Gå til innhold
  • Bli medlem

Packraft tur i Kvena vassdraget


Anbefalte innlegg

Jeg planlegger en Packraft tur i Kvenavassdraget. Hvilken ryggsekk bør jeg velge når jeg trenger å feste packraften til før jeg har blåst den opp?

Videre, hvor lang Packraft bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skrevet (endret)

Hei

Ikke noe særlig for lange turer. Har mest vært i nærmiljøet med lite bæring. Har padlet mye i kajakk på havet.

Endret av ksogna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
ksogna skrev (5 timer siden):

Hei

Ikke noe særlig for lange turer. Har mest vært i nærmiljøet med lite bæring. Har padlet mye i kajakk på havet.

Høyden din er en viktig faktor for valg av lengde. Snakk med forhandler, prøvesitt gjerne raft hvis du kan.

Som du allerede vet fra kajakk, sikkerhet først. Først som sist, store åpne vann er dokumentert farligst for packraft.

Ved praktisk bruk kommer erfaring. Alt fra selve padlingen, lese elv, inn og ut stigning, pakking og sikring av bagasje, samt bæring. For eksempel, raften er ikke gunstig å hverken få montert på sekk, løftet opp eller båret ved mye vind.

Egen erfaring er å øve så mye som mulig før lengre turer.

Ellers, bare nyt!

https://youtu.be/YKuC8-7cyNI?si=2CtPHmF1OLnHC-Ke

https://www.westsystem.no/produkt/the-packraft-handbook/

Endret av Nikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viktigste faktoren for valg av lengde på packraften, er hva du skal bruke den til.

Skal du bruke den til alt, inkludert elverafting opp til klasse III-IV, da burde du kjøpe en som er tilpasset slik bruk. Og da er det naturlig å kjøpe en der du sitter noenlunde utstrakt med beina, men kort nok til at du kan spenne beina mot potongen i bauen. 

Skal du padle hovedsakelig vann og fløyte ned enkle elver, da kjøper du en der du får plass til bagasjen du skal ha med deg, som har den fargen du har lyst på. og som har sprut trekk eller ikke. En større og lengre packraft er gjerne litt mere retningstabil enn en kort en.

Jeg anbefaler å bruke minst 5 dager på turen. Ta gjerne en to-natters en plass og ta en 'topptur' for å få beveget kroppen litt og sett litt mere enn bare elvene og vannene.

Vi var tre stk som padlet kvennavassdraget sammen i August 2020 (19.08 - 27.08)
Jeg hadde padlet packraft og enkle elver tidligere, for de to andre så var det første gangen de satt i en packraft.  Vi endte med å padle nesten alle elvene mellom vannene, med unntak av noen korte strekk here og der som var hakket for heftig eller ikke padlebart, ned til den røde pilen på bildet. Derifra valgte vi å gå ned til Mogen hvor vi hadde avtalt skyssbåt til Skinnarbu (Vi satte igjen bilen der og tok buss til Røldal, Taxi opp til nordenden av Valldalsvatnet og gikk inn til Holmavatnet den første dagen)

image.thumb.png.565ffc7403d731e0d234c59d18b74add.png

Vi kubbet rundt flere ganger i flere av elvene, at vi mista ei fiskestang, ødela snella på den andre, og 'måtte' fiske med håndsnøre, og at jeg har aldri vært så kald og våt på tur, husker jeg knapt i dag. Husker bare at det var en helt fantastisk tur. 😀

Vi ble tatt igjen av to karer ved Sandhøl som hadde brukt tre dager på turen. De hadde gått av bussen nedenfor Valldalsvatnet, gått opp til det og padlet derifra. Tilnærmingen deres var at om de hørte det bruse når de nærmet seg et elveløp, så tok de sekken med packraften på ryggen og gikk ned til neste vann, så de hadde knapt padlet noe elv på turen. 

Vi ønsket derimot å padle mest mulig av elvene, så det ble brukt mye tid på å gå ut av packraftene å sjekke elvene (som man burde gjøre) og så diskutere litt forskjellige ruter vi ville prøve.

Litt bilder:

Utsett på Holmavatnet
image.png.32d82a5bff9326e2fe028196059f7cb6.png

På tur ned elva fra Holmavatnet til Kvennsjøen
image.png.9662be8e4b00db0099a7b78519fd89e0.png

Kvennsjøen er stor..image.png.f117af87ed62b675d3a2acac596e3f85.png

 

Ett av partiene som ikke ble padlet..
image.png.b02be513254436a9677e1c598ced76e2.png

Og ett til
image.png.b29f8b80341d7cc2f16d56a15695d363.png

 

Og så en liten gif
P8220230-ANIMATION.gif.c648064bd1b35430e3f35f2ef265e354.gif

 

Får skikkelig lyst å ta turen på ny nå. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Mange takk for et supert svar. Setter stor pris på det.

