Gå til innhold
  • Bli medlem

Asfalt og hverdagsliv


ost

Anbefalte innlegg

Heisann! I årevis har jeg hatt for vane å kjøpe to par joggesko, et for løp på asfalt og et for løp på sti. Stiskoene blir i tillegg brukt som tursko, samtidig som det paret som er mest behagelig fort brukes som hverdagssko/tur med bikkja osv.

Jeg har litt rare føtter, butte og brede foran og tidvis utfordringer med en akillessene som ikke spiller på lag. Dette medfører at det 1) er vanskelig å finne sko som passer og 2) de slites fort ut. Det blir dyrt i lengden.

For å bøte på dette har jeg tenkt å gå til anskaffelse av et par fritids/tursko til daglig asfalttrasking, tur med bikkja, kanskje en skogstur i ny og ne og la løpeskoene være løpesko. 

Hva anbefaler fjellforumorakelet til denne bruken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sko blir en nokså individuell greie, men for min del har det funka bra med et par Alfa fritidssko med GTX som jeg ikke husker navnet på i farta. De har semsket lær i ytterstoffet, og en slitesterk undersåle, og helt okei dempet mellomsåle (kan dog ikke sammenlignet med skikkelige løpesko). De har holdt seg uforskammende godt prisen tatt i betraktning. Ikke sko som egner seg å jogge i, men helt kurante hverdagssko. Spesielt dyre er de ikke heller, særlig sammenlignet med moderne løpesko.

For turer som kun går på asfalt synes jeg det funker greit med et par (billigere) løpesko med god demping i mellomsålen, da jeg opplever at det er mer skånsomt selv om det ikke blir samme belastning som når man løper. Så hvis turen har litt lengde blir det et par Asics-sko fremfor Alfa for meg. Dog ikke særlig egnet i skogen utafor sti. Med årene innser man vel at gode sko er verdt investeringen 😅 Her spiller drop, respons og slikt liten rolle for meg, fokus blir på komfort.

Eller tenker du at det er nødvendig med noe høyere skaft for eventuelle skogsturer? Det finnes også løpesko som er beregnet på kombinasjon av asfalt og terreng som ikke har så grov såle, og som i en del øyne havner litt mellom to stoler av den grunn. Kan det være aktuelt for slike turer, hvor respons, grep og fart ikke spiller en særlig stor rolle? Hoka har vel eksempelvis Challenger-modellen til blandingsbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa Laggo og Stokka (har begge) til hverdagstrasking på asfalt og kontor fungerer veldig bra for meg. De er temmelig brede i front. Kjøpte først Laggo for lettere turer i marka, men grepet på sålen egner seg absolutt ikke om det er bittelitt vått, og dermed ble de hverdagssko, men som man også fint kan bruke året rundt.

Laggo satt som et skudd fra start, men Stokka som jeg nylig har begynt å bruke har vært noe mer ubehagelige i starten. Jeg aner at de nærmer seg " ferdig formet" nå.

Begge skoene kunne godt vært uten Gore-Tex for å være litt mer luftige. De er ikke like tette som f.eks. Piggen skoene. De kan man ikke ta en biltur med uten å bli svett på føttene engang :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ost skrev (7 timer siden):

Heisann! I årevis har jeg hatt for vane å kjøpe to par joggesko, et for løp på asfalt og et for løp på sti. Stiskoene blir i tillegg brukt som tursko, samtidig som det paret som er mest behagelig fort brukes som hverdagssko/tur med bikkja osv.

Jeg har litt rare føtter, butte og brede foran og tidvis utfordringer med en akillessene som ikke spiller på lag. Dette medfører at det 1) er vanskelig å finne sko som passer og 2) de slites fort ut. Det blir dyrt i lengden.

For å bøte på dette har jeg tenkt å gå til anskaffelse av et par fritids/tursko til daglig asfalttrasking, tur med bikkja, kanskje en skogstur i ny og ne og la løpeskoene være løpesko. 

Hva anbefaler fjellforumorakelet til denne bruken? 

Høres ut som du også kunne fått personnummer i Andeby. Då er Topo og Altra gode alternativ. 

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker mer lave sko enn høye sko så vil jeg anbefale Mizuno Wave Rider. Dette er ekstremt gode joggesko som har ligget på topplistene over løpesko nesten sammenhengende i 20 år. Mizuno passer veldig bra for brede ben.

De finnes i forskjellige varianter: asfalt, gore-tex, terreng m.m.

Jeg har brede ben og disse har jeg vært veldig fornøyd med. Når det gjelder lave sko så har jeg som regel et par Mizuo Wave Rider til asfalt og et par Viking Anaconda eller Merrell Moab som terrengsko.

Halvhøye og høye har jeg andre preferanser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrendelRaptor8 skrev (10 timer siden):

Hvis du tenker mer lave sko enn høye sko så vil jeg anbefale Mizuno Wave Rider. Dette er ekstremt gode joggesko som har ligget på topplistene over løpesko nesten sammenhengende i 20 år. Mizuno passer veldig bra for brede ben.

Signerer denne. Har brukt Mizuno som mengdetreningssko i alle år. Først Creation og så Inspire når creation forsvann ut. Gode sko!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tilbakemeldinger! Jeg har løpesko (Topo for asfalt og for øyeblikket Saucony peregrin til terreng), tenkte nå mer i retning av gå-sko. Terrengskoene har (dessverre) blitt brukt i daglige gjøremål også, med det resultat at hælen på venstre for er helt nedslitt med den følge at  akillesplagene kom tilbake. Tanken min nå er å rendyrke løpesko til løping, og så heller se meg om etter noe annet  til hverdagsliv. Samtidig er jeg på jakt etter lav oppbygging, til skuldersesong eller tungt terreng har jeg både jaktstøvler og gummistøvler. 

Jeg er sterk tilhenger av sko uten gtx, foretrekker ullsokker og bløte sko i første sving om jeg er i skogen. Til hverdagsliv, tur med bikkja og kanskje enkle skogsturer med (langsommere) familie vurderer jeg likevel nå Alfa gtx sko etter innspill herfra. 

Takk så langt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakk hodet innom XXL i dag. Der fant jeg Alfa Driv nedsatt med 40% så da ble det kjøp. Satt godt på foten og passet mine butte andeføtter bra. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.