Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjemmelaget teltvarmer?


Gabs88

Anbefalte innlegg

 

 

YouTube anbefalte meg denne videoen, den løsningen som er satt opp i dette tilfellet blir jo litt større enn hva jeg ville ha vurdert til teltbruk, men ut i fra det de sier så vil den vesle krukken med olje brenne en hel uke.

Når jeg hører noe slikt så begynner det å surre godt oppe i hodet mitt. 

Og jeg begynner å tenke på om dette kan være noe som kan være greit å ha med seg på tur.

Går det an å få til en teltvarmer som fungerer flere dager i strekk og som bare veier et par hundre gram?

Hvor lenge varer det med et litt mindre glass? Er det realistisk at det skal brenne bortimot en uke i utgangspunktet?

Hvor viktig er størrelsen på boksen?

Finnes det en bedre løsning for hvordan man kan montere boksen over lyset?

Hva skal til for å få det trygt og stabilt?

Er det trygt med tanke på CO?

Hvordan skal man hindre at den velter?

Finnes det en løsning man kan henge opp i teltet?

Finnes det ferdige løsninger som kan gjøre samme jobben?

 

Flere spørsmål enn svar, men den ene tingen jeg er sikker på er at varmt telt på kalde våte dager hadde vert deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke sett hele, den var veldig langtekkelig.

Men fysikkens lover gjelder her også. Drivstoffet inneholder en viss mengde energi. Denne energien omgjøres til varme når den forbrennes.

Så uansett om det er en gassbrenner, parafinbrenner, bensinbrenner eller oljelampe, vil du få ut like mye varme fra en liter parafin/olje/bensin eller hva du har.

Ett helt lukket telt, plassert inne i ett lukket som som her, vil ikke trenge så mye energi for å holdes varmt i forhold til ett telt ute i vinden. Så man kan skru ned forbruket og få drivstoffet til å vare lengre.

En varmepumpe kan hente energi fra uteluften, men dette var ingen varmepumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Marius Engelsen said:

Men fysikkens lover gjelder her også. Drivstoffet inneholder en viss mengde energi. Denne energien omgjøres til varme når den forbrennes.

Joda, det kan jo være stor forskjell på hvor mye av drivstoffet man faktisk klarer å forbrenne, hvor mye energi man får ut av det og hvor mye man klarer å fange opp før energien forlater teltet.

Hovedtrikset i dette tilfellet er vel at man har et relativt lite varmeenergi energi som stiger direkte opp i en relativt stor boks for så og omdannes til strålevarme som gir en mer direkte oppvarmingeffekt på omgivelsene i stedet for at det slipper ut av teltet. Samtidig har du aluminiumsfolien i boksen som hjelper med å isolere bunnen av boksen og spre varmen ut mot veggene.

Det er jo ikke så veldig revolusjonerende, men det er nok dimensjoneringen av boksen kontra flammen som utgjør en forskjell i dette tilfellet. Og det finnes vel også en mulighet for at det kan gjøres videre forbedringer.

Fant forøvrig noen andre mulige alternativer når jeg kikket rundt, blant annet Primus Micro Lantern men den bruker tydeligvis ganske mye gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du tar bort den boksen, er det fortsatt samme mengde energi (les:varme) som frigjøres i teltet.

Det blir like varmt i teltet om du har en boks, folie, netting eller hva som helst over der. Så jeg tror ikke dette har noen virkning. Skal man klare å samle opp mer energi i teltet må det isoleres, er min påstand.

Kanskje man kan spre varmen bittelitt, som med en vifteovn. Men flytter du varme fra ett sted til ett annet i teltet blir det kaldere i andre steder av teltet, man har jo ikke mer energi tilgjengelig. Det blir i snitt like varmt i teltet om man ikke isolerer det bedre.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (36 minutter siden):

Det blir i snitt like varmt i teltet om man ikke isolerer det bedre.

