Gå til innhold
  • Bli medlem

Første gang med kortfell - trenger smøreråd


Anbefalte innlegg

Hei!

Har nylig kjøpt meg et par med Åsnes Nansen med kortfell, og lurer på om disse skal smøres... Selgeren på Oslo Sportslager sa at de ikke trenger å smøres overhodet, og kan brukes out-of-the-box, mens betjeningen på Platou anbefalte meg å legge på glider bak og fremme.. I tillegg trenger man kanskje anti-klabbemiddel ref. "Klabbetråden"....

Noen som har erfaring med kortfell, og kanskje Rago/Nansen/(E-99/109?) som kan gi meg tips til hvordan disse skal behandles?

Hadde vært fint om noen kunne sagt noe om "prepp/årlig behandling", samt behandling før og under tur.

Mvh.

TH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke de skiene du beskriver, men har til tider brukt kortfeller på BC109 fra Fischer. Ser for meg at det ikke kan skade å legge glider der du ikke har feller. Når det gjelder selve fellen har jeg aldri smurt denne med noen, og det er sjelden det har klabbet (lurer på om mine feller klabber på våt nysnø).

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har nylig kjøpt meg et par med Åsnes Nansen med kortfell, og lurer på om disse skal smøres... Selgeren på Oslo Sportslager sa at de ikke trenger å smøres overhodet, og kan brukes out-of-the-box, mens betjeningen på Platou anbefalte meg å legge på glider bak og fremme..

Gliderfabrikantene vil sikkert hevde at glider er nødvendig, men det er gjort forskning som kan tyde på at struktur på såla er det som er avgjørende for god glid over lange distanser, ihvertfall for langrenn og turgåing.

Se f.eks.: http://www.kuzmin.nu/

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke tenkte mest på glien, men mer på å beskytte sålen. Hvis en ikke har glider i blir jo sålen veldig tørr etterhvert, og da ser jeg for meg at den sliten raskere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke tenkte mest på glien, men mer på å beskytte sålen. Hvis en ikke har glider i blir jo sålen veldig tørr etterhvert, og da ser jeg for meg at den sliten raskere?

Dette er i følge Leonid Kuzmin (tidligere langrennsløper på høyt nivå og smører for russiske kvinnelige landslagsløpere) en myte som gliderfabrikantene gjør sitt ytterste for å opprettholde. Poenget er at moderne skisåler har en materialkarakteristikk som gjør at glider ikke "trenger inn" i sålen. Tørrheten skyldes et mikroskopsk oksydert skikt som dannes under bruk. Dette fjernes best ved å bruke en metallsikling som samtidig lager en gunstig struktur i sålen. Skiktet som fjernes er så lite at man kan sikle sålen jevnlig i mange, mange år før den blir vesentlig tynnere.

Jeg anbefaler at man leser en del av Kuzmin's foredrag og artikler. De er om ikke annet ganske fornøyelig lesning. Lic.tekn. avhandlingen hans er også lett tilgjengelig for vanlige folk. Det kreves ikke spesielle forkunnskaper for å ha stort utbytte av den.

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuzmin's avhandlinger er veldig interessante og mye kan som nevnt gjøres med en metallsikling på en plastsåle for å få god glid. Det handler egentlig om hydrofobisiteten til overflaten og at glider har en tendens til å samle skitt fra snøen. Glider varer noen mil, men sikling av sålen varer mye, mye lenger. For oss som går på langturer er altså ikke glider noe vits i.

Tilbake til kortfeller: de fungerer greit som erstatning for smøring på vanskelig føre og man ikke er for opptatt av gli. Jeg opplevde at kortfellene til Åsnes ga mye glipptak og ikke ville sitte på skia når motbakkene ble for bratte (dvs topptur). På hytte-til-hyttetur i påsken er kortfeller mer enn bra nok, men skal man på ekstremtur MÅ man ha heldekkende feller i bakhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte må man sikle? Er dette noe alle sportsforretninger er kompetente til å gjøre, eller kan man risikere at de sliper i stykker sålen? Er redd for de nye skia mine :)

Jeg gjorde dette ved ulykke met en metalskrape på mine langrennski (trodde den hadde samme funksjon som en pleksiglasskrape). Et skrap tar bort ganske mye svart fra sålen. Jeg tipper at du ikke bør gjøre dette mer enn i gang årlig og bare når du synes at sålen trenger litt finsliping.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke de skiene du beskriver, men har til tider brukt kortfeller på BC109 fra Fischer. Ser for meg at det ikke kan skade å legge glider der du ikke har feller. Når det gjelder selve fellen har jeg aldri smurt denne med noen, og det er sjelden det har klabbet (lurer på om mine feller klabber på våt nysnø).

