Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellskistaver


Anbefalte innlegg

Har hatt Åsnes Spidsbergen expedition de siste 5-6 åra. Problemet er at en sliter ut håndtakene. Disse har jeg byttet to ganger allerede og nå er det tid for å bytte en gang til.

Håndtakene sitter med smeltelim så det er forsåvidt en kurrant jobb å bytte. Tror muligens Åsnes tar rundt 250,- kroner for nye håndtak.

Jeg ser at Åsnes har fått nye håndtak på fjellskistavene sine, er disse mer holdbare enn de tradisjonelle håndtakene? Å er de mulige å bytte ut når de er utslitt?

Prisen har også blitt betraktelig stivere, tror jeg betalte 800 kroner for mine.

Her er link til dagens modell av stavene med det nye håndtaket.  https://www.asnes.com/produkt/amundsen-carbon-kevlar/

Å gå tilbake til aluminium stav er helt uaktuelt, det er så behagelig å gå med lette staver.

20240127_173619.thumb.jpg.0275245c49d020d5138ae3896def37b4.jpgDisse ble kjøpt for lange. De er kappet flere ganger for å finne en lengde jeg trives med. Det satt også evafoam grep under de vanlige håndtakene men disse er slitt ut.

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Jeg ser at Åsnes har fått nye håndtak på fjellskistavene sine, er disse mer holdbare enn de tradisjonelle håndtakene? 

Hadde ikke problem med slitasje av selve håndtaket, men stroppene slites relativt fort i stykker. Disse er jo enkle å bytte, men kjedelig når over halve rep-kitet består av åsnes-trinser, pigger og håndtak som må byttes jevnlig!

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

vatn skrev (12 minutter siden):

Hadde ikke problem med slitasje av selve håndtaket, men stroppene slites relativt fort i stykker. Disse er jo enkle å bytte, men kjedelig når over halve rep-kitet består av åsnes-trinser, pigger og håndtak som må byttes jevnlig!

Har du stjælt repkittet mitt 😂 tror vi har ganske likt kit.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme staver. Dette er solide og lette saker!

Jeg har slitt ut ene trinsen på mine. Jeg klippet til nytt stoff av en bit dreneringsslange (tilsvarer ca brannslange), og sydde på. Mye mer solid løsning.

Mine er også for lange. Dyppet du håndtaket i kokende vann for å trekke det av, eller?


Mine brukes mest til dekktrekking nå, fordi jeg er blitt glad i teleskopstavene mine (men de er på langt nær like solid som Spidsbergen stavene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (37 minutter siden):

Har samme staver. Dette er solide og lette saker!

Jeg har slitt ut ene trinsen på mine. Jeg klippet til nytt stoff av en bit dreneringsslange (tilsvarer ca brannslange), og sydde på. Mye mer solid løsning.

Mine er også for lange. Dyppet du håndtaket i kokende vann for å trekke det av, eller?


Mine brukes mest til dekktrekking nå, fordi jeg er blitt glad i teleskopstavene mine (men de er på langt nær like solid som Spidsbergen stavene).

Stavene tåler massevis av juling, ingen tvil om det. Jeg syns faktisk at det er rart at mine ikke har brukket enda for de har fått kjørt seg til tider.

Har byttet trinser og håndtak et par ganger.

Håndtaket ble dyppet i vannbad og så trukket av. Stavene kappet jeg med baufil, de når meg nesten til armhulen når jeg står i sokkelesten. Behagelig lenge for å gå med pulk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt styretape på stavhåndtak, som jeg syns var for tynne til mins store hender. Funker helt OK, men må byttes i bland. Har også byttet både spisser, remmer og endret på håndtak. Både spisser og håndtak kan lett fjernes ved FORSIKTIG bruk av varmepistol. Går raskere enn kokende vann. På tur er det selvfølgelig kokende vann som gjelder.

Elgen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De der nye håndtakene til Åsnes er utrolig irriterende (Jeg har Nansen, men det er samme håndtak som i lenken). Jeg har bare brukt dem noen få turer og vet derfor ingen ting om holdbarhet, men den låsemekanismen øverst er alt for løs og sitter sånn til at "strammeren" vippes opp ved helt vanlig bruk med votter. Dette medfører at stroppen stadig glir nedover. 

Jeg likte patentet så godt i butikken, men det er først med praktisk bruk man finner feilene.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (35 minutter siden):

De der nye håndtakene til Åsnes er utrolig irriterende (Jeg har Nansen, men det er samme håndtak som i lenken). Jeg har bare brukt dem noen få turer og vet derfor ingen ting om holdbarhet, men den låsemekanismen øverst er alt for løs og sitter sånn til at "strammeren" vippes opp ved helt vanlig bruk med votter. Dette medfører at stroppen stadig glir nedover. 

Jeg likte patentet så godt i butikken, men det er først med praktisk bruk man finner feilene.. 

Hmm, det høres ikke lovende ut. Så på swix sine kompositt-staver men det ser ut til at de bare har lange lengder igjen.

Ser jo at det er hippt med teleskopstaver men det ønsker jeg ikke. Mulig Leki kan ha noe som duger 

Evt så kjøper jeg nye håndtak fra Åsnes å går på med en ekstra runde med styreteip.Høres eegentlig som det beste alternativet.

Endret av Kristoffer Sandnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig sted å få såppass slitasje på 🤔 Er de i samme materiale som Nansen-håndtakene? 
Etter vel ~500 km har ikke Nansen-stavene mine noen tegn til det samme i hvert fall.
Teleskoplåsen klarte jeg å knekke (for kaldt, for stramt), så de "justerbare" stavene mine er for alltid tapet til 145cm lengde nå. Det er dog også den eneste slitasjen på stavene, så de lever nok minst 500 km til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel Eva-foam greier...har slitt ut håndtak av kork også! Null stress 😁 men de eva-foam greiene føles litt tynt ut. Om det er samme type vet jeg ikke :)

Hva de har gjennomgått av kilometer har jeg ingen anelse om, men det er nok en del 😅 har aldri logget lengde på tur eller trening.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lompa skrev (4 timer siden):

De der nye håndtakene til Åsnes er utrolig irriterende (Jeg har Nansen, men det er samme håndtak som i lenken). Jeg har bare brukt dem noen få turer og vet derfor ingen ting om holdbarhet, men den låsemekanismen øverst er alt for løs og sitter sånn til at "strammeren" vippes opp ved helt vanlig bruk med votter. Dette medfører at stroppen stadig glir nedover. 

Jeg likte patentet så godt i butikken, men det er først med praktisk bruk man finner feilene.. 

jeg har også samme håndtak, og lurer på om testturen til produktutviklerene gikk fra skrivebordet og til kaffemaskina.. den låsen løsner hele tiden og tampen som er igjen er bare irriterende. En super stav, men hadde de bare vært så innovative at de hadde brukt samme patent på stroppen som har vært brukt de siste hundre åra, så hadde det vært innertier.

  • Liker 1
  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sig Man skrev (34 minutter siden):

jeg har også samme håndtak, og lurer på om testturen til produktutviklerene gikk fra skrivebordet og til kaffemaskina.. den låsen løsner hele tiden og tampen som er igjen er bare irriterende. En super stav, men hadde de bare vært så innovative at de hadde brukt samme patent på stroppen som har vært brukt de siste hundre åra, så hadde det vært innertier.

Da er det ikke bare min som er for slakk i låsen.. Jeg vurderer å slipe bort den ytterste delen som man kommer borti hele tiden, og som åpner låsen. 
Enig i at resten er veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.