Gå til innhold
  • Bli medlem

Garmin fenix - kalibrere høyde før tur


Kjell Iver

Anbefalte innlegg

Har en Fenix 7 som jeg måtte resette til fabrikkinnstillinger på grunn av et kart som skapte noe kluss. 

Jeg benytter den mest i modus Fotvandring. Tidligere når jeg startet denne aktiviteten så kom det opp et varsel om høydekalibrering der jeg kunne sette høyde manuelt, eller at den fant den via GPS e.l. Dette kom opp som et valg før start av aktivitet.

Etter denne resetten er denne innstillingen borte fra Fotvandringsmenyen og jeg klarer ikke å finne hvor dette valget skal settes i menyene der. Er det noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skyldes nok at høydemåleren din nå er satt til automatisk kalibrering. Hvis du holder inne meny knappen og deretter blar deg ned til Sensorer og tilbehør > Høydemåler > Automatisk kalibrering, så kan du endre det. Her endrer du denne fra automatisk til "Hver natt", da får du samtidig melding om at "Du blir bedt om bekrefte høyden under aktiviteten". Når jeg nå går ut igjen og velger "Fotvandring" så får jeg opp muligheten til endre høyden før jeg starter aktivitieten.

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-C001C335-A8EC-4A41-AB0E-BAC434259F92/NB-NO/GUID-2DF9C415-2A35-48CE-B20B-013DAA3358A5.html

Akkurat dette ser ikke ut til å være forklart i bruksansvisningen for høydemåleren. Men etter litt testing på min egen Fenix 6X fant jeg det. Min har alltid stått på auto. Menyen for Fenix 7 ser lik ut. Så det burde være det samme på din klokke.

Endret av Fjell64
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell64 skrev (14 minutter siden):

Akkurat dette ser ikke ut til å være forklart i bruksansvisningen for høydemåleren. Men etter litt testing på min egen Fenix 6X fant jeg det. Min har alltid stått på auto. Menyen for Fenix 7 ser lik ut. Så det burde være det samme på din klokke.

Men det er forklart i denne støtteartikkelen om høydemåleren og barometeret på Fenix 7 under "Auto Calibration":
https://support.garmin.com/en-US/?faq=pCL0xvX9lj8hdtZcNf1ZAA

Endret av Fjell64
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell64 skrev (6 timer siden):

Hvis du holder inne meny knappen og deretter blar deg ned til Sensorer og tilbehør > Høydemåler > Automatisk kalibrering, så kan du endre det. Her endrer du denne fra automatisk til "Hver natt", da får du samtidig melding om at "Du blir bedt om bekrefte høyden under aktiviteten". Når jeg nå går ut igjen og velger "Fotvandring" så får jeg opp muligheten til endre høyden før jeg starter aktivitieten.

Hei - suverent - det fungerte utmerket!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting som er litt merkelig. Med de innstillingene jeg har hatt 

En vanlig trimtur på Torghatten ser slik ut - som man ser er det delvis under havnivå. 

image.png

For noen dager siden gikk jeg turen i et voldsomt bygevær - det ga mye mer høydemeter for å si det sånn...Det er egentlig litt rart at klokken kommer med disse innstillingene som default. Jeg er usikker på om de endringene jeg nå har gjort i innstillingene vil gi andre målinger under samme forhold..?

 

endringer.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (14 timer siden):

image.pngFor noen dager siden gikk jeg turen i et voldsomt bygevær - det ga mye mer høydemeter for å si det sånn...Det er egentlig litt rart at klokken kommer med disse innstillingene som default. Jeg er usikker på om de endringene jeg nå har gjort i innstillingene vil gi andre målinger under samme forhold..?

endringer.jpg

Dette var interessant, så jeg brukte litt tid på se på hvordan klokken faktisk måler både høyde og posisjon. Har vært nøyaktig nok til mine aktiviteter. Men det er greit å vite hvordan det faktisk fungerer. Vind vil kunne påvirke klokkens måling av høyde, siden den bruker barometeret til å registere endringer i høyde under aktivitet. Så kraftige vindbyger vil kunne påvirket målingen. Så det er vel forklaringen på toppene du plutselig fikk på turen. Garmin oppgir:

Sitat

Antallet etasjer oppover ser ikke ut til å være riktig

Klokken bruker et internt barometer til å måle høydeendringer når du går i trapper. Én etasje opp tilsvarer 3 m (10 fot).

