Gå til innhold
  • Bli medlem

Spyderco Zoomer - erfaring?


TheFlorux

Anbefalte innlegg

Hei,

Er på jakt etter den ultimate bushcraft-kniven til når jeg skal noen dager i bushen. Trenger en solid kniv til å lage bål og shelter. 
Etter en del forskning har jeg kommer frem til en het kandidat - Spyderco Zoomer. Bra, gjennomgående stål, godt håndtak, solid egg etc.  
Jeg liker å kjøpe kvalitet som varer, så pris har ikke noen særlig betydning. 
 

Er det noen her som har erfaring Spyderco Zoomer, eller forgjengeren Bushcraft G10?

På forhånd takk for innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til det formålet, en solid kniv til å lage bål og shelter med, er Spyderco Zoomer en kniv jeg ikke ville ha valgt.

Har ingen erfaring med den, men ser på prislappen (kr 6014,-(!) hos Kniveksperten) og stålet CPM-20cv, som på papiret har samme sammensetning som M390. Har ingen erfaring selv med CMP-20cv eller M390, men har lest at begge normalt gir god eggholdbarhet, men samtidig at de er mer utsatt for chipping/brudd når det er snakk om mer belastende oppgaver som du sier du trenger kniven til. (om en egg "chipper" avhenger av flere faktorer, men stålets egenskaper spiller normalt en vesentlig rolle der).

Kniven som du omtaler som forgjengeren, Spyderco Bushcraft G10 har jeg derimot erfaring med, Men det er et helt annet dyr, med sitt O1 verktøy stål. Så det blir å sammenligne epler og pærer. Bushcraft kniven til Spyderco ble forøvrig designet i et samarbeid mellom Spyderco og folkene bak websiden BushcraftUK, Ingen bombe da at de valgte et tradisjonelt og "seigere" verktøystål til denne. 

Dersom du ikke er låst til et budsjett her, altså at du ikke leter etter mest mulig kniv for minst mulig penger, så ville jeg heller ha titte på kniver fra for eksempel Bark River eller andre i CPM-3v stål. Det stålet holder eggen svært godt og tåler mer ifht CMP-20cv.  CPM-3v er ikke rustfritt dog, men følger du litt med fjerner du antydning til rust før det er mer en overflaterust.

Anbefaler at du bruker litt tid til å lese og se på forslag (og spennet i meninger og erfaringer) i følgende tråd: ...topic/37596-den-ultimate-turkniv-finnes-den/

 

Endret av zimwalker
rettet skrivefeil/feil i navn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i all hovedsak enig med zimwalker her. 

Zoomer har tilsynelatende sine trofaste tilhengere, men det er ikke det beste utgangspunktet for buskmakeri.
Flat primærslip i kombinasjon med ett forholdsvis hardt og sprøtt stål er røde flagg hos meg, selv om jeg ikke har personlig erfaring med denne modellen. Konveks sekundærslip vil sikkert avhjelpe noe og gi en mer robust og holdbar egg, men det krever igjen at du klarer å vedlikeholde og beholde den konvekse eggen.

Bark River, som zimwalker nevner, har jeg heller ingen egen erfariung med, men dette er i langt større grad ett merke som har spesialisert seg på dette markedet (bushcraft) og lager mange modeller som er optimalisert for nettopp den bruken. Så langt er jeg enig med zimwalker.

Det er fortsatt ganske kostbare kniver, og hvis du ikke har mye erfaring med denne type kniv/bruk av kniv, ville jeg startet på budsjett og finne ut hva du liker / ikke liker før du investerer så mye i en kniv. Bark River leverer nok verdi for pengene, men bare hvis du kjøper det du faktisk trenger.

Zoomer er en veldig moderne knivdesign med moderne materialer og høylegert pulverstål, mens Bark River er helt i motsatt ende av skalaen. Kanskje er det riktige for deg noe midt i mellom, som f.eks. Fällkniven (full konveks og skandiveks) eller TRC (skandiveks ++), som lager gode kniver i litt seigere rustfritt stål. Uansett kan det være lurt å starte enkelt og jobbe seg gradvis opp i budsjett. Det kjedelige og uoriginale tipset blir derfor å se på noen Mora modeller. Da kan du få prøvd både litt seigere rustfritt og karbonstål i skandinavisk slip før du tar stilling til mer kostbare valg. En morakniv eller tre vil aldri føles som ett bomkjøp som du vil gremmes av. Alltid kjekt og ha liggende, uansett hva du ender opp med til slutt (NB! det tar aldri slutt).

Endret av aico
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig alternativ? www.lamnia.com/no/p/67732/kniver/lionsteel-t6-kniv-black-canvas-micarta-t63vcvb
LionSteel T6, i CPM-3v. kr 2750 + norsk moms ved innførsel. 
Litt lengre blad (15,5cm) enn Zoomer (13,2cm), og ca 100g tyngre, men om behandling av ved til bål og bygging av gapahuk er formålet ... ... ...

