Gå til innhold
  • Bli medlem

4-5 dagers hytte-til-hyttetur i Ryfylke: Blåsjø rundt


Geb

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og planlegger en tur rundt Blåsjø, i første eller andre uke i juli. I utgangspunktet ønsker jeg å parkere bilen, og ta turen som en rundtur for deretter å returnere til bilen.

Jeg er godt vant med å gå lange dagsetapper, og med lett hytte-til-hyttesekk klarer jeg fint 3 mil+ på en dag. Det blir derfor aktuelt å hoppe over noen av hyttene.

Det ene alternativet jeg har sett på er å parkere ved Øvre Moen, deretter gå til Krossvatn (hopper over Stranddalen) og følge Blåsjø langs østsiden, og deretter Storsteinen-Eidavatn før retur til Øvre Moen. Ulempen med dette alternativet er relativt mye grusvei siste strekket før Øvre Moen.

Alternativ 2: Samme som nr.1, men gå fra Storsteinen og nordover midt i Storsteinheia. Ulempen her er at det også ser ut for at det er enda mer grusvei(er)..

Er det noen som vet vannstanden i Blåsjø nå, er den mye nedtappet? Hvis noen har andre innspill, eller forslag til denne turen; Ja takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vegen inn til Førrevassdammen (open for trafikk) og vegen til Storevassdammen (normalt stengt med bom) er asfaltere veger, av god standard (nydelige sykkelveier). Vegen inn til Skreivassdammen (i nord) er grus av laber standard, men kjørbar så lenge snøen er smeltet, normalt stoppes man av snøfenner til uti august.

Om man ikke vil labbe asfalt, så kan man jo ta med en sykkel, sette bilen ved Førrevassdammen, sykle tilbake til Øvre Moen og starte turen, eller om man går andre vegen, sette igjen sykkel ved Øvre Moen og kjøre inn til Førrevass. (Sykkelturen blir da ca 8km og snaut 500 høgdemeter, opp eller ned avhengig av hvor man starter). 

Ville kanskje lagt opp ruta så jeg fikk siste natt i Stranddalen (aller helst en torsdag, slik at man får den berømte Stranddalskomla!). 

Her er to spreke kjenninger som gikk noe slikt i 2006:

https://web.archive.org/web/20090106045136/http://omhelland.com/2006/08/tour-de-blasjø/

 

Endret av yalla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geb skrev (16 timer siden):

eg sitter og planlegger en tur rundt Blåsjø, i første eller andre uke i juli.

Det er  fortsatt mye snø i høyden, jeg ville valgt andre uka om mulig.

Geb skrev (16 timer siden):

Det ene alternativet jeg har sett på er å parkere ved Øvre Moen, deretter gå til Krossvatn (hopper over Stranddalen)

Om du velger å opp Moakvelven mot Stranddalen, så er det mulig å gå om Veratjønna mot Smørslagodalen og videre inn Veneheia. Det kan spare lit tid.  Sist jeg gikk her var det nødlet sti og enkelt å finne fram.

Det er også mulig å gå om Skreivasskleivane direkte til Krossvatn, men veien opp er dårlig og det er omtrent 8 kilometer til dammen. Veien er antakelig også sperret av snø til august (som nevnt av Yalla)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geb skrev (17 timer siden):

Er det noen som vet vannstanden i Blåsjø nå, er den mye nedtappet?

Vet ikke den nøyaktige vannstanden, men ser fra bilde tatt i går på Sentinel Hub EO Browser at det er noen meter under HRV (høyeste regulerte vannstand, 1055 moh.) i alle fall (der kan du også se litt hvor mye snø det er i området):

bilde.png.69678f5f728f5e45c85641f69669ee04.png

Man kan se konturen av vannlinja ved HRV som et skille i vegetasjonsdekket, og at det er noen meter mellom vannflata og denne linja.

Terrengmodellen som er å finne for området rundt Blåsjømagasinet på høydedata.no er skannet mens vannstanden var på HRV, altså er det vanskelig å gjøre et godt overslag ut fra et flybilde i og med at terrengmodellen bare dekker området fra HRV og opp (altså ikke noe overflate som er under vann når magasinet er fullt). Så da trengs nok litt mer lokal input for mer presist overslag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge siste målinger jeg finner på nett hos NVE (28.03) var vannstanden på 1031moh (Blåsjø blir regulert mellom 1055 og 930 moh). 

https://sildre.nve.no/station/21.56.0?21.56.0.1000_period=P1Y&21.56.0.1000_res=0&21.56.0.1000_to=2023-06-29&21.56.0.1000_from=2022-06-29&21.56.0.1000_decimals=3

 

Bildet fra midten av juni i år:

image.png.4b3b11e6cae2d4d367c31d78581179e4.png

Endret av yalla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er turen gjennomført. Kom hjem i går etter 4 dagers rundtur med start og avslutning på Øvre Moen. 

Det er lite snø igjen nå, kun noen få strekk på maks 100 meter her og der.

Takk for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.