Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilken sekk til ungdomsjente 14 år?


Ellefjell

Anbefalte innlegg

Hei. Treng tips til er god sekk. 

Min datter er 14 og bærer gjerne opptil 20 kg over en 20 km strekning. Hun har p nå hatt en Lowe alpine 65+15. Den er både slitt og rommer for lite. Hun er smal i hoften, ca 160 og meget sterk. Så ønsker ikke noe disskusion om at hun bærer for mye etc. Hun liker å være på tur med tung sekk (om du trir det eller ei). 

Hvilken sekk kan dere anbefale som har barn i samme "format"? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ingenting å si på at hun bærer "for mye". Heller imponert!

Jeg er blodfan av Fjällräven Kajka storsekkene. Disse finnes i "identiske" utgaver i alt fra 55 til 100 liters utgave. Selv har jeg både 65 og 85.

Ingen erfaring med sekk til barn, men det virker uansett som om det er "voksensekk" som dere er ute etter her.

De er noe tyngre enn "moderne" sekker flest, men de er også veldig robuste og gode for å bære en tung bør. Det tyngste jeg har vandret langt med min 85-liter var i sommer. Ca. 30kg på en dagsetappe på ~28 km ene dagen. Utenom å være åpenbart tyngre enn til vanlig merket jeg ikke noen nedsatt følelse på sekken som jeg har gjort på andre sekker tidligere om de lastes for tungt.

65-ern har jeg hatt oppe i ~25-26 kg uten problem, annet enn at den da er fullstendig stappet.

Ting jeg liker spesielt godt med Kajka (se øvrig produktinfo/videoer for alle andre nyttige standard-funksjoner):

- Flat bunn. Sekken har null problem med å "stå", så lenge bunnrommet er pakket med noe som tillater den det. Jeg har alltid telt i bunnrommet.

Av en eller annen grunn er mange sekker fra Osprey, Bergans osv. formet på en slik måte i bunnen at å ha sekken stående blir fullstendig umulig 🤷‍♂️

- Topplokk kan tas helt av. Nyttig for organisering ved utpakking i teltet  topplokket kan også brukes som en mikro sekk/taske. 

- Hele fronten kan åpnes som en bag. En stor bonus ved dette er at delen du åpner opp består av to metall-stenger på innsiden av hovedmaterialet som stiver opp sekkens fasong betydelig når den er lukket, også når det er lite i sekken. Mye mindre pløsete.

- Sekken er relativt smal og er sjeldent i veien igjennom skog og kratt, men med mulighet for å bygges ut mye med sidelommene om man må.

Vedlagt bilde av en relativt lett pakket Kajka 65 for to helger siden.

C3B76062-D143-45CD-922C-64F3E2A83CC0.thumb.jpeg.18fd65772a5768ca1fb2ad0948c68505.jpeg

7F817044-E5D9-41A1-A6FA-C9AFDAD3C7FB.thumb.jpeg.70a8cce2d880f1bca6314b04185052e5.jpeg

Endret av sneakyowl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å gå i for mye detalj (og kudos for ungdom som bærer selv!), så hadde jeg målt rygglengde og evnt hofter, og sett etter sekker som svarer til disse målene. Vi er alle så forskjellig bygget, uavhengig av kroppslengde og alder, at noe annet ville blitt misvisende. 

Så ta en kikk på det, og dersom den som allerede var godt brukt fungerte, ta gjerne utgangspunkt i dens mål osv. som et godt startsted, til hva å se etter videre.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sneakyowl skrev (4 timer siden):

Absolutt ingenting å si på at hun bærer "for mye". Heller imponert!

Jeg er blodfan av Fjällräven Kajka storsekkene. Disse finnes i "identiske" utgaver i alt fra 55 til 100 liters utgave. Selv har jeg både 65 og 85.

Ingen erfaring med sekk til barn, men det virker uansett som om det er "voksensekk" som dere er ute etter her.

De er noe tyngre enn "moderne" sekker flest, men de er også veldig robuste og gode for å bære en tung bør. Det tyngste jeg har vandret langt med min 85-liter var i sommer. Ca. 30kg på en dagsetappe på ~28 km ene dagen. Utenom å være åpenbart tyngre enn til vanlig merket jeg ikke noen nedsatt følelse på sekken som jeg har gjort på andre sekker tidligere om de lastes for tungt.

65-ern har jeg hatt oppe i ~25-26 kg uten problem, annet enn at den da er fullstendig stappet.

Ting jeg liker spesielt godt med Kajka (se øvrig produktinfo/videoer for alle andre nyttige standard-funksjoner):

- Flat bunn. Sekken har null problem med å "stå", så lenge bunnrommet er pakket med noe som tillater den det. Jeg har alltid telt i bunnrommet.

Av en eller annen grunn er mange sekker fra Osprey, Bergans osv. formet på en slik måte i bunnen at å ha sekken stående blir fullstendig umulig 🤷‍♂️

- Topplokk kan tas helt av. Nyttig for organisering ved utpakking i teltet  topplokket kan også brukes som en mikro sekk/taske. 

- Hele fronten kan åpnes som en bag. En stor bonus ved dette er at delen du åpner opp består av to metall-stenger på innsiden av hovedmaterialet som stiver opp sekkens fasong betydelig når den er lukket, også når det er lite i sekken. Mye mindre pløsete.

- Sekken er relativt smal og er sjeldent i veien igjennom skog og kratt, men med mulighet for å bygges ut mye med sidelommene om man må.

Vedlagt bilde av en relativt lett pakket Kajka 65 for to helger siden.

C3B76062-D143-45CD-922C-64F3E2A83CC0.thumb.jpeg.18fd65772a5768ca1fb2ad0948c68505.jpeg

7F817044-E5D9-41A1-A6FA-C9AFDAD3C7FB.thumb.jpeg.70a8cce2d880f1bca6314b04185052e5.jpeg

Største utfordring er nok hoftebelte.  Hun er nok i smaleste laget der. Det er ekstremt vanskelig å finne gode sekker som har masse volumen OG er egnet for slanke damer. Har selv en Bergans alpinist 110 liter....passer akkurat på minste justering da. 164 cm høy er jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (1 time siden):

Største utfordring er nok hoftebelte.  Hun er nok i smaleste laget der. Det er ekstremt vanskelig å finne gode sekker som har masse volumen OG er egnet for slanke damer. Har selv en Bergans alpinist 110 liter....passer akkurat på minste justering da. 164 cm høy er jeg. 

Hmm, Kajka-sekkene kan nok være en liten utfordring da, ja. Jeg "makset" nesten hoftebeltet på 85-litern min i sommer når jeg hadde gått av meg litt vekt på langtur. ~77 kg, 183 cm.

Burde kanskje være muligheter for å modifisere litt i form av litt mer padding, men jeg ville nok heller prøvd å finne noe som passer fra rett fra hylla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellefjell skrev (8 timer siden):

Ja.. Og DA e butikkene som xxl og Sportsbutikkene dårlig. Burde jo kunne prøve en reel tur med oppakning før en bestemmer seg å kjøpe. Men man få jo bare levere tilbake "ubrukte" greier. 

Kan ha noe å gjøre med at de fleste ønsker å kjøpe «ubrukte» greier når de handler i butikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste ja, men burde vært en ordning her.. Kan jo prøvekjøre en bil også...men det er ikke diskusjonstema her... Bare en liten frustrasjonsavsporing. Ellers tar jeg gjerne fortsatt imot tips for sekker til damer/menn som er smal og som har høy pakkvolumen. Mulig vi ender opp med en Osprey 85 l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.