Gå til innhold
  • Bli medlem

Ørretelver på fjellet i Vestland


Utendørs

Anbefalte innlegg

Hei, tenkte å fiske litt i midten av juli men vet ikke helt hvor. Jeg foretrekker å fiske på steder med et snev av villmarksfølelse, ikke rett ved siden av bilveier og sivilisasjon. Jeg ser etter et område med en fin elv og helst på fjellet. Kombinerer gjerne med fiske i vann også.

Spørsmålet er om lignende kan finnes på Vestlandet, helst nord for Sognefjorden? Jeg holder til i Sunnfjord og kan dermed kjøre helt mot Jotunheimen også om nødvendig. Men kjekkest å oppdage noe i nærheten om mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elvefisket er skjelden effektivt i Jotunheimen men du kan ta knallfisk i større høler. De elvene som har god fisk pleier å være sjøørret og lakseførende samt at de ligger i lavlandet.

 

Geografien på vestlandet med bratte fjell legger rett og slett ikke til rette for godt fjellfiske. De tillater rett og slett ikke fisken å forflytte seg opp og nedover slik som feks elver i Hardangervidda.

 

Men det er fiske i vann som gjelder hvis du skal ta mye og fin fisk. Og det finner du omtrent over alt, vil du langt i fra vei så er det heller ikke noe problem.

 

Når du bor i Sunnfjord har du også alt slags flotte fiskevann tilgjengelig for deg, og i slutten av Juli pleier det meste å være bra. Selv har jeg reist til Jølstravatnet for fiske litt tidligere denne sesongen, nå har jeg begynt å forflytte meg oppover over 1000 meter. Det er små og store vann over alt, du har Gaularfjellet, Sognefjellet, Jotunheimen og så ufattelig mye annet. Og alle vann som er minst 500x500 meter lange vil stort sett ha en god bestand av ørret. Jeg fisket i et vann som var ca 400x400 meter for et par uker siden og de må ha vert 5000 til 10000 små ørreter som bodde bare i det ene vannet. Noen vann har stor fisk, andre små, du må bare se på vakene og prøve deg frem.

 

Det er jo rett og slett latterlig mye å velge blant. Fjellene mellom Førde og Høyanger har jo sikkert 2-400 ørretvann og det vil være mange av de mer avsidesliggende vannene som ikke har hatt besøk av en eneste fisker på årevis.

Endret av Gabs88
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (På 25.6.2023 den 7.51):

Veit ikkje heilt kva du meiner med villmarkskjensle, men kan Tundradalen vere eit alternativ? Flott i alle fall. 

Da mener jeg at det skal være et godt stykke unna veier, hus og lignende. Men denne Tundradalen ser jo ut til å være nogenlunde "øde" så skal definitivt notere meg navnet, takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Utendørs said:

Da mener jeg at det skal være et godt stykke unna veier, hus og lignende. Men denne Tundradalen ser jo ut til å være nogenlunde "øde" så skal definitivt notere meg navnet, takk!

Definitivt øde, men også ingen fiskevann der som jeg kunne se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Tessatroll said:

 Namn på tråd: "Ørretelver på fjellet i Vestland" :)

 

Jo, men det pleier stort sett å være nødvendig med et fiskevann som utspring for at det skal være en god ørretbestand. Det var det jeg reagerte på.

 

Men litt søking viser flere påstander om godt fiske til tross for utspring fra isbre, som er intressant i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.