Gå til innhold
  • Bli medlem

Svalbard


Anbefalte innlegg

Hva tenker folk her på forumet om alpin anlegg på Svalbard? https://www.friflyt.no/skisteder/stolt-over-kraften-som-finnes. Ser ikke så veldig positivt med tanke på enda mer økt press på Svalbard som en "masseturisme" destinasjon. Jeg blir svett av å lese artikler på artikler om statsingen på Svaldbard de siste 20 årene, Samtidig leser artikel på artikel om hvilke utfordringer naturen og dyrelivet. Man kan diskutere for og i mot klimautfordringene inn i evigheten, men det er iallefall "noe" som skjer i artiske strøk når det gjelder temparatur økning og snø smeltingen. Dette medfører at naturen og dyrelivet blir ekstra utsatt og enda mer utsatt når vi mennesker skal peise på, enten for selvrealisering eller har behov for oppleve noe eksotisk. Savner debatt om dette som skjer på Svalbard. Har vi ikke fucka opp nok natur snart? https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/flere-kvinner-bor-pa-svalbard-1.16848287 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/regjeringen-varsler-ny-stortingsmelding-om-svalbard-i-2024-1.16259758

https://www.nrk.no/sok/?q=Svalbard&scope=nrkno&from=80

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det kommer til å slå an. Dette kombinert med spa-hotell. De gode restaurantene har de alt. 

Dette er ikke en utvikling jeg ønsker, men dette kommer uansett. Her er det penger å tjene, og politisk vilje for å opprettholde tilstedeværelse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært et større alpinanlegg i urørt natur hadde jeg vært enig at det ikke er bra, men anlegget det er snakk om i Longyearbyen er jo bare en litt stor barnebakke rett i bakkant av bebyggelsen rett ved en rekke med skredgjerder som er bygget de siste årene. Så vil tro det påvirker naturen minimalt, men vil være et fint tilbud for de lokale. Om man skal begrense menneskelig påvirkning er nok turismen som allerede eksisterer et sted å begynne (og det er mange av de).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med forrige taler! Et anlegg for å trekke flere turister til øya vil være helt feil, men et lite tilbud til locals i et område som allerede har mye inngrep blir å sidestille med små lokalanlegg rundt i norske bygder og tettsteder. 
Nå får ikke jeg lest innlegget i Friflyt, men ankepunktet må vel være at dette krever strøm, som på Svalbard vil si kullkraft.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (5 minutter siden):

Enig med forrige taler! Et anlegg for å trekke flere turister til øya vil være helt feil, men et lite tilbud til locals i et område som allerede har mye inngrep blir å sidestille med små lokalanlegg rundt i norske bygder og tettsteder. 
Nå får ikke jeg lest innlegget i Friflyt, men ankepunktet må vel være at dette krever strøm, som på Svalbard vil si kullkraft.. 

Vi har slutta å fyre på kull nå, gått over til diesel i stedet ;) Forøvrig enig, tror neppe skibakken i Longyearbyen kommer til å være det som trekker noe større antall turister. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heriks skrev (16 minutter siden):

Vi har slutta å fyre på kull nå, gått over til diesel i stedet ;) Forøvrig enig, tror neppe skibakken i Longyearbyen kommer til å være det som trekker noe større antall turister. 

Når du sier det, så hadde jeg jo fått det med meg. Litt bedre på fossilstigen… 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.