Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonee ski på langtur...opp og ned topper, litt bortover, kupert etc


Ellefjell

Anbefalte innlegg

Hei, planlegging av vintertur med gutten på 14 i vinterferie. 

Tanken er å krysse Kvaløya i Troms på en eller annen måte. Selv kjører jeg med Gamle Telemarkski og har klart meg på slike turer, men gutten kan ikke teknikken, men er god på slalåm.

Tenkte så å låne noe Rando utstyr, men er ny på det og lurer på om dette ville egne seg for en slik tur?

Det er tenkt en del opp og ned og bortover, enkeltvis kupert terreng. Har lite erfaring med plastsko annet enn alpinsko.

Dere som er på slike flerdagsturer, hva slag utstyr bruker dere om dere ikke går på Telemarkski? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått høgruta gjennom Jotunheimen på randonneski.

Jeg har hatt noen par ski, støvler og feller. Det er STOR forskjell på hvor lett det er å gå med!

Lette støvler, som passer brukeren, med stort gåutslag er alfa omega. Jeg har selv Ficher Traverse CS, men det finner også mye annet bra.

Lette ski som er både korte og smale er en gamechanger hva angår gåkomfort. Mine mest brukte ski er 164 cm lang (jeg er 171 cm), og 77 mm brede på midten. Disse fungerer også nydelig i pudder. Kjøreegenskapene er nesten like bra som mine 170cm og 90mm brede ski, men gåegenskapene er mye bedre.

En rask mohair skifell er lettere å gå med enn tunge trege feller, og gir nesten like bra grep.

Når det gjelder bindinger er det bare å gå for lette tech bindinger, enkelt og greit.

En fordel med rando er at jeg blir lite sliten i føttene i forhold til om jeg går på fjellski i vanskelig terreng, fordi det er så stabile støvler (hvis man har noen gåvennlige som passer bra).

Åsnes har også ski med kortfellsystem som passer med randobindinger og -støvler.

Det er en læringskurve å gå med rando, inntil man blir vant med støvler, feller og bindinger. Men da blir det kjapt, lett og enkelt :)

Det dukker opp veldig mye bra på finn innimellom. Og flere har utleieannonser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (16 minutter siden):

Jeg har gått høgruta gjennom Jotunheimen på randonneski.

Jeg har hatt noen par ski, støvler og feller. Det er STOR forskjell på hvor lett det er å gå med!

Lette støvler, som passer brukeren, med stort gåutslag er alfa omega. Jeg har selv Ficher Traverse CS, men det finner også mye annet bra.

Lette ski som er både korte og smale er en gamechanger hva angår gåkomfort. Mine mest brukte ski er 164 cm lang (jeg er 171 cm), og 77 mm brede på midten. Disse fungerer også nydelig i pudder. Kjøreegenskapene er nesten like bra som mine 170cm og 90mm brede ski, men gåegenskapene er mye bedre.

En rask mohair skifell er lettere å gå med enn tunge trege feller, og gir nesten like bra grep.

Når det gjelder bindinger er det bare å gå for lette tech bindinger, enkelt og greit.

En fordel med rando er at jeg blir lite sliten i føttene i forhold til om jeg går på fjellski i vanskelig terreng, fordi det er så stabile støvler (hvis man har noen gåvennlige som passer bra).

Åsnes har også ski med kortfellsystem som passer med randobindinger og -støvler.

Det er en læringskurve å gå med rando, inntil man blir vant med støvler, feller og bindinger. Men da blir det kjapt, lett og enkelt :)

Det dukker opp veldig mye bra på finn innimellom. Og flere har utleieannonser.

Takk, Marius, kjekt med et konkret svar. Skal ta det med i valget mitt. Fordelen med turen er, at den er kortreist på øya vi bor på. så lav terske for å bare bryte å dra hjem om ting skjer eller blir for tungt/kjedelig etc. Men ønsker jo helst 100%fornøydhet for gutten sin del i all fall :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (På 30.11.2023 den 11.15):

Tanken er å krysse Kvaløya i Troms på en eller annen måte. Selv kjører jeg med Gamle Telemarkski og har klart meg på slike turer, men gutten kan ikke teknikken, men er god på slalåm.

Når du skriver "Telemarkski" så mener du kanskje fjellski? I min verden er telemarkski bare en nyanse i bindinger og kjørestil fra rando.

Ellefjell skrev (På 30.11.2023 den 11.15):

Tenkte så å låne noe Rando utstyr, men er ny på det og lurer på om dette ville egne seg for en slik tur?

Dersom dere har mulighet til å låne utstyr som passer så er det absolutt det beste. Jeg har i sommer/høst skaffet en av mine døtre sko, ski med bindinger og feller og det kom på ca kr. 9000 med brukte sko. Det er ikke lett å finne pakke med bare brukt som passer. Særlig brukte sko er vanskelig da det er relativt kritisk at de passer foten. Kanskje lurt å stikke innom Sykler&Ski og snakke med Lars?

Glem ikke sikkerhetspakke i form av sender/mottaker, spade og søkestang! Til dere begge. Jeg kjøpe et sett på XXL i den svarte uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

guffen2015 skrev (På 3.12.2023 den 10.00):

Når du skriver "Telemarkski" så mener du kanskje fjellski? I min verden er telemarkski bare en nyanse i bindinger og kjørestil fra rando.

Dersom dere har mulighet til å låne utstyr som passer så er det absolutt det beste. Jeg har i sommer/høst skaffet en av mine døtre sko, ski med bindinger og feller og det kom på ca kr. 9000 med brukte sko. Det er ikke lett å finne pakke med bare brukt som passer. Særlig brukte sko er vanskelig da det er relativt kritisk at de passer foten. Kanskje lurt å stikke innom Sykler&Ski og snakke med Lars?

Glem ikke sikkerhetspakke i form av sender/mottaker, spade og søkestang! Til dere begge. Jeg kjøpe et sett på XXL i den svarte uka.

Takk...ja har tenkt på sikkerhet utstyr, så klart. Ski&sykkel leier ut? Var noe nytt...men skal høre med Lars. Har akkurat kjøpt komplett utstyr til trikse/alpint inkl klær til denne nevnte sønne-gutten min. Så 9000 spenn blir nok uaktuelt. Så her håper jeg på gavmilde givere 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.