Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped liggeunderlag


Småvill

Anbefalte innlegg

Hei! Sliter med å navigere i jungelen av Exped liggeunderlag. Jeg er ute etter ett underlag som kan benyttes både sommer og vinter. På vinteren har jeg Bamseunderlag, reinskinn og varmeflaske i tillegg.

 

Har lite erfaring med oppblåsbare underlag, men sov i telt i -12 i nå i januar med et Exped SynMat HL Duo. På dette er oppgitt grense -3, men med Bamse, reinskinn, varmeflaske og Mammut Tyin Winter sovepose, var temperaturen komfortabel hele natten.

 

Ønsker et underlag som er så lett som mulig da det skal bæres i sekk på sommeren. Samtidig må det være robust nok til å tåle normal bruk. Er ikke uvøren med tingene, men heller ikke veldig forsiktig. Jeg unngår å legge ut på tur om det er meldt særlig kaldere enn -10, men vil helst ikke fryse om det plutselig blir kaldere. Pris spiller også en rolle. Må ha Long Wide (LW) modellen.

 

Har sett spesielt på følgende:

Exped Ultra 3R Lichen LW. Temperatur -5, vekt 560 g.

https://www.fjellsport.no/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/exped-ultra-3r-lichen-lw

 

Exped Versa 4R Fjell Dark Lava LW. Temperatur -10, vekt 915 g.

https://www.fjellsport.no/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/exped-versa-4r-fjell-dark-lava-lw

 

Exped Dura 5R Cypress LW. Temperatur -20, vekt 1040 g.

https://www.fjellsport.no/merker/exped/exped-dura-5r-cypress-lw?utm_campaign=&utm_content=&utm_source=prisguide_no&utm_medium=cpc&utm_term=&variantId=313-5600

 

Tar gjerne i mot forslag til andre modeller og innspill til hva man bør tenke på når man velger underlag. Om noen vet noe om kvaliteten på forskjellige modeller er det også nyttig :)

Endret av Småvill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Småvill skrev (39 minutter siden):

R-verdi på 4.8 på det over. Det som følger har R-verdi 6.9. Veier 640g og koster 2399 hos Fjellsport nå:
https://www.fjellsport.no/turutstyr/soveposer/liggeunderlag/therm-a-rest-neoair-xtherm-max-vapor-l

Lenge siden jeg brukt Exped underlaget mitt, det går i Therm-a-rest Xtherm Max for min del. Er vel neppe alene om det her inne.

Foretrekker tversgående kanaler (som med Therm-a-rest) fremfor langsgående (som med Exped), Mulig nyere Exped modeller har endret på det, men med Synmat 9 UL, hadde jeg en tendens til å havne på bakken når jeg snudde meg ("rullet av"). Sover man veldig urolig havner man vel på dørken før eller siden uansett, men jeg syns det gikk lettere den veien når jeg lå på Exped matta.

Endret av zimwalker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Exped Ultra 7R er på tilbud hos Milrab. Veier 855gr, R-verdi på 7,1. Ganske stor nedpakket, men fryktelig god å ligge på. Litt tungt for sommerbruk kanskje, men planen min er allikevel å bruke det alle sesonger.

(jo flere netter det brukes, jo billigere blir det)

Virker for meg å være ganske solid. 

Selv har jeg gått fra Thermarest over til Exped. Foretrekker langsgående kanaler, opplever at de «holder meg mer på plass». Pumpeposen er også god. 

Endret av KjartanE
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du får Exped Ultra 3R Mummy Lichen LW til 1200 på Fjellsport nå. Det er en bra pris. Er relativt lett og fungerer nok fint i plussgrader. Disse underlagene er greie å lappe om det skulle komme et hull som det har gjort på et par av mine etter noe uvøren bruk. Jeg har brukt forholdsvis lette Exped-underlag i flere år og kombinert disse med bamse på vinteren og et veldig lett skumunderlag på 100 gram på sommeren. Da kan man enkelt ta en ryggstrekker i ettermiddagssola om man har lyst og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyN skrev (1 time siden):

Ser du får Exped Ultra 3R Mummy Lichen LW til 1200 på Fjellsport nå. Det er en bra pris. :)

Heller veldig mot dette! Det er også på tilbud på Milrab i rektangelform. Dette virker veldig fint på sommeren og vil tro det er godt nok til mitt bruk på vinteren også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.