Jeg fikk kladder under kortfellene (Rago) på første mai-turen i fjor. Det ble fort 5 cm med snø under skia. Men jeg er litt skeptisk om å bruke glider. Jeg vil tro at det tar bort feste-evnen til fellene.

Linda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er i følge Leonid Kuzmin (tidligere langrennsløper på høyt nivå og smører for russiske kvinnelige landslagsløpere) en myte som gliderfabrikantene gjør sitt ytterste for å opprettholde. Poenget er at moderne skisåler har en materialkarakteristikk som gjør at glider ikke "trenger inn" i sålen. Tørrheten skyldes et mikroskopsk oksydert skikt som dannes under bruk. Dette fjernes best ved å bruke en metallsikling som samtidig lager en gunstig struktur i sålen. Skiktet som fjernes er så lite at man kan sikle sålen jevnlig i mange, mange år før den blir vesentlig tynnere.

Jeg anbefaler at man leser en del av Kuzmin's foredrag og artikler. De er om ikke annet ganske fornøyelig lesning. Lic.tekn. avhandlingen hans er også lett tilgjengelig for vanlige folk. Det kreves ikke spesielle forkunnskaper for å ha stort utbytte av den.

CHo

dette er et ganske omstridt tema, og har vært kjent i mange ar. at ski kan gli bedre uten glider i blandt er ingen hemmelighet, men det vil ikke si at glider er bortkastet. ski uten glider kan blant annet ikke være stenslipt, da vil sålen bare trekke til seg skitt fra skisporet og tørke inn. ski uten glider (ski som aldri har vært i nærheten av glider, aldri mettet!!!!) glir best på våte, varme og skittne fohold, typisk "cera F føre". det er også en velkent sak at diesel som brukes som drivstoff på traktorer, biler, båter og lastebiler fungerer bra på dette føret dadet avstøter smuss og dritt. når vi ser på kaldere dager med ny snø o.l. velger de fleste å gå på ski som har vært mettet opp, og med et kaldt finishlag typisk betapulver/CH4/LF3 og med en fin slip (<0.4MIM), tviler på at så manger er interrisert i å slipe fjjellski med stålkanter da dette er en meget tidkrevende og vanskelig prosess pga stålkantene, med andre ord ikke værdt å betale for.

Mitt smøreråd er å finne smøresonen på skia (fra midten på bindingen og så langt frem som skifellen går og enda litt til ettersom hvor tung du er) og glide med en myk glider (gul briko/swix CH10) forran og bak smøresonen. skiene bør ettes etter 3x3systemet altså 3 innvarminger, sikles og børstes, 3 innvarminger, sikles og børstes, 3 innvarminger, sikles og børstes. deretter legger du en kald glider (swix LF6) og varmer in denne 3 ganger før den sikles og børstes med ei bronzebørste. alternativt kan du følge swix sin oppskrift som du finner i swixkatalogen. etter bruk eller ved transport og lagring kan det være gunstig å legge på et transportlag med feks CH10/8 eller LF8.

etter oppmetting og før skitur kan det være lurt å rubbe festesonen (midt på skia, der du ikke har lagt glider) med sandpapir P#100 for så å bruke enten skifeller eller varme/smelte inn et lag med enten Blå swix V40 eller Toko grønn basewax (gnis på å gjevnes ut med smørejern, evt kork og brenner) før man legger på neste lag med festevoks. dette for å bedre slitasjeevnen til smurningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fortsette å glide skia mine uansett hva "moderne forskning" kommer fram til, for det viser seg at jeg alltid glir bedre enn skiløpere som ikke har glidet sålen, men bare stålsiklet den.

Bare en passer på å skrape og helst børste bort all overflødig glider av sålen har det ingenting å si for festet til fellene. Gikk i fjor svært mye på topptur med feller, og glidet skiene jevnlig. Selv under en ti-dagers tur i slutten av sesongen der fellene ble brukt hver dag hang de godt uten å falle av. Og det uten å ha byttet limet på fellene i løpet av hele vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil fortsette å glide skia mine uansett hva "moderne forskning" kommer fram til, for det viser seg at jeg alltid glir bedre enn skiløpere som ikke har glidet sålen, men bare stålsiklet den.

