Gå til innhold
  • Bli medlem

Alpina alaska snøring


torese

Anbefalte innlegg

Hei, 

Var innom xxl og observerte nå at alpina har gjort en forandring i hempene. Da skjønte de nok ikke helt selv hvordan skoene skulle strammes ev var kundene ikke intelligente nok til å forstå systemet. Jeg var nok i siste kategori med akkurat denne snøringen. 

Tore

IMG_20230311_140151.jpg

IMG_20230311_140144.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min løsning var å bruke enten eller. Nederste hemper uten løkke eller bare løkke uten nederste hempe. God stramming løsnet helt når man forsøkte å bruke begge. Har tro på den nye løsningen men det blir nok ikke nye sko. 

Tore 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det bilde av både vanlig Alpina Alaska (75mm eller NNN-BC) og Alaska XP (Xplore). Xplore-versjonen er lavere og med færre hemper, både i forfoten og på skaftet:
https://www.alpinasports.com/en/nordic/backcountry

De vanlige Alpina Alaska på bildet er også forskjellige fra noen år siden; De nye har en åpen låsehempe som kan være litt vanskelig å få lissen til å sitte i, mens de gamle hadde en lukket låsehempe som visst var enda verre ifølge utemagasinet.no. Jeg har prøvd Alaska i butikk og ikke blitt helt solgt på de, verken på passform eller snøring, men kona har de og er ganske fornøyd. Jeg syns det enkle snøresystemet på de fleste skoene fra Alfa fungerer veldig bra med låsehempe både for forfoten og før skaftet. Alternativ på 75mm sko var for meg var Andrews, men jeg byttet til Xplore i stedet. Nå ser det dessverre ikke ut som det er mulig å få tak i Andrews lengre, men for de som fortsatt liker 75mm så finns det noen alternativer fra Alico:
https://www.telemark-pyrenees.com/product-categories/nordic-touring-boots?currency=NOK

Endret av rokkitan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
rokkitan skrev (På 13.3.2023 den 13.27):

De vanlige Alpina Alaska på bildet er også forskjellige fra noen år siden; De nye har en åpen låsehempe som kan være litt vanskelig å få lissen til å sitte i, mens de gamle hadde en lukket låsehempe som visst var enda verre ifølge utemagasinet.no. Jeg har prøvd Alaska i butikk og ikke blitt helt solgt på de, verken på passform eller snøring, men kona har de og er ganske fornøyd.

Lompa skrev (På 13.3.2023 den 19.39):

Fischer bcx transnordic er et veldig godt alternativ. (Litt smal i lesten)

Dere gjør det ikke lett, se https://www.fjellforum.no/topic/24406-hva-har-du-kjøpt-nå/?page=211#comment-535535  men må jo bare prøve selv, er jo "den som har skoen på" osv,  Alpina Alaska ligger på post-i-butikk og venter, Fischer bcx transnordic står på gulvet her: ),

Endret av zimwalker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte også både Transnordic og Alaska. Begge to i en størrelse større enn det jeg bruker i fjellsko.

For mitt vedkommende ble til at jeg beholdt Alaskaene, fikk best inntrykk av de.

Testet de en liten skitur i helga, og de fungerte bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville foretrukket et oppsett med låsehemper fremfor båndene, men det er vel laget for å få litt mer gåutslag.

Dobbel "snurr* (altså to ganger rundt hverandre (underknute på løkkeknute har bare en runde)) kan låse over eller under båndet.

Alaska (xplore) er liten i størrelsen, måtte opp en størrelse (46), Crispi i BC og 75mm bruker jeg 45.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omnilite skrev (På 5.12.2023 den 15.40):

Jeg ville foretrukket et oppsett med låsehemper fremfor båndene, men det er vel laget for å få litt mer gåutslag.

Dobbel "snurr* (altså to ganger rundt hverandre (underknute på løkkeknute har bare en runde)) kan låse over eller under båndet.

Alaska (xplore) er liten i størrelsen, måtte opp en størrelse (46), Crispi i BC og 75mm bruker jeg 45.

Alpina Alaska str 46 ble litt trang, Fischer bcx transnordic i 46 passet bedre. Nesten litt lettet, at jeg slik slapp "valgets kval". Her ble det enkelt, Alpina gikk i retur. Gleder meg nesten litt til nedoverkjøring med Fischer støvlene, gir mye bedre ankelstøtte enn mine lavere Alfa støvler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.