Gå til innhold
  • Bli medlem

Insektimpregnere klær med Permetrin


Beron

Anbefalte innlegg

Var på telttur i helga med den råeste mengden av stikkende insekter jeg noen gang har opplevd, så traff tydeligvis "perfekt" med både tid og sted. Enorme mengder knott, svermer av klegg når knotten hadde pause, og jevne angrepsskvadroner med mygg.

Har sett at man får kjøpt klær innsatt med Permetrin mot insekter. Permetrin er visst i utgangspunktet regnet som rimelig harmløst for mennesker.
Noen som har forsøkt å selvimpregnere klær med vanlig Permetrin insektspray slik som den i linken, eller som har tanker om hvor lurt/dumt dette er? Tenker da både på helsemessig, og om det kan skade dyre turklær.
Permetrin spray https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/skadedyr-og-insektsfjerning/2379519?v=ObsBygg-7038090234145&gclsrc=ds

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får kjøpt Permetrin til klær på apoteket. 

Cactuz clothing treatment 100 ml. 

Ville gått for det produktet som er ment for klær. Permetrin er rimelig harmløst for mennekser, men skal ikke helst ikke komme i direkte kontakt med huden. Så tipper tingen med permitrin behandlete klær, enten ferdig kjøpt som Exoofficio eller med spray, binder seg bedre til klærne enn typen som er ment til direkte bruk på insekter/uteområder. Permetrin er ikke bra for innsektet (Såklart), så greit at behandlingen faktisk holder seg i klærne.

Har brukt Cactuz clothing treatment 100 ml selv. Funker greit tror jeg. Føler at mygg som setter seg, letter ganske fort igjen. Lukter litt sitron, og er litt "oljete", uten at det er noe nevneverdig problem. Klærne føles litt glatte etter behandling.

Personlig behandler jeg sko rundt ankelåpningen, sokker og en bukse + en jakke. Er litt begrenset hvor mange vask/uker egenbehandlingen varer. Om det er et stort problem med stikkende insekter, tror jeg at ferdigbehandletet klær f.eks Exoofficio eller mekaniske tette klær f.eks Fjellreven G-1000 singi trekking shirt ect er mer solidt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjelltrollet2 skrev (1 minutt siden):

Du får kjøpt Permetrin til klær på apoteket. 

Cactuz clothing treatment 100 ml. 

Ville gått for det produktet som er ment for klær. Permetrin er rimelig harmløst for mennekser, men skal ikke helst ikke komme i direkte kontakt med huden. Så tipper tingen med permitrin behandlete klær, enten ferdig kjøpt som Exoofficio eller med spray, binder seg bedre til klærne enn typen som er ment til direkte bruk på insekter/uteområder. Permetrin er ikke bra for innsektet (Såklart), så greit at behandlingen faktisk holder seg i klærne.

Har brukt Cactuz clothing treatment 100 ml selv. Funker greit tror jeg. Føler at mygg som setter seg, letter ganske fort igjen. Lukter litt sitron, og er litt "oljete", uten at det er noe nevneverdig problem. Klærne føles litt glatte etter behandling.

Personlig behandler jeg sko rundt ankelåpningen, sokker og en bukse + en jakke. Er litt begrenset hvor mange vask/uker egenbehandlingen varer. Om det er et stort problem med stikkende insekter, tror jeg at ferdigbehandletet klær f.eks Exoofficio eller mekaniske tette klær f.eks Fjellreven G-1000 singi trekking shirt ect er mer solidt. 

Takk! Da blir det apotektur. Ja, har sett at det finnes Permetrin til klesbruk, men visste ikke at man fikk det på apoteket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ev för renskötare Är en produkt utv för  militär i tropikerna med bl Malaria hade några produkter hemma men sände åter tex i byxor som anv utan underställ kommer ju insektsmedlet direkt i kontakt med huden ev ok vid tex fiske på en jacka och mössa/hatt.

Vanligt deet insektsmedel tillräckligt om det blåser lite och du är i rörelse även detta bör anv med måtta och helst på tyg och ej på huden mer än tex på öron nacke och panna,och tvätta händer med tvål när det är aplicerat och före man äter.

Men jag är ej allerisk eller får stora utslag och kan oftast undvika att klia och är jag hemma anv. jag Asolsprit som lindrar det kan man ju även ta med sid någon cl med på tur bl om man får stick i läppar tex.

Är man i områden man får elda och har bränsle nära är ju en liten brasa tex vekkamin en bra insekts skrämma,ev elektrisk myggmaskin.

 

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.