Har de stålsiklet i henhold til Kuzmin's metode?

Vanlig Swix stålsikling holder ikke, den er for myk og gir heller ikke den strukturen som er en forutsetning for god glid. Man bør også bruke et rillejern for å tilpasse strukturen til snøkonsistensen.

Personlig glider jeg mine bakkeski (også i henhold til kuzmin's resultater), men har prøvet stålsikling (ikke Kuzmin's sikling, men en som er stivere enn Swix sin) på fjellski og langrennski kombinert med fibertex, rilling og børsting med bronsebørste. Det gir mer enn god nok glid og atskillig mindre søl og ikke minst tidsforbruk til preparering av skia.

Jakobsen har helt rett i at steinslipte ski ikke kan brukes direkte uten solid etterbehandling. Kuzmin mener at steinsliping er totalt unødvendig og egentlig bare skaper ekstra arbeid i forhold til bruk av hans metode.

Hvis Kuzmin har rett så er det nemlig ikke mulig for glider å trenge inn i såla uansett system for behandling. Dette på grunn av molekylstrukturen på moderne såler i forhold til molekylstrukturen på glider. Det som (i følge Kuzmin) blir igjen av glider etter f.eks. Jakobses 3x3 system er omtrent ingen ting. Stort sett all glider sikles og børstes bort. Såkalt "metting" av såla er derfor ifølge Kuzmin en myte som det er i gliderfabrikantenes interesse å opprettholde. De tjener jo rått med penger på det miljøskadelige og innåndingsfarlige f...skapet.

Kanskje det er slik at det er sikle og børste prosessen som egentlig gir glid og ikke glideren?

Forøvrig velbekomme. Skaufant og Jakobsen dere må gjerne bruke så mye tid og penger dere vil på glider for meg. Det er nå en gang slik at verden stort sett vil bedras...

Et spørsmål til Jakobsen: Har du lest Kuzmins avhandling, artikler og foredrag? Ut i fra det du sier i innlegget ditt så virker det ikke slik. Henvisningene dine til bruk av blant annet diesel er totalt irrelevante i forhold til Kuzmins metode for behandling av ski. Det ser ut til at du sluker Swix og hele resten av smøringsindustrien sin argumentasjon rått og ukritisk.

Holdningen jeg synes å lese i innlegget til Skaufant i forhold til anderledestenkende synes jeg ikke noe særlig om. Den minner litt for mye om motstanden i tidligere tider mot å akseptere at jorda ikke er flat.

Kuzmin driver sine undersøkelser og forskning til tross for stor motstand fra smøringsindustrien og tildels også skiindustrien. De vil jo gjerne at vi skal fylle lommene deres mest mulig uavhengig av om det vi kjøper har noen effekt eller ikke.

Honnør til Madshus som har vist en åpen holdning til nye tanker og har stilt ski til disposisjon for Kuzmin.

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde dette ved ulykke met en metalskrape på mine langrennski (trodde den hadde samme funksjon som en pleksiglasskrape). Et skrap tar bort ganske mye svart fra sålen. Jeg tipper at du ikke bør gjøre dette mer enn i gang årlig og bare når du synes at sålen trenger litt finsliping.

Linda

thpaulsen:

I følge Kuzmin kan man sikle når såla begynner å virke tørr i overflaten. Noen ganger i sesongen for vanlige folk tipper jeg holder. Dessverre er det foreløpig ingen som markedsfører tjenester med Kuzmin's metode her i Norge. Man kan gjøre det sjøl, men da må man bestille siklingen hans fra Sverige. Det er ingen i Norge som selger den. Tollvesenet og Posten har jo blitt pålagt av våre politikere å vanskeliggjøre privat import av småting pr postordre fra utlandet. Alskens gebyrer må jo betales slik at det blir lite lønnsomt og mye pes.

Lindap:

Kuzmin sier (dokumentert ved en beregning bl.a.) at det ved metallsikling for vedlikehold av såla fjernes et skikt som er ca 0.001 mm tykt.

Sitat fra Kuzmins foredrag i Uppsala i Sverige 27 januar 2007:

"Så mycket (0,0384 mm) går bort vid första stålsicklingen på ca. 15

minuter. Ska man fräscha upp, då tar man bort bara ca. 0,001 mm."

Det er altså lite fare for å "slite ut" sålen ved stålsikling nesten uansett hvor mye du sikler.

CHo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de stålsiklet i henhold til Kuzmin's metode?

