GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Jeg skal montere en Omnifuel pÄ plate og oppbevare dette i en boks pÄ turer med pulk.

Har gÄtt noen runder mellom ulike butikker pÄ jakt etter noe som passer sammen.

Ideelt sÄ passer boksen perfekt i en Paris pulk og har lÄsemekanisme. Og ideelt sÄ passer skjÊrefjÞla ned i bunnen av boksen som kan lukkes med brenneren og en liter flaske fuel pÄmontert.

Kom nesten i mÄl pÄ en boks men sÄ mÄlte jeg bunnen, fremfor stole pÄ oppgitte mÄl, og da passet det ikke.

Kan noen anbefale et oppsett som passer sammen?

Takk!

Endret av Chirsbom
Annonse
Skrevet

Uten Ă„ ha et konkret svar her, men har lekt en del med lignende tanker:

Ville det ikke vÊrt bedre Ä hatt en ferdig montert brenner + flaske (avkoblet) festet pÄ innsiden av lokket til en boks av noe slag? AltsÄ man oppbevarer boksen opp-ned, og Äpner den ved Ä ta av boksen, ikke lokket... Om det gir mening. Hvorfor ha en egen plate til brenneren nÄr et lokk pÄ boksen vil gjÞre akkurat samme nytte?

Jeg har ikke det ultimate systemet (enda), men bruker per nÄ plastikklokket pÄ ene pulk-boksen min til Ä ha flaske og modifisert Trangia stormkjÞkken + Omnilite Ti pÄ. Det er litt mye "montering" hver gang systemet skal opp, sÄ det kan godt hende jeg kommer til Ä prÞve Ä bygge noe ala det jeg beskrev over en gang.

• Liker 2
Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Eller bare tilpasse fjĂžla til Ăžnsket kasse?

Da mÄ jeg begynne Ä skjÊre i noe som kan bli flisete og fÊlt. Det kan jo seff gÄ, men foretrekker en enklere lÞsning om det finnes.

Skrevet
sneakyowl skrev (3 timer siden):

Ville det ikke vÊrt bedre Ä hatt en ferdig montert brenner + flaske (avkoblet) festet pÄ innsiden av lokket til en boks av noe slag? AltsÄ man oppbevarer boksen opp-ned, og Äpner den ved Ä ta av boksen, ikke lokket... Om det gir mening. Hvorfor ha en egen plate til brenneren nÄr et lokk pÄ boksen vil gjÞre akkurat samme nytte?

En god tanke. Øvre del av boksen jeg droppet ville passet pÄ tvers i pulken. Kan skru fast en skjÊrefjÞl i lokket, og feste kroker i det. Skal sjekke litt. Takk!

• Liker 1
Skrevet

Clas ohlson smartstore i stĂžrrelse 14 sitter som stĂžpt i min Paris pulk.

40x30x11

SÄ kommer det jo ann pÄ hvilke plate man har og hÞyden pÄ brenneren slik at du fÄr lokket pÄ plass.

Skrevet
Chirsbom skrev (1 time siden):

Da mÄ jeg begynne Ä skjÊre i noe som kan bli flisete og fÊlt. Det kan jo seff gÄ, men foretrekker en enklere lÞsning om det finnes.

De fleste, inkuldert meg, har brukt 4-6mm kryssfinér. Kappes til Þnsket stÞrrelse sÄ bruker man sandpapir pÄ de flisete kantene.

Da fÄr man en sterk og lett plate med god friksjon mot snÞen. (Ikke lakk den pÄ undersiden, da sklir den pÄ snÞen).

Enkleste lÞsning jeg kommer pÄ, bortsett fra MSR XGKII med Trillium basen.

• Liker 2
Skrevet
TMF skrev (44 minutter siden):

Clas ohlson smartstore i stĂžrrelse 14 sitter som stĂžpt i min Paris pulk.

40x30x11

Har sett pÄ denne. Den er dog smalere i bunnen.

Men hvis jeg gjÞr som @sneakyowl foreslo og snur pÄ boksen bokstavlig talt, da kan dette fungere.

Takk!

Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (58 minutter siden):

Grunnen til at jeg har brukt kasse er for Ä samle drivstoff og brenner pÄ en plass. Blir det en lekkasje er det stor sjans for at dette holder seg pÄ plass inne i kassen.

