GĂ„ til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Skifolk.

Er det noken som har erfaring med Rabb68 og tech bindinger?
Har kjÞrt falketind/BC magnum/Svartisen sko noken Är og er ganske fornÞyd med dette oppsettet.
Men vurderer prÞve ut rando livet.

K.A

Annonse
Skrevet

Ja, men da som Falketind 68. De funker knall Ä gÄ med med tech binding, men holder ikke noe nivÄ som ski Ä "kjÞre" med om man er vant til mer solide ski. Jeg har f.eks. brukt dem pÄ Hardangervidda sammen med andre som gikk pÄ fjellski og det funka helt gull, brukt dem som anmarsjski til isklatring og enkelte andre turer, men for rene toppturer har jeg alltid valgt andre ski (har ulike Ä velge mellom) og solgte dem for litt under ett Är siden. Det kommer mye an pÄ brukeren, er du lett ikke kjÞrer "hardt" osv sÄ vil de kunne funke til rando.

For min bruk sÄ faller de gjennom pÄ bredde og stivhet/flex (for meg blir de alt for myke og bÞyes hardt nÄr de legges pÄ kant i fart samt flabrer mye pÄ hardt fÞre hvor de kunne ha hatt sitt bruksomrÄde). Mine smaleste rando ski har nÄ 86 mm midtbredde, veier 170 g mer pr ski og har mye bedre kjÞreegenskaper.

Det koker selvsagt ned hver enkelt brukers preferanser og bruksomrÄder, for min del var disse tiltenkt en mellomting mellom fjellski og rando (fjellski med tech binding) og til det funka de greit. 

image.thumb.png.037eb5f4f7dcbe247dc867bfd86b11e6.png

Skrevet

@Terka Takk for ein bra tilbakemelding. 👍

Tenkte litt det samme som du beskriver at skiene blir lett smÄ nervÞs pÄ hardt fÞre nedover men alt etter bruksomrÄde.
Eg stortrives nedover i nysnÞen pÄ FT62. Hvordan funket FT68  i nysnÞ/pudder, fikk du testet det?

K.A

Skrevet

Stortrivdes du i nysnÞ pÄ FT62 sÄ vil du nok trives pÄ FT68 ogsÄ.

Selv om tuppene er myke og hele tiden sÞker opp sÄ synes jeg dem er ganske sÄ "ubÄt" for min del pga midtbredden som ikke har mye bÊring i lÞssnÞ. (Jeg gÄr mesteparten av mine toppturer med ski som er 2-3 cm bredere over hele lengden. )

Dog er det bare Ä tilpasse skiteknikken etter ski & forhold sÄ kan det meste kjÞres innenfor sine begrensninger. :) LÞssnÞ blir nok litt som dette med FT68

• Liker 1
Skrevet

Har hatt falketind 68 med Voile Switchback og scarpa T4 stÞvler. Jeg har byttet de ut til Hagan Ultra 77 som veier mer enn 300 gram mindre per fot for kun skien, og har betydelig bedre kjÞreegenskaper. NÄ med lett Rando-binding og lettere stÞvler. Mye mer fornÞyd, men har ikke kortfellefeste om det er viktig for deg.

Valg av lengde pÄ skien har ogsÄ en del Ä si pÄ flyt. Falketind svinger opp i hekken, sÄ den effektive lengden pÄ skien blir kortere enn man skulle tro. Jeg hadde veldig lange falketind ski, og de fungerte jo fint til lange telemarksvinger. Jeg har observert at tunge personer trakker midtskien ganske dypt ned i snÞen, det er mindre problem om du er lettvekter.