Jeg selv har drømt om denne turen sikkert i 10-15 år.

Nå er jeg nå 71 og tenker det er på tide å få gjordt turen. Vi er to stykker som drar i august.

Jeg er 174 cm og tenker på en packraft = 2,70 m. Håper da det er ok plass for ryggsekk og utstyr ellers.

Når det gjelder turen dere gjorde, så lurer jeg på vekta på ryggsekken deres?

Tenker å kjøpe ny ryggsekk for turen. Har du forslag på god ryggsekk for slik tur med Packraft?

Den tyngste etappen blir vel den fra Valldalsvatnet og opp til Holmavatnet. Regner med å ta den etappen med 1 overnatting i Vivassdalen et sted.

Lurer på når dere startet fra parkeringsplassen ved Valldalsvatnet, om dere gikk til høyre eller til venstre for elva?

kart.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Vi valgte å benytte den selvbetjente DNT hytta tidlig i oppstigningen da vi kom fram forholdsvis sent på kvelden. Derfra er det en grei dagsetappe opp til Holmavatnet.

Vedrørende lengde packraft er det beste egentlig å prøve. Hva gjelder stittestilling er indre lengde av betydelig større betydning enn ytre lengde. Selv packraft med samme indre lengde vil oppleves forskjellig da enkelte har ryggstøtter mer sentralt med rom bak ryggen.

Min sekk veide til opplysning 22kg med mat for 9 dager og felles utstyr fordelt på to personer. (Kalkulerte med en del ørretmåltid.)

Endret av Markamann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
ksogna skrev (12 timer siden):

Hei

Mange takk for et supert svar. Setter stor pris på det.

Jeg selv har drømt om denne turen sikkert i 10-15 år.

Nå er jeg nå 71 og tenker det er på tide å få gjordt turen. Vi er to stykker som drar i august.

Jeg er 174 cm og tenker på en packraft = 2,70 m. Håper da det er ok plass for ryggsekk og utstyr ellers.

kart.jpg

Så herlig ! 
Da er det bare å gi gass. 🥳 Man lever bare en gang.

Det var fløt fortsatt en god del is på Holmavatnet da vi var der i midten av august. 
Packraften på bildet er en 270 modell, og Brorsan som lånte den var såpass fornøyd at han kjøpte den av meg etter turen. 
Han var vel den som kubbet rundt minst av oss, og den som var lur nok til å ha gore-tex på seg slik at han slapp å sitte våt i packraften.
Da jeg var på besøk heime i Nord-Norge i fjor og padlet en lokal elv sammen med ham, fikk jeg sammenlignet den mot en en annen mindre packraft han har kjøpt i etterkant, der jeg startet med med den minste og kubbet rundt flere ganger, mens han satt den største å lo.. Da vi byttet var det en helt annen opplevelse. Elva var litt roligere nedover derifra, men jeg merket at 270 modellen var mye mere stabil og derav mye mere tilgivende i elva. 

Jeg er 170 og bruker som regel en Alpacka Denali Llama, som er rundt 250 cm lang. Jeg når ikke ikke frem til potongen, men har ikke padlet så heftig med den at jeg har følt behovet for å spenne bena mot potongen. Og jeg er ikke så interessert i å padle noe særlig heftige elver 

Om du kjøper packraft fra en velrenommert produsent så bare husk. Båtene tåler mye, mye, mye mere enn du tror. 
Vi dundret inn i og over steiner, og det var ikke akkurat rullestein med glatt overflate...  og jeg tenkte i begynnelsen noe sånt som 
- "ja ja, da kommer reparasjonskit'ene vi har med til gode allikevel, og det var jo kanskje dumt av meg å låne bort packraftene til disse to kronidiotene som kjører over hver bidige stein de ser.."
Reparasjonskittene ble aldri åpnet. Det var dog litt slitasje/noen riper på bunnen der setet er og der vi hadde føttene. (dvs det som stikker lengst ned.) 

Det som fikk mest juling var årene, Jeg hadde en Manta Ray Carbon åre, der skaftet er carbon og bladene i plast, mens de to andre hadde årer i hel karbon. På deres hadde hadde alle bladene sprukket (er sandwich konstruksjon med to ytre lag av karbon limt sammen). Så gutta endte med å kjøpe årene av meg til kost pris, da de var nye da vi la ut på tur.

