Gå til innhold
  • Bli medlem

Spisse fjell på vest/østlandet uten klatring


Fjellve

Anbefalte innlegg

Hei

Noen som har tips om fjelltopper på vest/østlandet som har en litt alpin følelse uten behov for sikring med tau?

Har vært på mange fjelltopper rundt om kring, men sliter med å finne helt det jeg er ute etter. Jeg gikk Slogen i sunnmøre for noen år siden som kanskje er den flotteste turen jeg har gått, og ser etter noe lignende. Har lurt litt på om jeg skulle prøve meg på Falketind, men er litt usikker på om denne kan gjøres helt uten sikring da man må over bre.

Har ingen erfaring med sikring i tau, så det blir ikke aktuellt enda.

Tar gjerne imot tips fra dere om kjente og ukjente fjell, som passer beskrivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ynskjer å reise attende til Sunnmøre så er jo der mange fleire fjell i same “leia“ som Slogen?

Eg kan ikkje ramse opp alle, men kan no gi nokre forslag til flotte turar av ulik lengde; Råna, Jakta, Lisjetinden, Kjerringa, Nøre Sætretind, Fjella kring Molladalen, Vassdalstind, Grøtdalstindane, Hellefjellet, Litledalshornet, Dalegubben, Skruven, Fjella kring Trandal, Smørskredtindane, Romedalstind, Fingeren. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Falketind kan fint gåes uten sikring da man nå kan omgå breen ved å følge ryggen på siden av breen. Jeg gikk den for om lag 10 år siden og da gikk vi over breen uten tau, men med stegjern. snøfri bre uten større sprekker mener jeg å huske. Kyrkja er også en ganske spiss topp som ikke krever klatring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Falketind i fjor. Vi krysset breen i tau, men det går an å gå i ura på siden også. Husk bare at snøforholdene varierer veldig der oppe. Det er også en del sprekker på breen. Når vi var der var sprekkene dekket av snø, men de er tydelige på flyfoto. Du kan lese mer om turen vår her: https://www.ivillmark.no/l/falketind/.

Ellers så kan du ta en titt på Bjørndalstindane i Rosendalsalpene. Der planlegger jeg en tur snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.