan være veldig individuelt, men gjennomsnitt mennesket lar seg beundre av mye de samme teknikkene. 

Vi er alle skyldig i å bruke mye tid på utstyr, vi tror at dette skal hjelpe oss å lage bedre video. Men faktum er at det aller kjedeligste og vanskeligste er det som skaper gode filmer. Dagevis med jobb bak en skjerm, klipping, lyd, musikk og fargekorrigering. 

Word!

Skrevet

Hvis det er vindstøy og man skal fremheve tale er Waves Clarity VX plugin helt super å bruke. Ikke bare for vind men f.eks også støy fra vann hvis man vil dempe det litt. Vindstøy kan ha veldig lave frekvenser som høres ut som torden på anlegg med subwoofer. Jeg pleier alltid legge på en high pass filter på lydsporet fra video. Gjerne 60-100hz et sted etter behov.

• Liker 2
Skrevet
NordicLandscapePhotography skrev (4 timer siden):

Mikrofonen kobles til kameraet med en 3,5 jackplugg. 

https://www.japanphoto.no/produkt/røde-stereo-videomic-pro-rycote-124?source=google&srsltid=AfmBOoqhXIRcpCK4-_Vw1rK-Rx-VXqTO2ivGu0e-EXEK783cBbJrNYhJl8E

Opplever ikke vindstøy særlig problematisk med denne. Men det finnes nok andre alternativer som er enda bedre på det feltet.

Skal jeg plukke på en ting jeg ikke er helt fornøyd med, er det at om jeg stiller inn mikrofon og kamera på maksimal følsomhet gir den fra seg en svak susing/ støy. Denne mikrofonen er ikke alene om det.

Jeg driver og tester ut en Zoom H1n som i utgangspunktet er en lydopptager, men som også kan kobles til kameraet direkte med 3,5 jack. Med den på tur har jeg også mulighet for å ta opp lyder separat som jeg kan bruke til andre formål.

Skal du ha det et trådløst system har feks DJI gode løsninger på det. Kjøpte nettopp Mic 2 som kan brukes som en trådløs løsning til kamera. Den gir deg en god del muligheter for innstillinger og kommer i to ulike oppsett, enkeltstående eller med ladeboks og to mikrofoner.

Adobe holder jeg meg unna i størst mulig grad på grunn av abonnements løsningene. Det er bare Lightroom som holder meg igjen da jeg ikke finner noe tilsvarende som kan kjøpes for en engangssum.

Tidligere brukte jeg Pinnacle til videoredigering, men det ble så mye bug i programmet at jeg valgte å gå for Davinci Resolve. Angrer ikke et sekund. Jeg har kjøpt fullversjonen siden jeg ikke synes gratisversjonen dekker alle behovene. Prisen var på drøye 4000,- i fjor sommer. Oppdateringer er inkludert. 

Takker så mye, veldig nyttig for meg dette her! 

• Liker 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.