Gå til innhold
  • Bli medlem

Lengde kano-åre


banan

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har nettopp kjøpt meg en Ally 16.5, men trenger å kjøpe åre.

har lest litt rundt om tommelfingerregel opptil ca. haka. Skjønner at sittehøyde. Også spiller inn på årelengden.

Så et konkret ekspempel. Jeg er 180 høy, skal sitte på sete i Ally og er helt utrent. Er hakeprinsippet ok å bruke? Ca 160cm for meg, eller andre med erfaringer og betraktninger rundt dette?

 

😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter min mening er opp til haka som grunnregel for lang åre. Det som er interessant er egentlig lengden på skaftet fra årebladet og opp. Og hvor høyt man sitter i båten. Padlestil og egen preferanse er og en faktor Har padlet selv i mange år og arrangert ganske mange kurs etterhvert. Jeg har som grunnregel med mange unntak at åren skal regge til i overkant av bryst(ene)et. For meg på 195 cm er 150-155 foretrukket lengde litt ettersom hvilken kano og type padling (stryk eller rolig vann). Har og en dårlig skulder så på dårlige dager går jeg for litt kortere åre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg padler ganske mye Ally 16,5 og har brukt 150 cm åre fra Biltema ganske mye. Billig åre som har fungert bra for oss. Jeg er 184, bruker ikke setene i Allyen, men har laget- knebeskytter og/eller stol av tunnel-isolasjon som brukes en del. Sp sitter enten noe lavere enn Ally-setet eller står på knærne...

Synes det er en ganske grei allround-lengde som verken er for lang eller kort. Jeg har hatt et par runder med litt "langdistansepadling" med Allyen og har da brukt en noe lengre åre.

https://www.instagram.com/p/Bz3hFu4IB3O/
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

banan skrev (16 timer siden):

Aha , dette var nyttig svar.

sliter litt med skuldre her også, så da er det lurt med kortere?

Ettersom jeg er 180 med litt kranglete skuldre, så kanskje ca. 145?

Når jeg padler så er reserveåre en del av min standardutrustning. Da har jeg med meg årer i forskjellig lengde og har mulighet til å variere. I ditt tilfelle hadde jeg da valgt en 150 åre og en 145 åre. Så kan du finne ut hvilken som passer best til en hver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ekstra åre har jeg faktisk ikke tenkt på, men det burde jo være en selvfølge!

Ser feks Milslukern har rabattert pris på årer. Er disse ok kvalitet?

Etter hva jeg kan skjønne er 57 - 147cm og 60 153cm, så disse to kunne kanskje vært godt alternativ?

 

https://www.milslukern.no/gata-466-gatz-loon-wood-kanoare-p20235/wood-63-v110360?gclid=EAIaIQobChMI_MmLl76WgQMVeJ9oCR3nMw9dEAQYBiABEgLKtfD_BwE&gclsrc=aw.ds

Endret av banan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.