Gå til innhold
  • Bli medlem

Varmt fottøy med sklisikker såle?


Heltenraymond

Anbefalte innlegg

Hei dere!

På Mehamn på fiske i dag. -12. Fryser noe fryktelig på tærne. Har prøvd ut et for meg nytt par støvler. Belkina Thermolite, med tynn ullsokk og raggsokk inni. Åpenbart at dette ikke holder for de kaldeste dagene. Så tenkte jeg; hvem er det som er skikkelig flinke til å kle seg? Det må jo være dere her på forumet som elsker å dra på fottur vinterstid! Kanskje jeg kan få et par tips til fottøy her? Så lenge det ikke trekker vann, så er det jo ikke slik at jeg MÅ ha vernestøvler heller. Finnes vel andre ting der ute som sklir lite, holde varmen inne og vannet ute? 

Hvor mye luft pleier dere å ha rom for inne i fottøyet når dere skal ut i streng kulde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

-12 er ikke så fryktelig kaldt da. Det som er viktig å tenke på først er å kle deg godt på resten av kroppen slik at du får sirkulasjon ut i føtter og hender. Har jeg på dunjakke og bukse, så greier jeg -10 i helt vanlige vintersko med reinsdyrsåle i, og tynne ullsokker. I alle fall på snø. Har jeg ikke bukse på og det blåser, så er jeg iskald i tærne selv med mine varmeste støvler og sokker. 

Jeg bruker høye forede støvler som er romslige, sånn at jeg får plass til typiske 400g/m2 ullfrotte sokker i. Så har jeg en tykk og god innleggssåle av ull. Er overbevist om at føttene blir mye varmere bare av høyden på støvlen. Merker også at jeg kan bruke hansker istedenfor votter når jeg er såpass godt kledd på resten av kroppen og har mye overskuddsvarme. 

Sorel sine svarte høye støvler kan kanskje være verdt en titt? Husk plass til flere lag sokker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.