Gå til innhold
  • Bli medlem

Lett (tynt) merino undertøy


rayun

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter nytt lett merino undertøysett som primært skal brukes i sovepose, sekundært som ekstra bekledning på dagtid om nødvendig. Som nevnt er primærbruken i soveposen, ikke for å holde varmen, men for å beskytte soveposen. 

Jeg kjøpte en eller annen gang før 2020 noen Norheim Merino trøyer (vet @TheSleepwalker også hadde disse) som nå skal erstattes. Hadde jeg fått tak i samme trøye hadde jeg glatt kjøpt de igjen, men de var antakelig utgående/utgått allerede den gang.

I pakklista mi har jeg skrevet vekt 137g i str XL, men på min nye digitale vekt veier samme langermet trøye 133g noe som kan skyldes at den nå er ganske slitt med mye hull, eller at gammel vekt viste feil. 

Noen som har tips til super lett og tynn, for komprimeringens skyld, langermet trøye og langbeint bukse i merino/ull ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Skrevet (endret)
5 minutes ago, rayun said:

Er på jakt etter nytt lett merino undertøysett som primært skal brukes i sovepose, sekundært som ekstra bekledning på dagtid om nødvendig. Som nevnt er primærbruken i soveposen, ikke for å holde varmen, men for å beskytte soveposen. 

Jeg kjøpte en eller annen gang før 2020 noen Norheim Merino trøyer (vet @TheSleepwalker også hadde disse) som nå skal erstattes. Hadde jeg fått tak i samme trøye hadde jeg glatt kjøpt de igjen, men de var antakelig utgående/utgått allerede den gang.

I pakklista mi har jeg skrevet vekt 137g i str XL, men på min nye digitale vekt veier samme langermet trøye 133g noe som kan skyldes at den nå er ganske slitt med mye hull, eller at gammel vekt viste feil. 

Noen som har tips til super lett og tynn, for komprimeringens skyld, langermet trøye og langbeint bukse i merino/ull ?

 

For ordens skyld har jeg én grå en, en størrelse for stor, som jeg kjøpte på konkurssalg. Helt grei. 

Endret av TheSleepwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etsvends skrev (1 time siden):

Jeg har brukt Devold Breeze mye som jeg liker godt. 

Vet du hva de veier i str L vist de er normale i str ?

De nevnte Norheimtrøyene er mye tynnere og lettere enn annet undertøy i merino som jeg har. Så akkurat til tiltenkt bruk er vekt og komprimerbarhet det viktigste kriteriet. Jeg har lettere superundertøy, men det er ikke aktuelt pga lukt etter et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rayun skrev (På 10.5.2024 den 8.55):

Vet du hva de veier i str L vist de er normale i str ?

De nevnte Norheimtrøyene er mye tynnere og lettere enn annet undertøy i merino som jeg har. Så akkurat til tiltenkt bruk er vekt og komprimerbarhet det viktigste kriteriet. Jeg har lettere superundertøy, men det er ikke aktuelt pga lukt etter et par dager.

Mine to trøyer som er godt til middels brukt i str L tikker inn på 176g og 182g på kjøkkenvekta. Longs i str L 152gram ikke helt nyvasket🤪 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Devold Breeze er oppgitt til 155g/m2 De har en som heter running også som har 130g/m2 men denne har bare 69%ull. Ingen erfaring med denne modellen. Den vil kanskje være litt mer utsatt for lukt en det breeze trøya er. 

Norrøna Falketind Equalizer er oppgitt til 164g, men bare 47%ull

Fjällräven Abisko Wool trøye er oppgitt til 155g (m) men har også bare 50%ull

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.