Gå til innhold
  • Bli medlem

Material brukt for teltstang-klips i Hilleberg Soulo/Nortent Vern 1


sneakyowl

Anbefalte innlegg

Jeg funderer litt på et lite (eller kjempestort) DYI-prosjekt. Kun på teoristadiet enn så lenge.

Er det noen som vet hva slags type materiale den sorte delen Hilleberg bruker mellom ytterdyk og teltstang-klipsene til f.eks. Soulo er av? Eventuelt tilsvarende som nye Nortent Vern 1 bruker. Jeg regner med de to er i samme gate.

Fra Soulo:

image.png.7c1a606c4bd3f50abe541cc4c7a8dfac.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke helt sikker, men det ser ut som enten PVC eller hypalon. Stoffet har eksponert råkant, har det ikke? Særlig hypalon vil ikke rakne med eksponert råkant. Mulig andre kan svare bedre enn meg. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ole_brum skrev (37 minutter siden):

Jeg er ikke helt sikker, men det ser ut som enten PVC eller hypalon. Stoffet har eksponert råkant, har det ikke? Særlig hypalon vil ikke rakne med eksponert råkant. Mulig andre kan svare bedre enn meg. 

Takk! Det skal undersøkes. Ut i fra hva jeg kan se på Soulo er det eksponert råkant ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laga ei lignende løsning på mitt DIY-teltprosjekt. Laga inviduelle trekanter med webbing på midten som stangklipsen ble festet i. Dette ble sydd inn i ein flat felld seam på teltduken Stoffet jeg brukte er ikkje så kraftig som på hilleberg sitt. Måtte ha noe som symaskina greit kunne takle siden det ble ein del lag med stoff som skulle sys gjennom (6 lag). Jeg brukt eit teltbunnstoff på 150 g/m2 som jeg bestilte frå extremetextil. Ser ut til å holde i massevis. Dette fliser seg heller ikkje opp så treng ingen søm rundt kanten. Ser ikke ut som extremtextil har dette stoffet i sortementet sitt no.

Legg ved eit bilde, men hele DIY-teltprosjektet kan du se her (med flere bilder):

https://www.fjellforum.no/topic/40959-syprosjekt-enmannstelt/#comments

 

image.png.0bfe2ef8691a4dd655d2f0781f0b3f9e.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellrypa85 skrev (46 minutter siden):

Jeg laga ei lignende løsning på mitt DIY-teltprosjekt. Laga inviduelle trekanter med webbing på midten som stangklipsen ble festet i. Dette ble sydd inn i ein flat felld seam på teltduken Stoffet jeg brukte er ikkje så kraftig som på hilleberg sitt. Måtte ha noe som symaskina greit kunne takle siden det ble ein del lag med stoff som skulle sys gjennom (6 lag). Jeg brukt eit teltbunnstoff på 150 g/m2 som jeg bestilte frå extremetextil. Ser ut til å holde i massevis. Dette fliser seg heller ikkje opp så treng ingen søm rundt kanten. Ser ikke ut som extremtextil har dette stoffet i sortementet sitt no.

Legg ved eit bilde, men hele DIY-teltprosjektet kan du se her (med flere bilder):

https://www.fjellforum.no/topic/40959-syprosjekt-enmannstelt/#comments

 

image.png.0bfe2ef8691a4dd655d2f0781f0b3f9e.png

Herlig, den tråden har jeg ikke sett. Flott stykke håndtverk og veldig relevant som inspirasjon. Som en første idé har jeg lyst til å modifisere et Fjällräven Abisko Dome telt til å ha delvis utvendige stenger med "Hilleberg-type" klips, for mindre styr under oppsett i mye vind. Drømmen på sikt må jo være å kunne lage et eget telt fra bunn!

Endret av sneakyowl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.