Unngå å holde i gelendrene og hoppe over trinn når du går i trapper.

Når det blåser mye, bør du dekke til klokken med ermet eller jakken fordi sterke vindkast kan forårsake uregelmessige avlesninger.

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp/GUID-C001C335-A8EC-4A41-AB0E-BAC434259F92/NB-NO/GUID-C6DD81FF-7367-484F-B117-0878495C4237.html

Jeg vil anta at i en kraftig vindbyge så vil det heller ikke være nok at klokken er dekket av klær, hvis klokken vender mot vinden under jakken. Kraftig vind skaper jo et kraftig trykk mot kroppen. Og det vi klokken naturlig nok oppfatte som endring i lufttrykket. Barometeret virker svært nøyaktig. Hvis jeg åpner høydemåleren på klokken, og flytter den fra skrivebordet og ned på gulvet, så registrer den 1 meter endring. Tilsvarende 2 meter endring hvis jeg deretter holder den oppunder taket.

Endret av Fjell64
Føyde til utdypende tekst.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjell64 skrev (14 timer siden):

Dette var interessant, så jeg brukte litt tid på se på hvordan klokken faktisk måler både høyde og posisjon. Har vært nøyaktig nok til mine aktiviteter. Men det er greit å vite hvordan det faktisk fungerer. Vind vil kunne påvirke klokkens måling av høyde, siden den bruker barometeret til å registere endringer i høyde under aktivitet. Så kraftige vindbyger vil kunne påvirket målingen. Så det er vel forklaringen på toppene du plutselig fikk på turen. 

Takk for god forklaring. Det vil være svært nyttig å være oppmerksom på dette når man ferdes i vindforhold.

Jeg trodde det var GPS'en som målte høyden når man valgte GPS som kalibrering ved oppstart av turen. Det kunne vel gitt en like god nøyaktighet sånn summa summarum, siden man har et GPS spor.

Når jeg er på tredemølle virker det også som den måler høydemeter om jeg stiller mølla i vinkel, men det er vel en annen sak. Er utrolig imponert over Garminteknologien, men syns læringskurven er bratt og lang. Ikke helt logisk de menyene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Iver skrev (På 24.2.2023 den 14.20):

Jeg trodde det var GPS'en som målte høyden når man valgte GPS som kalibrering ved oppstart av turen. Det kunne vel gitt en like god nøyaktighet sånn summa summarum, siden man har et GPS spor.

Garmin oppgir at det mest nøyaktige er å sette høyden manuelt før turen starter, hvis du vet nøyaktig høyde på startpunktet. Det kan også gjøres når klokken er satt til autokalibrering, siden hvis klokken har manuelt innlagt høyde rett før aktivitet startes som første prioritet. Kan gjøres enten ved å gå inn på innstillinger, eller via høydemåler appen i menyen, rett før aktiviteten starter og velg "Angi manuelt". 

Den nest mest nøyaktig kalibreringsmetoden deretter er en kombinasjon av GPS og kartdata på klokken, ved å velge "Bruk DEM". Det forutsetter godt GPS mottak uten bygninger, terreng osv som forstyrrer signalet fra satellittene. Med godt signal så er nøyaktigheten på en GPS posisjon innen 3 meter i følge Garmin. Da vil nøyaktigheten på kalibreringen være avhengig av kvaliteten på høydedatene i kartet på klokken.

