Gå til innhold
  • Bli medlem

Klattermusen Brede og Freke


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Innimelmom dukker det opp noen (tilsynelatende) gode kupp pp finn.no av overnevnte produkter, men jeg har aldri prøvd de på.

Er det noen som har overnevnte modell og vil si noe om hvordan de er i størrelsen, og i hvilke situasjoner klærne blir brukt?  

Jeg ønsker ideelt sett et "vintersett" som funker nå når det er -20 og fort kan blåse opp litt, og man gjerne vil ha noen lag under. Samtidig gjerne at det kan fungere på vårfjellet/høsten oppe i nord når været ikke er helt på topp. Tanken er å bruke det både på skitur og gåtur, og at det ikke er noen ubehagelige sømmer som klager for mye om man bærer sekk. 

Oppleves de for voldsomme for en "vanlig" dag i fjellet i nord på vinteren når været i utgangspunktet er ok, men kan snu? (Dette er veldig subjektivt selvfølgelig). Jeg er klar over at det ikke er en jakke man ofte har med i sekken for sikkerhetsskyld, da den er ganske stor/tung slik jeg har forstått. 

Er det gjort noen store endringer i størrelse blant de ulike versjonene? Gjerne størst sjanse å finne de eldste versjonene kanskje.

Jeg har ikke mange klattermusen plagg, men de jeg har er jeg veldig fornøyd med ift kvalitet. Og de puster veldig bra syns jeg noe som er viktig  for meg ift vinterklær.

Men, prisen er for meg alt, alt for høy til at det noen gang blir aktuelt å kjøpe noe nytt/fullpris. Jeg kjøpte en gang en Brage jakke fra dem på tilbud som ble returnert pga passform; jeg kjøpte den i min vanlige størrelse og i følge tabellen var det rett størrelse. Men til at det skulle være en ytterjakke for "harde" forhold på ski  opplevde jeg den som liten ift at det skulle være ytterlag, og spesielt var ermet ubehagelig da det gikk for langt opp.

I følge størrelsestabellen deres er jeg en M (kvinne). Om man tar anbefalt størrelse, hvor mange lag klær er det komfortabelt å ha under?

 

Langt innlegg, på forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har Brede 2.0 jakken og må vel si jeg er litt på gjerdet ifht. hva jeg synes. Til mitt bruk, vel og merke.

Jakken føles så bombesikker som vekten skulle tilsi, men den vekten tilsier også at det er mye tekstil som kan holde på mye vann, så er det bløtt ute blir den ganske soggy og enda tyngre.
Så noen utpreget regnjakke er det ikke.

Det er flere, mer garva, vintertur-entusiaster som er veldig fornøyd med jakken til lange vinterturer, men for meg faller den litt mellom stolene ifht. bruksområde. Som du nevner så er den for stor og tung til å ligge i sekken, så tanken min var egentlig å ha den som en dagsturjakke på dager der værmeldingen byr på hele menyen, og gå med den fra start til slutt. Med den gode ventilasjonen skulle det la seg gjøre. Eller? Det har nå iaf. ikke blitt sånn. Det er så mye jakke, så det føles alltid mer naturlig å gå med en lett softshell eller vindjakke og slenge en lettere skalljakke i sekken i tilfelle trøderværet slår til i all sin prakt.

Jeg er uansett ganske sta når jeg har fått en idè, så jeg har ikke bare beholdt den, jeg har kjøpt den to ganger! Først i medium. Litt stor var den, men uten å ha prøvd small tenkte jeg at den kunne bli litt knapp siden lengden stemte bra og jeg er ganske lang. Ikke lenge etter så tok jeg av ett godt knippe kilo og medium var nå definitvt blitt for stort. Prøvde både small og extra small denne gangen, og gikk for small. XS føltes egentlig overraskende bra, men litt stram over brystkassen og kanskje bittelitt kortere i armenen enn jeg foretrekker. 

