Gå til innhold
  • Bli medlem

Nordmarka Classic sommer 2022 - vannstand?


Anbefalte innlegg

Hei!

Vår lille familie på 4 planlegger kanoturen Nordmarka Classic i begynnelsen av august, med start på Mylla og avslutning på Øyungen. Vi har imidlertid lest om nedtapping av diverse vann i vassdraget  og lurte på om noen har ferske opplysninger om vannstanden på ruten, dvs. i grove trekk Mylla - Tverrsjøen/Pershusvann/Skarvvannet - Aklangen/Katnosa - Hakkloa - Bjørnsjøen - Rottungen - Øyungen?

Det siste jeg klarte å lese meg til var at Oslo kommune planla å starte nedtapping av Skarvvannet 1. juli, og anbefaler trilling forbi (https://www.oslo.kommune.no/slik-bygger-vi-oslo/rehabilitering-av-demningen-ved-skarvvann/#gref

Men det er interessant å vite om noen har førstehåndsopplysninger om hvordan det ser ut i området.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Dette er desverre et sorgens kapittel i år.

Mylla - Flott!

Ølja - Flott

Tverrsjøen - Flott, tappet 30 cm av hensyn på Skarvvannet. Påvirker ikke. (Dette var nå på mandag)

Skarvvatnet  - Sett skilt om at den er nedtappet 3-3,5 meter, men ikke sett vannet selv i år.

Pershusvannet - Usikker, antar fint.

Katnosa - Tappet, noen meter. Usikker på nøyaktig mengde. Fortsatt vann, men vær forberedt på gjørme mellom Aklangen og Katnosa.

Videre nedover er det bra.

Øyungen flommet over i dag.

 

Ta med tralle.

Gjerdingen er forøvrig også tappet, med mudder mange meter utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og gode beskrivelser!
 

Høres jo ikke galvgærent ut, tralle har vi med og dette er jo en unnskyldning til å tilbringe mer tid på f.eks. Hakkloa (har hatt mange fine fiskeopplevelser der) og Bjørnsjøen. 

Jeg tok turen i 2010 og da var det også tappet ned, men da gikk det verst utover Store Sandungen, mener jeg å huske.
 

Andre med ferske observasjoner fra området?
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var akkurat en testtur med packraft Tverrsjøen-Pershusvanna. 
Bare gjørme det vanlig utgangsstedet ved Tverrsjøstallen. Fant et ok sted litt bortenfor HC-fiskerampen. 
Gikk i land rett øst for dammen (demningen) i Tverrsjøen. 
Stien mot Skarvvann, den som går i skiløypa, var som vanlig et gjørmeplumpehav. Før returen hadde jeg fått et tips om en ok sti som tar av der førstnevnte starter (fra veien), men som går litt tilbake og lenger vest enn gjørmestien. 
 

Skarvvann/Buvann har mer steinete bredder og er ok. Pershusvann gikk jeg ikke i land fra. 
 

Vannene lenger sør har jeg ikke padlet i år. 
 

God planlegging!

Endret av fjellrypa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.