Må ikke cluet her være at varmen kan nyttiggjøres på en annen måte om den spres mer ut til sidene vs om den går rett opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må også innrømme at jeg ikke har sett videoen, rett og slett fordi slike ideer sjelden virker særlig bra i praksis.

Som Marius sier er du stuck med en hvis mengde energi til å varme opp teltet, så i utgangspunktet blir det hipp som happ. 
Nå er det jo sånn at ett rom med en stråleovn som varmer opp overflaten der du sitter vil føles varmere (akkurat der) enn om samme rom hadde panelovn med samme effekt under vinduet. 

Om den greia teoretisk sett klarer å omdanne oppvarmet luft til strålevarme så… kanskje, men med den effekten det er snakk om såehh.. litt skeptisk ja

Denne skal jo gjøre akkurat det:
https://www.howlcampfires.com/
men den blir nok litt tung i sekken :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Marius Engelsen said:

Om du tar bort den boksen, er det fortsatt samme mengde energi (les:varme) som frigjøres i teltet.

Det blir like varmt i teltet om du har en boks, folie, netting eller hva som helst over der. Så jeg tror ikke dette har noen virkning. Skal man klare å samle opp mer energi i teltet må det isoleres, er min påstand.

Kanskje man kan spre varmen bittelitt, som med en vifteovn. Men flytter du varme fra ett sted til ett annet i teltet blir det kaldere i andre steder av teltet, man har jo ikke mer energi tilgjengelig. Det blir i snitt like varmt i teltet om man ikke isolerer det bedre.

Nå er vi på vei ut i off-topic området men det får bare være... Men det kan være stor forskjell, nå blir ikke dette det beste eksempelet med tanke på telt men vi sliter med isdannelse på et industrianlegg vi har på jobben. I fjor vinter hadde vi 4 stk 8 kwh dieselvarmere som gikk 24/7 med varmluft mot anlegget men det ble fremdeles for kaldt. Nå har vi 4 stk 1,2 kwh varmelamper i stedet og alt er ok. Det handler om å få overført varmen fra varmekilde til der du ønsker å varme opp, og strålevarme gir mye mer direkte effekt i området rundt

 

Samtidig så betyr det selvfølgelig ikke at du vil få tilsvarende effekt i et telt med en slik hjemmelaget varmer. 

Men vil kort poengtere at måten energien overføres på kan utgjøre store forskjeller.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

jeg liker ikke slike høye vaklevorne brenner konstruksjoner i telt, hvor man jo ofte slumrer inn til den livsalige varme! Og tenk også CO!!!

De lokal Ukrainere samler lysestumper og bølgepapp som klippes i strimler og rulles i konservesboks. Lysestumpene smeltes ned i boksen, så man får en "hagefakkel" eller "skyttegravs varmer" både til varme og koke over. 

 

image.png.c49e16e101c20f1256b1c62f77b92180.png

 

Egentlig vil jeg ikke anbefale slike i telt, men utenfor.

Jeg har selv brukt vedlagte opplegg i Trangia med te-lys, hvor man får en noenlunde veltesikker og skjermet konstruksjon. Det er faktisk mulig å smelte snø over den men det tar L_A_N_G tid!

Elgen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

telys ovn.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror absolutt det er noe i dette. Det blir vel vanskelig å sammenligne energi vs opplevd varme fra normal flamme-varme og strålevarme. Siste er mye mer direkte og er ikke avhengig av å varme opp luften som eventuelt også blir dratt ut med ventilasjonen i teltet.

Hadde vært gøy å testet ut, selv om jeg ikke med det første kommer til å dra med et glass fylt med olje på tur 😅 God stemning i teltet om/når det velter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, sneakyowl said:

Hadde vært gøy å testet ut, selv om jeg ikke med det første kommer til å dra med et glass fylt med olje på tur 😅 God stemning i teltet om/når det velter.