Så jeg må vel si at størrelsen er en av tingene jeg liker med den. Som mann på 187 som ligger å vipper rundt 70kg er det ikke alltid lett å finne klær som er passe både i lengde og bredde, men Brede gjør dette veldig bra. Jeg likte jo størrelsen på XS modellen også, men det var sett fra mitt dagsturperspektiv, Brede i small er akkurat passe romslig ifht. produsentens tiltenkte bruk. God plass til litt klær under, lange ermer og rygg som dekker godt, men ikke så mye at den føles posete. Hvordan dette fungerer på damemodellene er ikke lett å si, men er du lang ifht, kroppsvekt, som vi skandinaver ofte er, så er det en sjanse for at den vil passe deg bra, uten at jeg kan si hva som vil være riktig størrelse for deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deler mye av erfaringene du beskriver. Jeg har nylig kjøpt en Freke-bukse til vinterbruk, så synes det er for tidlig å gi noen meningsfull tilbakemelding på kvalitet og slitestyrke. Fasiten har jeg til våren. Foreløpig opplever jeg dog ikke at den føles "overkill" selv om forholdene ikke krever en slik bukse. Men til turene jeg ikke føler jeg trenger noen ekstrembukse kommer jeg til å fortsette å bruke Gere-buksa.

Jeg har hatt og brukt flere bomullsjakker fra Klättermusen i flere år nå. Har 2 stk Einride og en Bilskirner (alle kjøpt brukt), som er line trofaste jakker mesteparten av året. Bilskirner er veldig lik Brede i utforming, men i bomull. Slitestyrken har vært upåklagelig. Gode, gjennomførte detaljer, behagelig passform og den beste hetta jeg har hatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@aicotakk for godt og utfyllende svar! Hehe, noen ganger er det en fordel å være sta, så kanskje ender det opp som yndlingsjakken likevell😆 

I følge beskrivelsen skal versjon 2 være MFR10/vanntett. Ut i  fra erfaringene dine med at den blir veldig tung som  våt, er det fordi vannet trenger igjennom, eller fordi du blir svett/kondens? I vekslende nordlandavær  er det og store sjanser for å oppleve en regnbyger eller to vår/høst, så dumt om man ender opp alltid ha med regnjakke "for sikkerhetsskyld".

Ja den ene veldig gamle jakken jeg har derfra (usikker på modell), er jeg veldig fornøyd med ift passform. Kun den Bragejakken (gammel versjon) jeg opplevde gikk for høyt opp i armhulen/for trang. Om smal er din størrelse ut i fra tabell, før du en dunjakke under i tillegg til et mellomlag?

Takk for opplysende svar @foroll. Vi har samme opplevelse av kvalitet tror jeg.  I tillegg til at alle ting er veldif gjenomtwnkt syns jeg- bare det at glidelåsen ikke treffer rett under haken på mange av plaggene, har stor forskjell. Setter veldig pris på å ha plagg over tid både ift miljø, men ot at man "kjenner" plagget og hvordan det fungerer. Har relativt stabil kroppsvekt og, så kan forhåpentligvis bruke plagget i mange år. 

Har du fått prøvd Frekebuksen både med skisko og vanlige sko? Og  ut i fra størrelsesrabellen, får du god plass til en stilongs/bukse underi din anbefalte størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bokhylla skrev (3 minutter siden):

I følge beskrivelsen skal versjon 2 være MFR10/vanntett. Ut i  fra erfaringene dine med at den blir veldig tung som  våt, er det fordi vannet trenger igjennom, eller fordi du blir svett/kondens? I vekslende nordlandavær  er det og store sjanser for å oppleve en regnbyger eller to vår/høst, så dumt om man ender opp alltid ha med regnjakke "for sikkerhetsskyld".

Joda, det er en membranjakke med tapede sømmer, så den holder vannet ute, men for de som først og fremst trenger en regnjakke så finnes det bedre alternativ.
Det som skjer er at ytterstoffet relativt fort suger til seg vann, og det tykke ytterstoffet i Brede kan holde mye mer vann enn en typisk lettsvekt-regnjakke, så dette merkes, både som økt vekt og at jakken blir kald. Vanligvis vil vanninntregning i ytterstoffet påvirke pusteevnen, så det kan være fort gjort å bli bløt fra innsiden når dette skjer. Jeg har ikke opplevd dette selv, men jeg har ikke brukt den nok under slike forhold til å hverken bekrefte eller avkrefte dette. Kjøle-effekten av vannet gjør også at jeg har svettet mye mindre de gangene jeg har opplevd dette.
Som @foroll nevner så har KM-jakkene fantastike hetter, så om det ikke blåser ganske merkbart velger jeg stort sett en annen regnjakke når det regner eller sludder. 

