Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor i Norge kan jeg kjøpe en quilt?


OnkelÅsmund

Anbefalte innlegg

Annonse

Det finnes quilter fra andre merker som feks Thermarest men Backpackinglight selger Enlightened Equipment sine som stort sett er det folk går for.

Det er flere her på forumet som har testet Thermarest sin først, for så å kjøpe Enlightened Equipment i stedet. Det går stort sett på duntetthet. Thermarest sin Corus har veldig lite dun.

 

Finnes sikkert flere også på det norske markedet, men det er gjengangerene som går igjen her på forumet og EE quilten min er jeg veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EE har mye dun og -12C utgaven er varmere og lettere enn min Warmpeace Viking 600.

Quilt har sine fordeler og ulemper sammenlignet med sovepose. Men jeg er fornøyd med begge deler.

Thermarest corus er søppel. Mangler masse dun… Thermarest Parsec soveposen hadde jeg gode forventinger til, men den også manglet like mye dun…

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. Jeg syntes de var litt kostbare og tenkte det fantes noen billigere. Den Warmpeace viking 600 var jo ikke så dyr. Den ser ut som at den burde fungere greit ved rundt frysepunktet? Jeg må dobbeltsjekke hvor høy jeg er, med om jeg er akkurat 170, kan jeg gå for sovepose som er inntil 170, eller vil du anbefale at jeg får for en som er større kanskje så jeg får plass til klær i bunn av soveposen og slik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har en Zenbivy Light Qulit 10, og det er kanskje det beste kjøpet jeg har gjort noen gang. Du verden for en komfort, og den takler fint noen minusgrader.
Geniale løsninger på denne som gjør at den peker seg ut foran andre merker, etter mitt skjønn. Magasinet selger disse, men det var mye rot med leveranser tidligere i år. Jeg bestilte derfor min fra USA gjennom deres offisielle nettside, som igjen ble dyrt med merverdi og toll. Men jeg har kun brukt denne fra tidlig vår og senest nå i helgen.

Det eneste minuset jeg vil påpeke, er at pakkpose og kompresjonsstropper koster ekstra. Det er ganske gjerrig og lusent, når dette følger med "alt" annet av sovesystemer, men meget bra pakkpose og kompresjonsstropper forøvrig.

Bør prøves og kjøpes!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OnkelÅsmund skrev (7 timer siden):

ok:)
Jeg gikk etterhvert for en wide quilt fra backpackinglight. Dyrt men fabelaktig komfortabel. Frøys likevel pga sea to summit eatherlight xt var absolutt ikke varm nok.

Legg ett veldig tynt og mykt skumunderlag oppå etherlight underlaget. Det øker varmen dramatisk, og faktisk komforten, synes jeg.

Mange av disse luftfyllte underlagene synes jeg blir lett kalde. Særlig om de ikke er pumpet harde, og man samtidig beveger seg litt. Det blir masse flytting av luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OnkelÅsmund skrev (44 minutter siden):

ok, da kjøpte jeg ett underlag til som jeg kan ligge oppå :) Exped Flexmat Plus Blue LW. Kanskje jeg kan teste det til helgen. 

Spent på å høre tilbakemeldingen din :)

Mange ligger også skumunderlaget under det oppblåsbare. Det hjelper også på varmen, men det er definitivt mest effektiv å legge det oppå.

Endret av Marius Engelsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Det hjelper også på varmen, men det er definitivt mest effektiv å legge det oppå.

Jeg forstår at det kan være mer effektivt siden det fordeler vekten jevnere, så det oppblåsbare ikke blir komprimert. Men isolasjonsevnen er jo kumulativ, dvs et R4 + et R2 blir R6. Hva er grunnen til at dette ikke virker "begge veier", dvs uavhengig av rekkefølgen på skum/luft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/27/2023 at 7:08 AM, Marius Engelsen said:

Spent på å høre tilbakemeldingen din :)

Mange ligger også skumunderlaget under det oppblåsbare. Det hjelper også på varmen, men det er definitivt mest effektiv å legge det oppå.

Nå har jeg fått testa det. Underlaget var for ubehagelig til å ha oppå pga de ,,klumpene. Så måtte ha det under. Det var fortsatt litt kaldt. Skulle hatt ett tynnere mer komfortabelt underlag til å ha oppå kanskje. Eller bare punge ut for det varmeste liggeunderlaget som finnes fordi jeg er en frysepinn. Uansett så var natten ganske mye bedre enn før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OnkelÅsmund skrev (11 minutter siden):

Nå har jeg fått testa det. Underlaget var for ubehagelig til å ha oppå pga de ,,klumpene. Så måtte ha det under. Det var fortsatt litt kaldt. Skulle hatt ett tynnere mer komfortabelt underlag til å ha oppå kanskje. Eller bare punge ut for det varmeste liggeunderlaget som finnes fordi jeg er en frysepinn. Uansett så var natten ganske mye bedre enn før.

Ja, den exped flexmat er sikkert litt stiv og tykk for den bruken øverst. Urberg eller vikafjell sin brettbare er mye tynnere, de blir mykere etter noen gangers bruk.

Reinskinn er jo også ett veldig bra alternativ å ha oppå. Klipper du det litt smalere enn originalt, slik at du får ett rektangel, er vekten også helt innafor. Svært lett å rulle sammen er de også, om det ikke er stive skinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.