Snur du den er ikke den effekten til stede lengre. 

Veldig godt poeng!

Skrevet

Det tar jo ganske mye plass om man skal ha det ferdig montert i kasse, om det har noe Ă„ si.

Man fÄr det kanskje mer kompakt om man lager en brennerplate av tynn kryssfinér og ett lokk av samme materiale.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har aldri helt klart Ä bestemt meg om jeg liker kasser. Det er sÄklart veldig praktisk med fÄ koli, men kassene tar opp ekstra plass og hÞyde i pulken.

Jeg pakker en bedre og lavere pulk uten kasser. 5cm ekstra hÞyde pÄ en pariser kan utgjÞre mye pÄ stabiliteten, spesielt om man benytter seg av bedding og teltpose i tillegg. Fuel havner da i dobbel/trippel-plastpose stÄende i pulken.

Som @Marius Engelsen nevner er kryssfiner et genialt matriale Ă„ lage en brennerplate av. Den kan skjĂŠres ut med simple verktĂžy som panelsag, baufil, stikksag eller bĂ„ndsag. En panelsag river faktisk litt sĂ„ jeg har fĂ„tt minst etterarbeid ved Ă„ bruke en baufil 😂 de rufsete kantene pusser du enkelt ned med sandpapir.

I stede for Ä ha ferdig montert oppsett hadde jeg sett pÄ mulige lÞsninger for Ä kunne sette sammen og ta ifra hverandre brenner og plate enkelt. Her kan man bruke forskjellige lÞsninger. 

Flasken Þnsker man Ä koble ifra brenneren under transport, ferdes man i kaldt vÊr kan det vÊre lurt Ä ha pumpen nedpakket i en zip-lock-pose Ä ha denne i en lomme nÊr kroppen. Pumpa er som regel den delen som gir mest trÞbbel nÄr det kommer til bensinbrennere.

20220412_192622.thumb.jpg.7084a4978d71e0a3403d5a42acce1ff1.jpgOmnifuel montert pÄ en bit laminatgulv. Er man opptatt av vekt er ikke spennen fra wurth fÞrstevalget, se heller etter en skistropp med borrelÄs.

20221124_204832.thumb.jpg.ff5f77a1ea3ba9abbe787643ef356cfd.jpgIMG_20221026_001812_875.thumb.jpg.733ec770660e8c8c9f2b1492527270a0.jpgDe to siste er ikke helt relevant, men det er laget en lÞsning slik at brenneren kan bare skyves i lÄs uten Ä mÄtte skru pÄ noe. Dette er nok enklere Ä oppnÄ med de to msr brennerene enn omnifuel. Den ene er ikke helt hyllevare lenger, men er laget slik at begge to kan lÄses i posisjon med samme system.

PÄ Omnufuel er det mulig Ä lage to faste lÄsepunkt for to av beina mens det tredje mÄ enten skrues pÄ plass eller bruk av strikk/gummiline. 3 stk Þyeskruer eller L-krok/skruer(bildeoppheng etc) funker fint for Ä lÄse en omnifuel i posisjon og det vil ikke kreve noe form for verktÞy ved montering eller demontering. Eneste er at kanskje gjengene blir slitt over tid.

Bare noe inspirasjon/tips

Endret av Kristoffer Sandnes
  • Takk 1
Skrevet

Er du redd for lekkasje, er i alle fall mitt rÄd Ä aldri ha trykk pÄ tanken under tansport. Med trykk pÄ tanken vil det lekke ut mykje brensel dersom det fÄr sjansen. Utan trykk pÄ tanken, er det kanskje bare nokon drÄpar.

• Liker 1
Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (57 minutter siden):

Jeg har aldri helt klart Ä bestemt meg om jeg liker kasser. Det er sÄklart veldig praktisk med fÄ koli, men kassene tar opp ekstra plass og hÞyde i pulken.

Jeg har gÄtt over til Ä pakke i Ikea poser. De lukkes med en karabinkrok. Men jeg har trekk pÄ pulken, det mÄ man ha om man ikke skal bruke bagger som kan lukkes helt eller kasser.

