Gå til innhold
  • Bli medlem

Slitasjeskader ved padling..?


Anbefalte innlegg

I dag tok jeg min første padletur for i år, med sluddbyger og morsomme bølger. Men etter bare noen få padletak var den der igjen, den svake murrende smerten i venstre overarm. Den samme smerten som jeg hadde store deler av fjorårets padlesesong. Som om musklene der er lite samarbeidsvillige, ikke glade i padlebevegelsen. Resultatet ble, som i fjor, at jeg avlaster venstre og drar på litt ekstra med høyre. Etter en halvtimes tid med rolig padling blir det bedre, men smerten forsvinner ikke helt. Og i ettertid, som i fjor, forbinder jeg padling med smerte i armen, og lysten til å dra på padletur reduseres. Et skår i padlegleden.

Noen som har opplevd noe lignende..? Og funnet ut av det? Er det noe galt med padleteknikken min..? Mulig at jeg tar for lange tak... Manglende oppvarming..? Kanskje jeg bør forsøke å trene opp visse muskelgrupper på andre måter før padlesesongen starter for fullt... Gode råd mottas med takk. Padling skal forbindes med glede, ellers forsvinner mye av vitsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vil tro at det enten er for dårlig oppvarming, eller at du er for "svak" i den nevnte muskelgruppen. mange blir også fort for ivrige på starten av en ny sessong (uansett idrett) og tar i for mye på de første treningsøktene. dette kan føre til belastningsskader (betennelse, strekkskader) o.l. fortsetter du å med samme bev. mønster selv om at du kjenner smerten tirrer du bare skaden og gjør den værre.

vil ambefale å starte opp med rolige og korte turer iom at du sannsynligvis ikke har padlet siden i høst. trening på vinteren kan jo også være fornuftig feks skiløping o.l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe av det samme, stort sett for mye guffe og for lange turer i starten.

Høres ut som en betennelse-> rolig oppvarming, korte belastningsperioder. Bygg opp belastning gradvis. 5 minutter, 10 minutter ...->flere timer. Å starte i kaldt vær, uten spesifikk padletrening er juling for kroppen og "gamle" skader blir "nye" skader.

Noen momenter til riktig teknikk

1) Albuen skal ha samme vinkel under HELE drataket (ikke under 90 grader).

2) Løft åra opp av vannet med skulder (chicken wing) ikke ved å bøye albue.

3) Mindre åreblad, mykt skaft-> høyere frekvens, mindre belastning.

4) Håndleddet skal være rett hele tiden, ikke bøyes for å løfte opp åra.

5) Test om du drar med armene eller bruker kropprotasjon ved å padle med helt stive rette armer. Får du lite eller ingen effekt, betyr det at du er en "armpadler", tenk da heller på at armene er "overføringsstag" som skal være statiske (vinkel i albue skal ikke endres i draperiode)) og at det er kroppsrotasjon som skal gi fremdrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett er det skuldre og håndledd jeg har hørt om problemer med i forbinelse med padling. Overarmer er jeg litt mer usikker på. Med riktig teknikk bruker du mer rygg og mindre biceps. Kan være du har en gammel skade el.l., og dermed ikke klarer å "slippe" muskelen mellom hvert tak. Jeg har en sånn muskel i nakken som jeg sliter med. Den har blitt merkbart bedre etter at jeg fikk en lett åre, med lite blad. Generelt er det bra å starte forsiktig - både i sesongen, og på hver enkelt tur. Vi er jo ute etter opplevelsen, ikke å komme lengst mulig på kortest mulig tid! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har opplevd noe lignende..? Og funnet ut av det? Er det noe galt med padleteknikken min..? Mulig at jeg tar for lange tak... Manglende oppvarming..? Kanskje jeg bør forsøke å trene opp visse muskelgrupper på andre måter før padlesesongen starter for fullt... Gode råd mottas med takk. Padling skal forbindes med glede, ellers forsvinner mye av vitsen.

Hva med å redusere lengden på åra drastisk? Da får du automatisk høyere frekvens, lavere belastning pr tak og opprettholder marsjfarten med litt trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.