Vanlig Swix stålsikling holder ikke, den er for myk og gir heller ikke den strukturen som er en forutsetning for god glid. Man bør også bruke et rillejern for å tilpasse strukturen til snøkonsistensen.

Personlig glider jeg mine bakkeski, men har prøvet stålsikling (ikke Kuzmin's sikling, men en som er stivere enn Swix sin) på fjellski og langrennski kombinert med fibertex, rilling og børsting med bronsebørste. Det gir mer enn god nok glid og atskillig mindre søl og ikke minst tidsforbruk til preparering av skia.

Jacobsen har helt rett i at steinslipte ski ikke kan brukes direkte uten solid etterbehandling. Kuzmin mener at steinsliping er totalt unødvendig og egentlig bare skaper ekstra arbeid i forhold til bruk av hans metode.

Hvis Kuzmin har rett så er det nemlig ikke mulig for glider å trenge inn i såla uansett system for behandling. Dette på grunn av molekylstrukturen på moderne såler i forhold til molekylstrukturen på glider. Det som (i følge Kuzmin) blir igjen av glider etter f.eks. Jacobses 3x3 system er omtrent ingen ting. Stort sett all glider sikles og børstes bort. Såkalt "metting" av såla er derfor ifølge Kuzmin en myte som det er i gliderfabrikantenes interesse å opprettholde.

Kanskje det er slik at det er sikle og børste prosessen som egentlig gir glid og ikke glideren?

Forøvrig velbekomme. Skaufant og Jacobsen dere må gjerne bruke så mye tid og penger du vil på glider for meg.

Et spørsmål til Jacobsen: Har du lest Kuzmins avhandling, artikler og foredrag? Ut i fra det du sier i innlegget ditt så virker det ikke slik. Det ser ut til at du sluker Swix sin argumentasjon rått og ukritisk.

Holdningen jeg synes å lese i innlegget til Skaufant i forhold til anderledestenkende synes jeg ikke noe særlig om. Den minner litt for mye om motstanden i tidligere tider mot å akseptere at jorda ikke er flat.

Kuzmin driver sine undersøkelser og forskning til tross for stor motstand fra smøringsindustrien og tildels også skiindustrien. De vil jo gjerne at vi skal fylle lommene deres mest mulig uavhengig om det vi kjøper har noen effekt eller ikke.

Honnør til Madshus som har vist en åpen holdning til nye tanker og har stilt ski til disposisjon for Kuzmin.

CHo

Dette med stålsikling av ski som aldri har vært behandlet med glider eller stenslip har vært kjent i lang lang tid før denne russeren kom på banen. Jeg vet at landslaget i langrenn har brukt denne metoden under flere renn, men de har også brukt glider på andre renn. altså her må man se etter hvilket føre man vil ha glid på, noe som er lite viktig når man skal gå på fjellet da det ikke er noen konkurranse. skal også svare på ditt spm om jeg har lest Kuzmin's avhandling, og det har jeg! Jeg har lest den flere ganger både på norsk og engelsk, og til og med vekslet noen få ord med denne mannen. Jeg har også prøvd ut hans metode og testet mot ski med stenslip og med glider. Etter som jeg kan se fungerer glider på enkelte fører og Kuzmin's metode andre ganger. Vil også si at jeg har en ganske bred erfaring når det gjelder skismurning og sluker ikke swix sine råd med en gang det kommer noe nytt, persjonlig er jeg litt i mot swix iom ast de har over 60% av markedet innen skismurning. jeg har bedre erfaring med både rex, rode, toko, start, ski-go og div andre merker. grunnen til at jeg viser til swixkatalogen er at etter min mening er det den katalogen som er enklest å ta innover seg og følge for de som skal preppe ski for første gang. jeg ville aldri gjort det på den måten da jeg har min egen metode både innen gliding, prepping, børsting, festevoks+++, som jeg ikke vil røpe her.

thpaulsen:

I følge Kuzmin kan man sikle når såla begynner å virke tørr i overflaten. Noen ganger i sesongen for vanlige folk tipper jeg holder. Dessverre er det foreløpig ingen som markedsfører tjenester med Kuzmin's metode her i Norge. Man kan gjøre det sjøl, men da må man bestille siklingen hans fra Sverige. Det er ingen i Norge som selger den. Tollvesenet og Posten har jo blitt pålagt av våre politikere å vanskeliggjøre privat import av småting pr postordre fra utlandet. Alskens gebyrer må jo betales slik at det blir lite lønnsomt og mye pes.