Kassene tar litt mye plass, og knuser for lett under heftige nedkjĂžringer pĂ„ hardt fĂžre 😆😆

• Hehe 1
Skrevet

Jag har komlett trangia med inbyggd Optimus 207 och satte brÀnsleflaskan i snön dÄ mitt kök fungerar med bÄde stÄende och liggande flaska dÄ plastalangen gÄr ner Ànda till botten.

Skivan sÄ bred som pulkan Àr i botten lÀngden ca 3x diam pÄ vindskydd och sedan Àr köket lev med en rund isolerad AL platta som passar pÄ öppningen pÄ ett vÀnt vinskydd Àr nog tÀnkt att kunna placeras direkt pÄ lite tillplattad snö av en spade eller varför inte pÄ bladet av en stor spade (de blad som har org hÄl skulle gÄ att med nÄgot system med hakar att sÀtta brÀnnaren pÄ sÄ sparar man vikt och plats i pulkan och ett band för flaskan pÄ hand taget spec för moderna teleskop eller demonterbara skaft jag har haft 2 spadar med och skulle en spade skadas av ev brand sÄ finns ju en kvar.)

Mitt nya Optimus polaris som Àr reservkök sÄ lÀnge kanske vid tid fÄr en platta med fÀst hakar jag vill nog helst ha köket ihopmonterat för att det ej ska gÄ sönder vid ev pulka vÀlt el dyligt.

GÀngan pÄ  bÄda pumparna Àr samma sÄ sparar man extra flaskor har 3x 1L + 0.4 org sÄ spill i fÀlt har hitils undvikits(haft t-sprit i smÄ plastflaskor men en mindre thermos kan ju vara sÀkrare)

Att ha kök utan vindskydd i Abside ger ju mer lufttillförsel och borde dÄ ge mindre CO men mitt gamla  kök Àr ju Àven tÀnkt vara ett nödkök som skulle fungera ute vilket det gör iaf 10-15 m/s om man sjÀlv tar vind med kroppen eller grÀver ner lite i en stor grop.

Har jag brÀnnaren monterad och sÀtter ett litet skydd pÄ kopplingen Àr ju köket klart pÄ nÄgon sekund att starta dÄ pumpen alltid sitter i en flaska dÄ bara en sÀkerhetsventil och sjÀlva pumphandtaget lika en liten AL knopp sticker upp och gÄr ej sönder om den ej tappas i sten frÄn hög höjd.Och nÄgra 20 pumpslag behövs ej utan endast nÄgra vid nÀstan full flaska.

• Takk 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (11 timer siden):

Det tar jo ganske mye plass om man skal ha det ferdig montert i kasse, om det har noe Ă„ si.

Det er kanskje det stĂžrste problemet med forslaget mitt, og kanskje grunnen til at jeg fortsatt er fornĂžyd nok med Trangia stormkjĂžkken (3 kjeler, kaffekjele, stekepanne, Omnilite-brenner inni) og bensinflaske hver for seg. Med en egen boks rundt brenner og flaske bygger det veldig mye volum, til og med uten at kjelen(e) som egentlig er stĂžrste komponent her er inkludert...

• Liker 1
Skrevet

Trangia kan ju vÀlta det med men krÀvs nog barn eller en hund,men en liten brandfilt skulle jag ha med dÄ pÀlsen och klÀder pÄ barn brinner ju bra.

Funderade en gÄng pÄ ha 2 kök pÄ samtidigt men det kan nog sluta illa dÄ det kan vara svÄrt att vara konc pÄ 2 stÀllen som man/herre men tar mig friheten att ordna lite med packningen eller kolla pÄ tel/gps samtidigt Àven det en risk eller med maten eller Àta om vattensmÀltning till ev vÀrmeflaska eller thermos för dagen pÄ morgonen.

Man kan ju vara sÄ trött att man knappt orkar fixa med maten efter tex en lÄng backe och gropgrÀvning och dÄ ska man ej ha mer Àn ett projekt pÄ gÄng,har nog hÀnt att nÄgon somnat om varit sjÀlv pÄ tur och i bÀsta fall köket slocknat och vattnet svalnat men kan ju bli sÄ illa att lÄgan slocknar av nÄgon anledning tex kokar över  och brÀnsle gas stömmar ut och risk för olycka.

