Gå til innhold
  • Bli medlem

Trenger hjelp til innstilling av nordreferanse på gps


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trykker meg igjennom gps'n for å være litt klar før turen jeg drar på i morgen.

Under oppsett av retning får man valget mellom geografisk , magnetisk og rutenett nord som nordreferanse.  Hvor mye det utgjør å ha på feil vet jeg ikke men lurer veldig på om det kan gå galt med feil nordreferanse. Den skal brukes parallelt med papirkart. Dit jeg skal er missvisningen + 4° 41' om dette har noe med saken å gjøre.

Patrick 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal du bruke analogt kompass i tillegg?

Jeg antar at du vet forskjell på de forskjellige typer nord.

Jeg er usikker på hvilken nord som vises, når du står på kompass siden på GPS. 

Men bruker du bare rutenett nord, når du er inne på kartsiden på GPS blir alt veldig enkelt å forholde seg til. Hvis du bruker GPS i kombinasjon med kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjenner til forskjellen men var usikker på hvem jeg skulle velge på gps for å samarbeide best med kart og kompass. Rutenett høres best ut i forhold til kartet, men det analoge peker jo magnetisk. Så der vet jeg ikke. Gps skal kun brukes til tracking av rute og avstand, og for å dobbeltsjekke posisjon på kart blir det nok en del av regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med norske landkart trenger du egentlig bare å forholde deg til rutenett nord og magnetisk nord. For det går an å navigere med rutenettet på disse kartene. Det er ikke alle kart i verden det er mulig på. 

Når det gjelder misvisning, så bør du være nøye på om den er oppgitt i forhold til geografisk nord, eller nord på rutenettet. Her kan det være forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Umiddelbart vil GPS nord = rutenett-nord være praktisk. Misvisningen vil være beskrevet et sted i kanten på kartet og om det er forhold til rutenett eller hva og endringe over tid. 

På de alminnelige turkart finnes det blå UTM-rutenett som avviker bittelite fra Geografisk Nord = lengdegrader fra Nordpol til Sydpol. Magnetisk nord avviker så fra geografisk nord med misvivisningen. Lengdegrader vil være markeret i kanten av kartet med små streker. Avviket er lite bortsett fra et par steder i landet, hvor man går fra en UTM -sone til en annen dvs omkring Femunden og i Finnmark. Det er en ganske lang forklaring som er omtalt tidligere:  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Litt sent på banen her, men jeg ønsker å nyansere litt i forhold til svarene du har fått.

Hva du bør stille inn kommer an på hva du skal bruke gradene fra GPS-kompasset til. Den vanligste bruken av GPS er jo at man holder den foran seg og lar den peke i hvilken retning du skal gå. Da spiller det liten rolle hva du har satt som nordreferanse. Pila som peker ut retningen du skal gå i vil peke i akkurat samme retning uavhengig av nordreferanse. Den peker jo dit du skal gå. Men antall grader GPS-kompasset viser vil være forskjellig. Men disse gradene trenger du ikke særlig ofte (kanskje aldri).

Så hvis du er interessert i antall grader må du ha stillet inn riktig nordreferanse. Her ser jeg for meg én bruk som jeg tror er ganske vanlig for de som har brukt mye kart og kompass før og nå skaffet seg en GPS som de vil bruke i kombinasjon med "gamlemetoden" med kart+kompass, enten som en "myk overgang" til GPS eller fordi de ret tog slett foretrekker kart+kompass. Og det er når man legger inn punktet (posisjonen) man skal gå til på GPS-en, for eksempel ved at man markerer i GPSens kart det stedet man skal til, eller at man leser av posisjonen på et papirkart og så legger inn denne posisjonen på kartet som et veipunkt/destinasjon. Så viser GPSen hvilken kompasskurs man har til dette punktet og man tar så denne kompasskursen og overfører til det "analoge" kompasset (altså det gammeldagse kompasset med magnetnål og gradskive). La oss si at GPSen sier at kursen til punktet du skal til er 137 grader fra der du står. Du stiller da inn det "analoge" kompasset på 137 grader, legger GPSen i lomma og bruker deretter kompasset og kartet for navigasjon fram til posisjonen. Ved denne bruken er det riktig å stille inn nordreferansen til magnetisk nord siden det "analoge" kompasset jo bruker magnetisk nord. Det samme vil gjelde motsatt vei hvis du ønsker å overføre gradtallet fra det "analoge" kompasset til GPSen (ikke like vanlig tror jeg).

En annen bruk er når du bruker GPSkompasset til å for eksempel peile mot en fjelltopp og ønsker å finne denne fjelltoppen på papirkartet. Du retter da GPSen mot fjelltoppen og leser av antall grader på GPSkompasset. Så går du til papirkartet og drar en linje fra der du er og i den retningen GPSen gav. Du må da tegne linjen i et visst antall grader fra papirkartets nordreferanse (her trenger du ei gradskive for å få tegnet i riktig retning på kartet, men du kan bruke det vanlige kompass som gradskive). Siden nordreferanse på norske kart er UTM-rutenettet må du få GPSen til å vise antall grader i forhold til dette UTM-rutenettet. Det vil altså si at du må sette GPSen til å bruke rutenett nord (jeg tror du da må stille inn GPSen til å bruke UTM posisjonsformat for at den skal bruke UTM-rutenettet som rutenett-nord, dette har jeg aldri testet, men det sier seg nesten selv). Det samme gjelder hvis du går andre veien, altså først tegner en linje på papirkartet fra der du står til fjelltoppen og så måler i kartet antall grader peilingen til denne fjelltoppen har i forhold til rutenett-nord. Du kan da holde GPSen foran deg og snu deg rundt til den viser det samme antall grader. GPSen vil da peke mot fjelltoppen hvis du har stillet den inn til å bruke rutenett nord.

Så hva du skal stille inn som nordreferanse på GPSen kommer altså an på hva du skal bruke kompasset på GPSen til, og det er først når du skal sammenligne kurslinjer/peilinger på kart+kompass med GPS-kompasset at det blir viktig å ha stillet inn denne riktig. Til den bruken du skisserer spiller det ingen rolle hvilken nordreferanse GPSen er stillet inn på, altså til denne bruken:

Patrick Andreassen skrev (På 24.5.2024 den 18.30):

Gps skal kun brukes til tracking av rute og avstand, og for å dobbeltsjekke posisjon på kart blir det nok en del av regner jeg med.

My two cents.

 

Endret av Skogens Stønn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skogens Stønn skrev (6 timer siden):

Du stiller da inn det "analoge" kompasset på 137 grader, legger GPSen i lomma og bruker deretter kompasset og kartet for navigasjon fram til posisjonen. Ved denne bruken er det riktig å stille inn nordreferansen til magnetisk nord siden det "analoge" kompasset jo bruker magnetisk nord. Det samme vil gjelde motsatt vei hvis du ønsker å overføre gradtallet fra det "analoge" kompasset til GPSen (ikke like vanlig tror jeg).

God nyansering, og heilt vesentleg i område med ein del misvisning, der ein overfører kurs frå GPS til kompass, som til dømes over innlandsisen på Grønland eller enkelte stader i Norge. 

Eg nyttar kun GPSen til å dobbeltsjekke posisjon, og evt for overføring av elektronisk kurs til kompass, så min GPS er innstilt på magnetisk nord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.