Lindap:

Kuzmin sier at det ved metallsikling for vedlikehold av såla fjernes et skikt som er ca 0.001 mm tykt.

Sitat fra Kuzmins foredrag ved Mittenuniversitetet i Østersund i Sverige 27 januar 2007:

"Så mycket (0,0384 mm) går bort vid första stålsicklingen på ca. 15

minuter. Ska man fräscha upp, då tar man bort bara ca. 0,001 mm."

Det er altså lite fare for å "slite ut" sålen ved stålsikling nesten uansett hvor mye du sikler.

CHo

Etter ha sett dine inlegg her, så tror jeg heller at det er de som har slukt Kuzmin 's metode med både hud, hår og bein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter ha sett dine inlegg her, så tror jeg heller at det er de som har slukt Kuzmin 's metode med både hud, hår og bein.

Jeg har nok ikke det, jeg bare påpeker at det finnes muligens enklere metoder som er mer enn gode nok for vanlige folk som skal på tur i marka og på fjellet. Jeg sier ikke at Kuzmin står for den hele og fulle sannhet. Det er forbehold av typen hvis Kuzmin har rett i mitt innlegg.

Men bevares du og andre må gjerne tilbringe så mye tid dere vil i smørebua med glidere og metting i alle fasonger hvis det er det som er mest gøy. Jeg foretrekker å komme meg ut på ski.

Dette med stålsikling av ski som aldri har vært behandlet med glider eller stenslip har vært kjent i lang lang tid før denne russeren kom på banen.

Du har rett i det, men Kuzmin er faktisk en av de første som har presentert uavhengige forsøk offentlig samtidig som han presenterer teorier med et sunt naturvitenskapelig grunnlag for å støtte opp under forsøkene. Forøvrig så ble det gjort et arbeid ved SINTEF tidlig på 80 tallet som bekrefter Kuzmins forsøk og teorier, men det arbeidet ble aldri presentert for offentligheten på den måten Kuzmin har gjort. (Et generelt problem for norsk naturvitenskaplig forsnking.)

Referanse: SLOTFELDT-ELLINGSEN, D. & TORGERSEN, L. (1982) Gliegenskaper til skisåler av polyetylen. Oslo, SINTEF.

Etter som jeg kan se fungerer glider på enkelte fører og Kuzmin's metode andre ganger.

Så flott da! kan du ikke samle forsøksresultatene dine og skrive en vitenskaplig artikkel for å dokumentere dette. Det vil være særdeles interessant som et tillegg og korrektiv til Kuzmins forskning.

skal også svare på ditt spm om jeg har lest Kuzmin's avhandling, og det har jeg! Jeg har lest den flere ganger både på norsk og engelsk,

Jeg visste ikke at den var oversatt til norsk. Har du en referanse til den oversettelsen slik at jeg kan få tak i den ? Jeg behersker engelsk mer enn godt nok til å lese den engelske originalen, men det er alltid artig å lese hvordan andre oversetter.

CHo

PS

Du behøver ikke å sitere hele innlegg som står rett overfor i tråden. Hvis det er spesielle ting i innlegget du ønsker å kommentere, siter det. Forøvrig så er det stort sett greit nok å henvise til innlegget.

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ikke at den var oversatt til norsk. Har du en referanse til den oversettelsen slik at jeg kan få tak i den ? Jeg behersker engelsk mer enn godt nok til å lese den engelske originalen, men det er alltid artig å lese hvordan andre oversetter.

CHo

skal se om jeg finner den, kjenner en som har oversatt den men tror ikke den er lagt ut på nettet i norsk format. er ikke sikker på om alt er riktig oversatt og om hele raporten ble oversatt da jeg ikke vet om den orginale versjonen ble skrevet på engelsk. flere oversettelser - flere feil

Og ja, jeg vil nok fortsatt tilbringe mange timer i smøreboden både nå i vinter og til sommeren, da etterspørselen etter gode ski blir større og større. :lol::P men det hindrer meg ikke i å ta en skitur i ny og ne, eller hver dag da.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viser til CHo's tredje innlegg over:

Nei, jeg tviler sterkt på at mine turkompiser følger Kuzmin's metode.

Kanskje det er verdt å teste litt mot andre metoder også. Jeg tar tilbake at jeg vil fortsette å glide uansett hva forskningen kommer fram til, men saken er den at jeg faktisk liker å preppe ski (hvor sært det enn kan høres ut), for meg er det en del av skisporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.