Gå til innhold
  • Bli medlem

DIY vestibule for Durston X-Mid Pro 2


Flyalf

Anbefalte innlegg

Beklager engelsk, men postet på internasjonal gruppe. Noen som har tanker eller har gjort noe tilsvarende på eget telt?

Here is an idea for Durston or other DIYs. Maybe someone allready tried?

How about having a triangle of DCF with zippers on 2 of sides to connect to opening door to make a big vestibule roof for bad weather on lee side? Such a solution would require an extra pole or stick, or otherwise to keep it up.

See scetch below. Blue is DCF triangle, red are zippers. I have no idea if scale is correct or if its otherwise feasable .

Edit: The light blue line is a guyline, and the red dot a (short) pole. By adding this, the sides would not go down to ground, but form a roof protecting from rain. The drawing is seen from above. Im to lazy to draw it seen from ground. Edit end.

I have caried a tarp on not-to-long bad weather hikes to have an extra shelter. The solution above would replace this, and be more lightweight. What do you hink?

 

image.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forsøk https://www.reddit.com/r/Ultralight/ Dan Durston er ganske aktiv der.

Jeg har bare sett teltet på bilder og video.
Er det mulig å koble fra de to delene av glidelåsen i topp slik at man får festet det nye triangelet? Hvis ikke må man vel modifisere selve teltet, bytte glidelås?

Det er visstnok en x-mid pro2+ på vei som skal være større innvendig, men jeg har ikke sett noe info om større "fortelt".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (34 minutter siden):

Forsøk https://www.reddit.com/r/Ultralight/ Dan Durston er ganske aktiv der.

Jeg har bare sett teltet på bilder og video.
Er det mulig å koble fra de to delene av glidelåsen i topp slik at man får festet det nye triangelet? Hvis ikke må man vel modifisere selve teltet, bytte glidelås?

Det er visstnok en x-mid pro2+ på vei som skal være større innvendig, men jeg har ikke sett noe info om større "fortelt".

Standard YKK glidelås på X-Mid, og glidelåsen er "fast" øverst. Må evt modifiseres eller byttes for å få glidelås til å fungere. Sidene vil selvsagt ikke nå til bakken når disse heves, så det blir vel mer som en slags tar i åpningen?

Hadde vært fint å se dette fra siden også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryback skrev (9 timer siden):

Forsøk https://www.reddit.com/r/Ultralight/ Dan Durston er ganske aktiv der.

Jeg har bare sett teltet på bilder og video.
Er det mulig å koble fra de to delene av glidelåsen i topp slik at man får festet det nye triangelet? Hvis ikke må man vel modifisere selve teltet, bytte glidelås?

Det er visstnok en x-mid pro2+ på vei som skal være større innvendig, men jeg har ikke sett noe info om større "fortelt".

Takk,

Tror du satte fingeren på det største problemet; glidelås.

Jeg har lagd en papir modell :-), og skal sjekke med noe tråd og noe gammelt stoff om det kan funke (ironisk nok når det slutter å regne her :-) ). Tror neppe det kan være aktuellt å bruke glidelåser som du nevner, så da blir det ev. snor fester av "trekanten" i toppen og nede i hvert hjørne. Festepunktet for en ekstra stav .el.  (rød prikk) må sansynligvis bli midt nede på trekanten slik at dette blir toppen av mønet som dannes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofasliter skrev (9 timer siden):

Standard YKK glidelås på X-Mid, og glidelåsen er "fast" øverst. Må evt modifiseres eller byttes for å få glidelås til å fungere. Sidene vil selvsagt ikke nå til bakken når disse heves, så det blir vel mer som en slags tar i åpningen?

Hadde vært fint å se dette fra siden også.

Takk, har forstått glidelås probelmet nå :-) Ja, det blir som et tak ned A form sett fra siden mot åpningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterting med bedre figur.

Here is an idea for Durston or other DIYs, part 2. Please feel free to ignore if you are an half-empty person

Still not sure this is a good idea, but anyway a better scetch seen from above. Blue is the new additional piece of roof. The scale is quite correct. The light blue line is a guyline, and the red dot a (short) pole.

Photos of a paper model of entrance (also in scale), the pole is here 1 meter. By adding this, the sides would not go down to ground, but form a roof protecting from rain.

The vestibule addition would be 0,9 square meter, and the fabric would weight 17g with DCF, and 41 g with Tyvek. In addition some 0,39mm Fireline to connect to tent, maybe som duct tape and a guyline . For me I would make a stick pole when needed.
 

XmidPro2_enlargeVestibule-8.jpg

XmidPro2_enlargeVestibule-1.jpg

XmidPro2_enlargeVestibule-2.jpg

XmidPro2_enlargeVestibule-3.jpg

XmidPro2_enlargeVestibule-4.jpg

XmidPro2_enlargeVestibule-5.jpg

XmidPro2_enlargeVestibule-6.jpg

XmidPro2_enlargeVestibule-7.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.