Ja, det er jo en av tingene jeg nevner i første post. Hva skal til for å få det trygt og stabilt.. :)

 

Og etter å ha sett litt rundt så finnes det jo kanskje noen ferdige løsninger som gjør en tilsvarende jobb. Slik som for eksempel Primus Micron Lantern, som veier 118 gram, fant en video hvor en kar målte temperatur inne i telt når han brukte den og den fikk opp temperaturen med 10c. Denn bruker en god del gass, men kan også henges i taket som vil eliminere muligheten for velt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (1 time siden):

Ja, det er jo en av tingene jeg nevner i første post. Hva skal til for å få det trygt og stabilt.. :)

 

Og etter å ha sett litt rundt så finnes det jo kanskje noen ferdige løsninger som gjør en tilsvarende jobb. Slik som for eksempel Primus Micron Lantern, som veier 118 gram, fant en video hvor en kar målte temperatur inne i telt når han brukte den og den fikk opp temperaturen med 10c. Denn bruker en god del gass, men kan også henges i taket som vil eliminere muligheten for velt.

Vi øker jo temperaturen i innerteltet med 5 grader med 10 minutter situps og pushups. Det kommer an på hvor mye lufting du stenger igjen. Jeg tror ofte jeg har nær 10 grader varmere i innerteltet enn ytterteltet bare ved å sove i innerteltet, så jeg tror man skal ta ymse forherligende målinger med en klype salt.

Vår erfaring er at skal man ha noe trygt, fungerende og effektivt så går det såpass med drivstoff og krav til fyringsvakt at vi aldri gidder kosefyre utenom matlaging osv. Kanskje med unntak av et blaff varme når de sarteste i turfølget skal veksle mellom bekledning og sovepose.  Med varm(t) sovepose/tøy blir det uansett levelig inne i teltet med nedgravde stormmatter og sparsom lufting.

 

Man har jo som regel vært utendørs først i mer vær og mindre tøy...

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, Espen Ørud said:

Vi øker jo temperaturen i innerteltet med 5 grader med 10 minutter situps og pushups. Det kommer an på hvor mye lufting du stenger igjen. Jeg tror ofte jeg har nær 10 grader varmere i innerteltet enn ytterteltet bare ved å sove i innerteltet, så jeg tror man skal ta ymse forherligende målinger med en klype salt.

Vår erfaring er at skal man ha noe trygt, fungerende og effektivt så går det såpass med drivstoff og krav til fyringsvakt at vi aldri gidder kosefyre utenom matlaging osv. Kanskje med unntak av et blaff varme når de sarteste i turfølget skal veksle mellom bekledning og sovepose.  Med varm(t) sovepose/tøy blir det uansett levelig inne i teltet med nedgravde stormmatter og sparsom lufting.

 

Man har jo som regel vært utendørs først i mer vær og mindre tøy...

 

Kjøper den, har ikke gjort noe særlig med temperaturmålinger i telt selv men det gir mening.

 

Men har du testet noen former for (kompakt) teltvarming?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabs88 skrev (Akkurat nå):

Men har du testet noen former for (kompakt) teltvarming?

Har syslet med alt fra hobostoves til blytung 111 som test. Våre erfaringer er at vi gidder ikke annet enn sjokkfyre i korte tidsrom og erfaring er at en viss mengde drivstoff gir ca samme varme, men man kan f.eks velge å få mye varme på kort tid som når vi tenner et stort lokk med rødsprit nede i kuldegropa et par minutter. Det er masse måter å få litt varme over mye tid på. Alt fra stearinlys i holdere til primsu på lav fart. Imidlertid så er det slik at når vi skal tilbringe lang tid i teltet så er det soving som pågår og pga brannfare og CO-fare så lar vi det bare være når vi uansett ikke kommer til å fryse..

Dersom vi SKAL ha kosevarme i telt over tid så velger vi heller lavvo og vedovn. DA blir det lunka i teltet da!!! Men det er gjerne en annen type tur...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.