Skrevet

Hadde i mange Är Omnifuel og drivstoffflaske montert pÄ finerplate, noe som fungerte godt pÄ alle mÄter. Dog, etter et allvorlig uhell, fikk jeg en lengre periode der en frykt for slangebrennere fikk sette seg.

Situasjon er nÄ litt mer under kontroll, og tester ut Kovea Booster +1 i skrivende stund. Ønsker det samme som trÄdstarter. PrÞver ut en plast "koffert" fra Biltema, og forelÞpig virker dette som en ok lÞsning. Likevel, kommer til Ä teste dette over lengre periode for Ä fÄ mer oversikt/erfaring. Kassa passer ikke 100% ned i bunn av Parispulken, men ikke langt unna. MÄ presses litt ned. Ser ikke pÄ det som problem om kassa mÄ legges pÄ eller litt over kanten pÄ pulken 

Leter etter et alternativ, og ser forelÞpig pÄ ulike rektangulÊre kaketiner. Men utelukker heller ikke Ä bygge en egen.

Skrevet

Finnes det noen grunn til Ä montere brenneren til skive dersom man ikke fyrer i teltet? Dette har jeg lurt litt pÄ siden jeg ser flere sverger til brennerplate pÄ tur. Lurer bare pÄ hvilket behov jeg selv vil ha pÄ tur
 Blir Nalgene som varmeflasker fremfor fyring i telt for mitt vedkommende. Er for ukyndig til Ä ha Äpen flamme i teltet.

Skrevet
SkaubjÞnn pÄ truger skrev (27 minutter siden):

Finnes det noen grunn til Ä montere brenneren til skive dersom man ikke fyrer i teltet? Dette har jeg lurt litt pÄ siden jeg ser flere sverger til brennerplate pÄ tur. Lurer bare pÄ hvilket behov jeg selv vil ha pÄ tur
 Blir Nalgene som varmeflasker fremfor fyring i telt for mitt vedkommende. Er for ukyndig til Ä ha Äpen flamme i teltet.

Uten en form for underlag forsvinner brenneren ned i snÞen, sÄ den mÄ ha noe Ä stÄ pÄ.

NÄr den sitter fast pÄ en plate sÄ kan den flyttes pÄ uten at den mÄ slukkes eller bli kald fÞrst. Den stÄr ogsÄ mye mer stabilt.

Brenner som sitter ikke sitter fast til noe er i mine Ăžyne en stor risikofaktor ved bruk i telt.

Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (18 timer siden):

Eric Phillps pÄ Instagram har en fin lÞsning. Den stjeler nok litt mindre plass da han benytter seg av en bag.

Screenshot_20221126_184717.jpg.ba96a565023215c6189e4ace78c2d2f7.jpgScreenshot_20221126_184758.jpg.cb7007ae70f1a5feb7c6d6f65000e45e.jpgScreenshot_20221126_184738.jpg.2057839fec0ca9c8851377426a6f9fcf.jpgScreenshot_20221126_184826.jpg.390b0816cb24961012983d48bcfb2dda.jpg

Ser ut som ett bra opplegg dette. 

Jeg har noe lignende, ett gammelt patent som tar mye mindre plass, tÄler betydelig mer og har stillebrenner som gÄr pÄ bensin og parafin pÄ samme dyse.

(Har tilsvarende med brÄkebrenner, men vinterstid er stillebrenner fint i teltet synes jeg).

Dette kan trakkes pÄ uten at noe blir Þdelagt.

I kassen er vindskjerm, to lightere (evt. tennstÄl, 2 dl rÞdsprit (bruker litt over 1/2 dl i uken til forvarming).

Trangiatut til sĂžlefri tankfylling, passer MSR flasker og traniaflasker mm.

E83EC2FF-24D0-417F-B4A5-4D714459B651.jpeg

52AD9DC6-80CF-4F00-BCF0-DCA2DC0D18EF.jpeg

A45A110F-A84D-4828-A460-0F57E33AB588.jpeg

5EE0A9D9-A6CA-4D4B-8869-734105792FEF.jpeg

• Liker 3
Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (1 time siden):

Uten en form for underlag forsvinner brenneren ned i snÞen, sÄ den mÄ ha noe Ä stÄ pÄ.

