Gå til innhold
  • Bli medlem

Vinterpose med dun og hvordan hindre fukt


LitekH

Anbefalte innlegg

Peacemaker skrev (13 timer siden):

Sjur Mørdre bruker lakenpose (bomull) utenpå soveposen for å unngå problem med fuktig sovepose: https://www.hektapatur.no/blog/turtips/tips-fra-ekspedisjonseksperten. Jeg vil tro at et helt vanlig dynetrekk i bomull vil gjøre den samme jobben.

Jeg har sydd en slik overtrekkspose av ett bomullslaken.

Kun prøvd ett par ganger, men med lovende resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Marius Engelsen skrev (På 20.9.2023 den 7.11):

Jeg har sydd en svart overtrekkspose av bomullslaken. Den suger til seg det meste av fuktigheten som dannes på dunposen, og er enkel å tørke/lufte.

Prøvd èn gang hittil, og resultatet var ihvertfall lovende den gangen. 

 

Marius Engelsen skrev (17 minutter siden):

Jeg har sydd en slik overtrekkspose av ett bomullslaken.

Kun prøvd ett par ganger, men med lovende resultat.

Høres bra ut. Er det en grunn til at du har valgt svart laken; tørker raskere i sola? Har du sydd den slik at den holder formen til soveposen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peacemaker skrev (6 minutter siden):

 

Høres bra ut. Er det en grunn til at du har valgt svart laken; tørker raskere i sola? Har du sydd den slik at den holder formen til soveposen?

Hehe, jeg har visst sagt det tidligere i tråden ja.

Men ett godt råd, kan ikke gjentas for mange ganger :)
 

Jeg valgte svart, fordi det tørker raskere i solen (ikke prøvd), og fordi det blir ikke så synlig møkkete.

Jeg brettet lakenet løst rundt posen, satt i knappenåler, og sydde på full hastighet rundt på enkleste måte. Da passer den posen sånn omtrent, med litt ekstra plass.
 

Jeg sydde den slik at den stopper der hetten på soveposen begynner. Skulle jeg gjort det på nytt ville jeg hatt den litt lengre, fordi den kryper litt nedover i løpet av natten og posen blir fuktig nær der jeg puster ut. Så lag den heller litt ekstra lang, så du får den godt opp.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Peacemaker skrev (På 17.12.2023 den 22.35):

Sjur Mørdre bruker lakenpose (bomull) utenpå soveposen for å unngå problem med fuktig sovepose: https://www.hektapatur.no/blog/turtips/tips-fra-ekspedisjonseksperten. Jeg vil tro at et helt vanlig dynetrekk i bomull vil gjøre den samme jobben.

Hva med en sånn en? https://www.xxl.no/mammut-grevling-emt-soveposetrekk-brun/p/1194645_1_Style

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.