Jeg vil også tru at det jeg opplever her i stor grad kan unngås med god impregnering. Min Brede i small er fortsatt relativt ny og lite brukt, så den impregneringen som produsenten har påført burde egentlig ha prestert bedre, men kan hende de av miljøhensyn er sparsomme med impregnering. 

 

Bokhylla skrev (32 minutter siden):

før du en dunjakke under i tillegg til et mellomlag?

Dette er et bra spørsmål, som avdekker litt av logistikkutfordringene med en slik tung og lite pakkvennlig ekspedidsjonsjakke til "vanlig" bruk. 
Jeg har ikke prøvd den med dunjakke under, men den er ikke trang med mellomlag under, så en ikke alt for tykk dunis eller syntetisk isolasjonsjakke bør det være plass til. Det jeg kan tenke meg blir en utfordring med slike plagg under skalljakka er at det tunge stoffet i Brede-jakken vil komprimere isolasjonen i mye større grad enn i en lettere jakke. Trenger du mye isolasjon er det nok bedre og ta av skalljakken og ha på bare isolasjonsjakken (hvis været tillater) eller gå for romslig, værbestandig, belay parkas som du kan ha utenpå. Men det er klart at ikke noe av dette er superpraktisk på enklere turer med sekk. Har du en pulk så blir nok ting mye enklere.

Jeg høres kanskje litt negativ ut, men jeg trur det er en veldig god jakke til sitt bruk, det er bare viktig å ha realistiske forventninger til hva slags bruk dette er. Jeg liker tanken på å ha en bombesikker jakke som jeg kan finne frem når forholdene tilsier det, men som du nevner er ikke prisen på disse helt triviell, og så sjelden som jeg trenger jakken til mitt bruk føles det litt råflott. 
Hetta er next level, og ettersom jeg er litt følsom for vindsus pga. en hørselsskade så er den alene god nok grunn for meg til å beholde jakken inntil videre, men finner jeg noe lettere med like god hette så kan det være ett bedre alternativ til mitt bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bokhylla said:

@aico @forollHar du fått prøvd Frekebuksen både med skisko og vanlige sko? Og  ut i fra størrelsesrabellen, får du god plass til en stilongs/bukse underi din anbefalte størrelse?

Har brukt den både med skiskoene mine (Lundhags Expedition eller noe heter de) og vinterskoene (Lundhags Skare), og har god plass.

Jeg er 176 høy, veier 73-74 kg og er litt imellom S og M i Klättermusen bukser. Har to stk Gere, en i hver størrelse, hvor den i S passer med 0-1 longs under, og bruker den på sommeren. Og den i M passer fint med 2 longser og 2 trøyer som er brettet over hverandre under bukselinningen. Jeg gikk for Freke i S og får da fint plass til 2 lonser og 1 trøye + en tynn genser (som f.eks. Lanullva) på innsiden. Så opplever Freke som romslig i forhold til KM sine størrelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@aicotakk for oppklaring ift vanntettet. Du høres absolutt ikke negativ ut-  Er litt samme "bekymringer" og potensielle gleder jeg og tenker på, så derfor jeg spurte om innspill😀. Selv brukt koster jo sånne klær litt, så derfor jeg er litt frem og tilbake om det er noe jeg egentlig kommer til å bruke.  Selv om merket har veldig godt kvalitet på alt (det lille) jeg har prøvd, er det jo ikke alt av produkter som er for alle.

Jeg har en gammel Fjellreven Singi jakke som har en veldig god hette på, så er enig i at slike ting har mye å si og😀

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@forolltakk for utfyllende svar! Freke er jo lettere å "holde" på plass pga selene, så kanskje greit å velge den litt større størrelsen da ja siden litt ekstra luft jo bare hjelper å  holde varmen.

 

Har hørt mye bra om Gere buksene ja  så den står på ønskelisten og for 2024🤞🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 188, 95kg, Har freke i xl. 

Bruker den til det meste. Fjellsko, skisko, lundhags ekspedisjon skisko, og Harkila Inuit sko. Ikke noe problem å dra over. 

 

Endret av Hammer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.