Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellreven Expedition serie, erfaring ytterstoff?


Bokhylla

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med dunjakker eller dunkåpen i serien Fjellreven Expedition? Hvor mye/lite tåler ytterstoffet når det kommer til fukt (våt sne eller sludd)?

Etter at en av hundene i min ungdom hoppet opp og lagde rift i den nye dunjakken mine har jeg vært litt skeptisk til kombinasjonen dun og hund. Er det noen her som eventuelt kan si noe om hvor slitesterkt ytterstoff er ift hverdagsbruk? 

 

Jeg spør altså om eventuelle subjektive meninger, så vet det ikke er noe "fasit" svar her😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar @Markus Ingebretsen det er de variantene i "vanlig" dunjakke stoff jeg tenkte på. Jeg har i ettertid og "snoket" litt på instagram, og ser at flere folk som og har ganske store  hunder og bruker dunjakke  fra Fjellreven. Så tolker det som at det ikke er heeelt krise da.

Fikk tak i en brukt Fjellreven Polar guide jakke på Finn.no (mulig forgjengeren til Polar versjonen ?), som virker veldig varm og slitesterk. Den er jo med syntetisk for ift at den skal være lettere å vaske, men drømmen om en dun(kåpe) i Expedition serien lever fortsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe erfaring med fjällräven expedition serie, men sånn generelt så vil du nok oppleve at de varmeste jakkene med mest dun og høyest dunspenst har det tynnest og mest skjøre yttersoffet. Tunge og stive materialer hindrer dunet fra å ekspandere og du får mindre utbytte av denne kostbare råvaren.

Jeg har to isolerte fjällrävenjakker, en Barents syntetisk parka og en Greenland dunjakke. Begge i ulike G1000 kvaliteter. Absolutt solide jakker som tåler røff bruk, men ingen av de er spesielt varme. 
Til hverdagsbruk er ikke vekt og pakkvolum nødvendigvis så viktig, så du kan helt sikkert finne noe med solid ytterstoff, som er mer tettstappet med dun av lavere kvalitet, men det er nok større utvalg av syntetiske isolasjonsjakker i dette segmentet. Arbeidsklær som Carhartt e.l. kan være noe å vurdere hvis slitestyrke er veldig viktig.

Ifht. snø, regn og sludd, så er jo ikke disse værtypene noe stort problem på de kaldeste dagene. Det finnes dunjakker med vanntett eller tilnærmet vanntett ytterstoff, men disse retter seg ofte mot vektbevisste brukere og har gjerne ett veldig tynt lag tekstil i ytterstoffet. Det finnes også noen dunjakker med impregnert dun, som gjør at det tar lengre tid før dunet kollapser og de tørker raskere. Personlig vil jeg ha dunjakker som er optimale i kaldt vær, så selv om jeg er Trønder og av og til synes det høres fristende ut med vanntett dunjakke, så har jeg klart å styre unna. I kaldt vær med nedbør velger jeg heller en passe tykk isolasjonsjakke, som regel syntetisk, med en regnjakke utenpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar @aico.  Ja det fins stort sett en jakke "spesiallaget" for de fleste forhold. Det er kanskje ikke så mye sludd på de aller kaldeste dagene, men blir man stående litt i ro blir man fort kald om man er en frossenpinn, så den dun kåpen fra Fjellreven frister😆

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.