Jump to content

Er Solo stove nesten røykfri? Anbefalt tretype for minst røyk?

Recommended Posts

Hei. 

Noen som har sammenliknet feks Solo stove titanium med Buschbox xl eller liknende og fått en viss oversikt om hvor mye mindre røyk det er fra førstnevnte?
Bruker Bb xl i lavvu selv, men det blir en del røyk, så vurdere og kjøpe Solo stove. Det reklameres jo at den skal utvikle lite røyk. Lurer også på om noen har erfaring med hvilket treslag som utvikler minst røyk (om det er noe forskjell da). Tenker da på tørr ved under 18% fuktighet. 

Solo stove er ikke røykfri i alle situasjoner, det kommer f.eks omtrent like mye røyk som andre typer når man tenner opp, men etter min erfaring lager den veldig lite røyk når den er varm og brenner optimalt. Man må være litt påpasselig når man mater den for det er mulig å mate for mye og "kvele" gassifiseringseffekten eller hva det nå heter på norsk. Har bare erfaring med original og titan (størrelses modell...), altså liten og medium, og medium er lettere å mate uten å miste den beste effekten.

Har ikke eksperimentert med vedtyper, brenner alt jeg kommer over uten å bevege for mye på meg 😀 

• Like 1

Truant76 skrev (16 timer siden):

Solo stove er ikke røykfri i alle situasjoner, det kommer f.eks omtrent like mye røyk som andre typer når man tenner opp, men etter min erfaring lager den veldig lite røyk når den er varm og brenner optimalt. Man må være litt påpasselig når man mater den for det er mulig å mate for mye og "kvele" gassifiseringseffekten eller hva det nå heter på norsk. Har bare erfaring med original og titan (størrelses modell...), altså liten og medium, og medium er lettere å mate uten å miste den beste effekten.

Har ikke eksperimentert med vedtyper, brenner alt jeg kommer over uten å bevege for mye på meg 😀 

Buschbox brenner mye renere når den har litt varme i bunn men tror Solo stove brenner ennå renere, men du har ikke sammenliknet de to typene? 

Aaaaaaaahaaaaa skrev (På 29.3.2022 den 9.41):

Buschbox brenner mye renere når den har litt varme i bunn men tror Solo stove brenner ennå renere, men du har ikke sammenliknet de to typene? 

Nei, har desverre ikke noe godt nok grunnlag for å uttale meg om det da bushbox'en er relativt ny mens solo stove har jeg brukt i flere år.

• Like 1