NÄr den sitter fast pÄ en plate sÄ kan den flyttes pÄ uten at den mÄ slukkes eller bli kald fÞrst. Den stÄr ogsÄ mye mer stabilt.

Brenner som sitter ikke sitter fast til noe er i mine Ăžyne en stor risikofaktor ved bruk i telt.

du har jo en XGKII, og da klarer man seg med bare en sammenleggbar trillium base pÄ 80 gram. Da flytter man omkring ved Ä holde i flasken, det fungerer ypperlig. Synker ikke ned i snÞen, og sklir ikke avgÄrde (kun flaksen er glatt).

Det blir ett kompakt oppsett, jeg sydde meg ett penal en en gammel parkdress.

Fyrer man med denne i innerteltet oppÄ ett skumunderlag blir det litt varmt midt under brenneren. Jeg har fÄtt noen svake merker pÄ ett skumunderlag nÄr den stod pÄ ett slikt hele kvelden uten Ä flyttes. Flytt litt av og til, eller brett og legg vindskjermen under, eller ett kjelelokk under, om den skal stÄ pÄ samme sted oppÄ ett skumunderlag lenge.

7AE01382-DDE1-44D3-887A-F62ACD45D8F4.jpeg

AF362B8E-7E98-46E9-BDC4-38B06C13C7C1.jpeg

698CA09B-80D3-4556-86D5-C33C36741EF6.jpeg

• Liker 1
Skrevet
Marius Engelsen skrev (39 minutter siden):

du har jo en XGKII, og da klarer man seg med bare en sammenleggbar trillium base pÄ 80 gram. Da flytter man omkring ved Ä holde i flasken, det fungerer ypperlig. Synker ikke ned i snÞen, og sklir ikke avgÄrde (kun flaksen er glatt).

Det blir ett kompakt oppsett, jeg sydde meg ett penal en en gammel parkdress.

Fyrer man med denne i innerteltet oppÄ ett skumunderlag blir det litt varmt midt under brenneren. Jeg har fÄtt noen svake merker pÄ ett skumunderlag nÄr den stod pÄ ett slikt hele kvelden uten Ä flyttes. Flytt litt av og til, eller brett og legg vindskjermen under, eller ett kjelelokk under, om den skal stÄ pÄ samme sted oppÄ ett skumunderlag lenge.

7AE01382-DDE1-44D3-887A-F62ACD45D8F4.jpeg

AF362B8E-7E98-46E9-BDC4-38B06C13C7C1.jpeg

698CA09B-80D3-4556-86D5-C33C36741EF6.jpeg

XGKII er en genial brenner, og med en Trillium base er den meget anvendelig og stabil. Liker begge oppsettene dine, enkel og funksjonelle 👍

Men de fleste har nok brenner med fleksibel slange og da mÄ man finne pÄ andre lÞsninger.

Jeg forstÄr ikke helt hvorfor MSR sluttet med stivt drivstoffrÞr pÄ XGK. Den har fungert med det stive rÞret fra de fÞrste modellene sÄ dagens lys. En kan jo fyre opp en xgkii utendÞrs Ä bare bÊre den enkelt inn i teltet. Det kan er ikke mulig med en fleksibel slange, da mÄ den sitte fast i en plate eller lignende.

Skrevet
Kristoffer Sandnes skrev (7 minutter siden):

XGKII er en genial brenner, og med en Trillium base er den meget anvendelig og stabil. Liker begge oppsettene dine, enkel og funksjonelle 👍

Men de fleste har nok brenner med fleksibel slange og da mÄ man finne pÄ andre lÞsninger.

Jeg forstÄr ikke helt hvorfor MSR sluttet med stivt drivstoffrÞr pÄ XGK. Den har fungert med det stive rÞret fra de fÞrste modellene sÄ dagens lys. En kan jo fyre opp en xgkii utendÞrs Ä bare bÊre den enkelt inn i teltet. Det kan er ikke mulig med en fleksibel slange, da mÄ den sitte fast i en plate eller lignende.

En annen ting med fleksibel slange er at det er en plastslange inni stÄlarmeringen. Hvor lenge varer denne? Kan man stole pÄ en 20 Är gammel armert plastslange?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.