Og minst nøyaktig er med bare GPS, ved å velge "Bruk GPS", siden nøyaktighet på høyden er mye dårligere en posisjonen. Høyden kan variere med +/- 130 meter, i forhold til kartet.

Garmin oppgir at nøyaktighet på høydemålinger er +/- 15 meter hvis klokken er riktig kalibrert.

På lengre turer kan det være behov for å kalibrere klokken underveis/kontrollere kalibreringen mot kjente punkter flere ganger, hvis høyde er viktig som navigasjonshjelpemiddel. Jeg vil anta det er fornuftig uavhengig av hva slags modus kalibrering av høyde er satt til. I autokalibrering har Garmin en liste på 9 punkter i hvilken rekkefølge klokken fastsetter høyden når aktiviteten startes. Når klokken er satt til Auto kalibrering så vil den underveis i aktiviteten bruk en kombinasjon av kartdata og GPS-høyde for å korrigere for avdrift i høydemåling på grunn av endring av lufttrykket som følge av endring av været. Usikker på hva klokken gjør når den er innstillt på Manuel kalibrering. Da kan det være at det må gjøres manuelt underveis.

Noen lenker hos Garmin:
Forstå hvordan Nøyaktigheten fungerer på GPS Høydeberegning

Improving the GPS Accuracy, Distance, and Speed Readings of the fenix 7 Series

Troubleshooting the fenix 7 Series Altimeter and Barometer

Støtter ditt syn på at klokken er et imponerende instrument, og at det er mye å sette seg inn i for å forstå hva den faktisk gjør. Og mange innstillinger å holde kontroll på. Fort gjort å ende opp med at klokken gjør noe annet enn det du tror den gjør.

Endret av Fjell64
Manglende ord.
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei, er nok bare meg som en treig i tekno-pappen, men hvordan funger høydemåleren? Mitt ønske er at den viser kun hvor høyt jeg er over havet, til enhver tid. Det som er realiteten er at den (trolig) viser hvor mange høydemeter jeg har beveget meg opp og ned etter hvert, ila døgnet. Jeg kalibrerte den i går og brukte da DEM.. Poenget mitt er at jeg ikke finner ut hvordan klokka (Fenix 7 pro) skal vise kun hvor høyt jeg befinner meg over havet, til enhver tid. Jeg kan gi et konkret eksempel: I går kalibrerte jeg klokka, og den viste da at jeg befinner meg 91 moh. Jeg ble da fornøyd, fordi jeg vet at denne høyden trolig er temmelig nøyaktig høyden over havet her i huset hvor jeg bor. I dag viser klokka 184 meter over havet, her i huset hvor jeg bor....

Et annet spørsmål, med utgangspunkt i samme tema og i forbindelse med kalibrering: Hvorfor spør klokka meg om hvor høyt jeg befinner meg over havet, eller hvor stort barometertrykket er ved havnivå? Det er jo nettopp disse opplysningene jeg vil at klokka skal fortelle meg.... selv om jeg samtidig forstår at dette er en del av kalibreringsprosessen. Hva skjer dersom jeg tilfeldigvis ikke vet hvor høyt jeg befinner meg over havet? Det kan jo fort være, på en fjelltur... klarer ikke den dyre klokka da å finnet ut dette selv? Dere forstår sikkert at her snakker vi om en kar som har null tålmodighet og forventer desto mer av såpass dyre produkt. 

Sette stor pris på en enkel forklaring av fremgangsmåte og hva jeg gjør feil.... 

 

Endret av Jon Steinar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den viser vel høydemeter i sanntid hvis du scroller nedover på de forskjellige widgets til du kommer til Altimeter?

Hvis du skal logge en tur som walk eller hike så kan du programmere hva den skal vise under aktiviteten som fks. da høydemeter både sanntid og totalt blant annet. Evt bare høydemeter som visning på startskjermen/hjemskjermen på klokka di slik at den vises til enhver tid.

Endret av Martin HJ
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.