Gå til innhold
  • Bli medlem

Sølvfarget duk for å senke temperaturen i telt?


GeirArne

Anbefalte innlegg

På fjellet er det ofte lite skygge og badstue i teltet om morgenen. Fungerer det nevneverdig bra å legge en duk med sølvfargen opp oppå teltet? Altså for å reflektere vekk sollyset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For vår del så er det lite som slår et kuppeltelt med dør på hver side (helst med myggnett på begge) og full gjennomtrekk under slike forhold. Så vil også alle andre avbøtende tiltak selvsagt også ha en viss effekt. 

Som vanlig må man gjøre noen vurderinger rundt vekt vs nytteverdi. Og noen vurderinger rundt hvordan man tenker innfesting osv skal foregå slik at man ikke har nytte av det bare en halv natt ;-)

image.png.55812419dbf871c7b7b7edf8d370cae6.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
GeirArne skrev (På 15.5.2024 den 17.33):

På fjellet er det ofte lite skygge og badstue i teltet om morgenen. Fungerer det nevneverdig bra å legge en duk med sølvfargen opp oppå teltet? Altså for å reflektere vekk sollyset. 

Ja det funker som bare rakkern.Jeg legger gjerne Jervenduk over teltet, noe som gjør det veldig mye mer tolererbart å oppholde seg i teltet når solen steker på. Jeg legger dog ikke sølvsiden ut da jeg heller vil ha kamuflasje enn disco-kule effekt på teltet :) Jervenduken gjør uansett nytten med å stoppe strålevarmen.

IMG_9013.thumb.jpeg.855a2d766c3e40e6b88f0f9ed09a6306.jpeg

IMG_4207.thumb.jpeg.1cbc5cc01e49399457c804f8e79d918f.jpeg

Endret av sneakyowl
  • Liker 3
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg gikk til innkjøp av et "Reflective Shade Cover" fra Active Canis by PetCare da jeg har en Alaskan Husky. Dette er vel tynne sølvfolie-striper som er sydd sammen for å holde 80% av solstrålene ute - oppdaget på en campingplass, og har siden eid slike selv. De er slitesterk, gir skygge, og kjøler ned(!). De er for hunder, og finnes i butikker som Musti, MinBesteVenn, etc.

Jeg har et hus som er vendt sør, solen står på hele dagen, og vi kan fort bli sitte i en badstue her hjemme om jeg glemmer å henger opp "pleddet". Vi snakker lett 18,5 grader vs. 25-26 grader. (122m2)

Det kjøler ned hele stuen, og det skaper en lett bris. (Se bilde) Dette er noe vi også har brukt over bilen/ved camping/telt når vi er på ferie. Har dette i flere størrelser. Det bare virker!! Hadde jeg hatt pergola, så skulle jeg dekket 3 vegger og tak med denne løsningen ;-) 

Edit: Gøy med hjemme-snikret løsninger for å få litt takhøyde + opphav, og at jeg har hund

Dog Reflector.png

IMG_4427.jpeg

IMG_4428.jpeg

Endret av FoxyMonk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

FoxyMonk skrev (8 minutter siden):

Hei.

Jeg gikk til innkjøp av et "Reflective Shade Cover" fra Active Canis by PetCare da jeg har en Alaskan Husky. Dette er vel tynne sølvfolie-striper som er sydd sammen for å holde 80% av solstrålene ute oppdaget vi på en campingplass, og har siden eid slike selv. De er slitesterk, gir skygge, og kjøler ned(!). De er for hunder, og finnes i butikker som Musti, MinBesteVenn, etc.

Jeg har et hus som er vendt sør, solen står på hele dagen, og vi kan fort bli sitte i en badstue her hjemme om jeg glemmer å henger opp "pleddet". Vi snakker lett 18,5 grader vs. 25-26 grader. (122m2)

Det kjøler ned hele stuen, og det skaper en lett bris. (Se bilde) Dette er noe vi også har brukt over bilen/ved camping/telt når vi er på ferie. Har dette i flere størrelser. Det bare virker!! Hadde jeg hatt pergola, så skulle jeg dekket 3 vegger og tak med denne løsningen ;-) 

Edit: Gøy med hjemme-snikret løsninger for å få litt takhøyde + opphav, og at jeg har hund

Dog Reflector.png

IMG_4427.jpeg

IMG_4428.jpeg

Desse er geniale, og gir litt luft også! Såg dei på hundeutstilling, og skal til å handle inn sjølv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Verdens beste fjellduk? Unigear Hammock Rain Fly. I alle fall etter min mening en "gamechanger" i Nord-Norge sommerstid. Har brukt andre duker fra Red Fox og Hilleberg - ikke i nærheten av solblokkeringsegenskapene denne har. Belagt med sølvfolie på ene siden.

Med korrekt oppsett blokkerer denne stort sett all solenergi, og du kan ligge svalt og godt selv når solen står opp i 3-4 tiden på natta. Sikrer god søvn.

Veier litt, men stor, kraftig duk og solid konstruksjon med gode maljer, tåler ekstremt mye regn og gir et fint tørt område utenfor teltinngangen. Et par vandrestaver eller tilkappede raier gjør susen for et mesterlig oppsett. Bruker den også som et rent shelter uten telt om høsten på jaktturer. 

 

DSC05148.JPG

DSC05108.JPG

DSC00406.JPG

DSC00286.JPG

Endret av Veidemannsblod
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.