Så anbefaler en to delt åre med skaft i karbon og blad i plast.  (eventuelt fire delt om du ønsker den mindre, jeg har det, men deler aldri åren i mer en 2 når jeg er på tur)
 

image.png.9d143a3cb1a2fd38301a03b5ad93c50a.png

 

ksogna skrev (12 timer siden):

Når det gjelder turen dere gjorde, så lurer jeg på vekta på ryggsekken deres?

Tenker å kjøpe ny ryggsekk for turen. Har du forslag på god ryggsekk for slik tur med Packraft?

Den tyngste etappen blir vel den fra Valldalsvatnet og opp til Holmavatnet. Regner med å ta den etappen med 1 overnatting i Vivassdalen et sted.

Lurer på når dere startet fra parkeringsplassen ved Valldalsvatnet, om dere gikk til høyre eller til venstre for elva?

kart.jpg

Vekt er jeg usikker på.
Men tipper den lå mellom 17-20 kg med alt. Siden turen for det meste foregår på rumpa, så unnet vi oss luksus som Helinox stoler, godt å drikke og annet snacks.
Vi delte telt og kjøkkenutstyr. 

Tja, trenger du ny sekk da?

Jeg hadde en HMG Windrider 4400, mens de andre hadde hver sin Osprey Exos 58.

Innholdet mitt var pakket i HMG pod's og lå i en gjennomsiktig søppelsekk inni sekken. De andre to brukte vanntette pakkposer og gjennomsiktig søppelsekk.
Sekken min er laget i vanntett materiale med tapede sømmer, så jeg hadde mindre vanninntrenging enn de andre to når både vi og sekken havnet under vann. Men vi opplevde ikke at noe utstyr ble vått. Lineren av søppelsekk var med hanker som ble knytet sammen i toppen med en enkel 'kjærringknute'.

Så jeg tror du fint kan bruke sekken du eventuelt har, så sant du får plass til alt du skal ha med deg, og heller pakke innholdet i vanntette pakkposer og bruke liner av søppelsekk slik vi gjorde.

Packraften, åren, vesten og hjelmen var pakket utenpå sekken mens vi gikk.

Jeg har i ettertid kjøpt en ny sekk for kano og packraft turer, en nydelig blå Exped Expedition 80L sekk som er vanntett (rulletopp og tapede sømmer). 
Dette pga at sekkene fikk en del juling når vi kubbet rundt i elvene og måtte snu packraftene mens vi sto ute i elva, og materialet som sekken min er laget av ikke tåler så mye gnisning mot stein eller lignede før det går hull på den. Det ble ikke noe skader på den i løpet av turen, men ønsker å beholde den så lenge så mulig, så den er hensatt til gåturer.
Exped sekken er bombesikker, men ser dessverre til å ha gått ut av produksjon.

Et godt tips er å pakke sekken noenlunde full, med vekt tilsvarende det den blir på turen, blåse opp packraften, og teste løsninger for å feste den godt til packraften. Merk at en del spennreimer ikke låser så godt når de blir våte. 

Vi festet sekken slik at vi kunne ta den på ryggen mens båten hang på, og gå slik som på bildet, mellom partiene som vi valgte å ikke padle.

image.png.20192e0dde5b1007d93f4250ae2dd751.png

 

ksogna skrev (12 timer siden):

Den tyngste etappen blir vel den fra Valldalsvatnet og opp til Holmavatnet. Regner med å ta den etappen med 1 overnatting i Vivassdalen et sted.

Lurer på når dere startet fra parkeringsplassen ved Valldalsvatnet, om dere gikk til høyre eller til venstre for elva?

kart.jpg

Vi startet å gå klokken 1705 og var fremme ved Holmavatnet 2120. En distanse på ca 13 km, kveldsmørket kom noen kilometer før vi var fremme ved vannet.
Det går vei helt opp til Middalsbu, så vi valgte å gå opp til hytta og så følge stien som går mot Litlos (Som vi forøvrig tok inn på andre natten, anbefales!)

image.png.0bc1dcf23b2a5427ea31c587f7c52095.png

 Er ikke så mye stigning, så opplevde det ikke som en spesielt tung etappe. Men vi hadde ett par og tjue varmegrader de første timene, så litt svette ble vi.
image.thumb.png.920a02cdb7dd62063f18047eca0ad736.png

Nå klør det i 'Packraft-foten' gitt !


 

Endret av Walle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.