Men som @aico sier, mangler man erfaring og ikke har utviklet klare preferanser, så begynn heller med noe rimeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med noen av dem, men Zoomer slår meg som en jaktkniv for større vilt.

Skjønner ikke prisen - det er kanskje stålet - men en ond tunge (min) sier at siden slira er halvparten av vekten her, så er slira halvparten av prisen også. Og selv om læret er fra brontosaurs-forhud, så er det der en svær og klumpete slire som gjør null og niks ekstra.

Spyderco har veldig mye bra, men når de skal ut av komfortsonen (foldekniver), så skjer det mye rart, ikke minst på markedsføringssiden.

Kikket på denne videoen med brått økende nerdefaktor:

 

En stemme til for Mora - sprøtt mye kniv til prisen, gjør jobben og kanskje finner du ut at gresset ikke er grønnere på den andre siden.

Eventuelt Kabar BK7 - stor, billig og mer egnet til formålet... til en tredjedel av Zoomer-prisen og langt under på vekt. Tåler både en ripe og en trøkk. Det finnes også micarta skjefter som du kan skru på selv.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjapt gjennom videoen som Grimner linket til, og ser behovet for å korrigere feilinformasjon i mitt forrige innlegg.

Zoomer har en full konveks primærslip, noe som i utgangspunktet er mer gunstig for bushcrafting enn full flatslip, men jeg har fortsatt problemer med å forstå valget av stål. Dog skal jeg være ydmyk nok til å innrømme at både designeren og Spyderco kan dette bedre enn meg.

Det hadde kanskje vært enklere å forstå designet, materialvalg og filosofien bak hvis jeg viste mer om designeren

Sitat

The Zoomer is a remarkably innovative fixed-blade knife created specifically for bushcraft and wilderness survival. Designed by Tom Zoomer, an outdoor enthusiast and survival skills instructor from the Netherlands

Men det gjør jeg ikke, og den forutintatte meg tenker at Nederland har veldig lite "wilderness" og jakt er nesten ett ikke-tema, så kanskje trenger mann ett mer kontinentalt tankesett for å forstå det primære bruksområdet for en slik kniv.

Prisen er høy og designet er, skal vi si "an acquired taste", men dette er noe av det som gjør Spyderco spesielle. De tar ofte stor risiko for å gi sære design og nytenkende designere en sjanse til å serieproduksjon nettopp for at flere kan få muligheten til å oppleve / prøve design som ellers ville vært som hønsetenner å regne. 600$/6000,- for en slirekniv er nok til å skremme de fleste, men denne var nok aldri forventet å selge i store volum, noe som skrur opp prisen allerede fra startgropa. I tillegg er det en ganske komplisert kniv å produsere med mye maskinering av både stål, grep og slire. 
For å se verdien av denne kniven må du rett og slett sette veldig stor pris på de spesielle designelementene og materialvalgene, eller ha ett forhold til designeren som vha. Spyderco endelig kan tilby ett produkt som faktisk er mulig å kjøpe.

Hvis du ikke er veldig fastlåst i noe av det overnevnte, så vil jeg si at Fällkniven F1 er ett nærliggende alternativ med mange likheter. Full konveks slip med ett enklere støpt grep og billigere stål (både fordi det er enklere å fremstille og fordi det er lokalprodusert = mindre frakt og toll kostnader). Kommer normalt med en ikke veldig eksotisk zytel slire, men lærslire med og uten dangler kan kjøpes som tilbehør. I motsetning til Zoomer er dette nærmest en "melk & brød" kniv her på berget, og er derfor lett å oppdrive og regelmessig på tilbud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er en av flere grunner til at jeg er så begeistret for fjellforum. Tusen takk til både @zimwalker@aico og @Grimner for innsiktsfulle og skikkelig nyttige svar!

Jeg fulgte rådene deres om å i det minste avvente Zoomer, og benyttet sjansen til å overta en nesten ubrukt Femunden kniv fra Øyo for noen et par hundrelapper. Den er ikke perfekt, men i forhold til prisen er den (nesten) uslåelig. Den er vesentlig bedre enn multi-tool-kniven jeg tidligere har brukt, og mens jeg nok kommer til å fortsette med en ultralett skeleton-kniv på langturer, er den lett nok til at jeg gidder ta den med på kortere turer hvor det skal fyres bål.

Igjen - takk for supre innspill. Nå har jeg i det minste kjøpt meg et år eller mer til å forske på både stål, egg og mye annet før den "ultimate" kniven skal kjøpes. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med godt ikke-kjøp (vi har en tråd for det også) og gratulerer med et godt kjøp!

Om du vil spare de store pengene: bruk de skarpe gjenstandene du har nå og ikke tenk mer over det.

Når du kikker på

som nevt tidligere, så er det et par mulige konklusjoner som er ganske klare:

- det er lettere og billigere, å finne gralen enn den ultimate turkniven
- folk er spikk gale (jeg kan si det fordi jeg har vært på det kjøret sjølv... å kritisere en Spyderco-kniv er et sunnhetstegn... trur eg)

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.