Bor du steder hvor dyp pudder ofte forekommer er det mer Ä hente pÄ en bred ski. Jeg bor i Bergen, og vi har mildvÊr flere ganger i sesongen, sÄ her er det stort sett en hard sÄle noen fÄ cm under nysnÞen. Veldig bred ski er bare en fordel noen fÄ dager i sesongen for min del.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var inne pÄ samme tanke for en stund siden, men endte opp med en bredere ski etter Ä ha hÞrt meg litt rundt. KjÞpte Blizzard zero g 84, som for meg er svÊrt lette, og ogsÄ har kjÞreegenskaper. FornÞyd med dette valget til mitt bruk. 

• Liker 2
Skrevet

Nosi (76) er hakket bredere men har pÄ en mÄte samme konstruksjon. Kortfellene som gÄr pÄ fjellskiene passer pÄ de.

Jeg har Tind 76, som de het fÞr de ble Nosi. Jeg har Voile 3pin/wire +20mm plater. Bruker stort sett Svartisen 75mm til de. Har kjÞrt i bakken med Scarpa T4 og stive Rottefella stag (fra Cobra R8). NÄr det er hardt som i bakke, sÄ blir det litt "knekkebrÞd" fÞlelse i hÞyere fart. (Som @Terkanevner om FT68). Da var det mer trygt Ä ikke holde pÄ telemarkstilen men kjÞre paralellsvinger. Som fjellski fungere de utmerket, i pudder flyter de, men farten blir ikke like hÞy som pÄ bredere ski.

Jeg har ogsÄ Skitrab Altavia (82mm) med tech, de flyter bedre, men mÄ holde litt hÞy fart for Ä komme "oppÄ". Det er merkbart bedre flyt pÄ VÞlkl VTA95 som jeg foretrekker nÄr det er lÞsere fÞre. Er det hardt er det mer hold i Skitrab'ene.

NÄr du beveger deg ned mot 80 tallet eller smalere i bredde, vil flyten bli mindre i pudder. Din egen vekt blir en faktor selvsagt, jeg veier selv litt mer enn en lettvekter, sÄ jeg trenger noe bredde.

• Liker 3
Skrevet

Hei. 
Her var det mye kompetanse og gode rĂ„d.🙏

@Terka Grei ⛷video og "ubĂ„t" tolkning.

@Marius Engelsen  Kommer fra litt lengre sÞr for deg, Vindafjord. Ikke hver dag vi har mye pudder men det plutselig sÄ er det en dag i ny Ä ned :) 
Ski lengden er ogsÄ en viktig faktor, men ski rundt sin egen kroppshÞyde er vel en grei tommelfinger regel? For meg ca,185cm. Kan ha kortere ski om de er bredere? har iallefall hÞrt det.  Testet et par Tindan86 177cm med marker alpinist bindinger, dynafit sko. Var bra med pudder den dagen sÄ blei litt gira.

Hagan Ultra 77 har eg liten kjennskap til men hĂžres spennende ut. Kortfelle feste er ikke et must men kjekt Ă„ ha.

@Omnilite Hadde et par Ingstad med samme oppsett som deg med Voile 3pin/wire +20mm plater./svartisen fram til fjorÄret.  Kjekt oppsett det men alt har en ende. Syns eg fÄr like mye ut av FT62/bc magnum/svartisen. Alt etter bruksomrÄde og dagsformen :)

- NÄr du beveger deg ned mot 80 tallet eller smalere i bredde, vil flyten bli mindre i pudder. Din egen vekt blir en faktor selvsagt, jeg veier selv litt mer enn en lettvekter, sÄ jeg trenger noe bredde. 
Til info sÄ er du ikke alene her ;)

K.A

Skrevet (endret)
Kastensland skrev (52 minutter siden):

Ski lengden er ogsÄ en viktig faktor, men ski rundt sin egen kroppshÞyde er vel en grei tommelfinger regel?

Gudene vet. KroppshÞyde er sikkert ett greit utgangspunkt, men en person pÄ 2 meter vil nok slite med Ä finne ski da ;) 

Jeg har VÞlkl BMT 90 i 170 lengde, og jeg er 170, 65 kilo. Dette er pudderplankene mine. I butikken ble jeg anbefalt 175, 170 kunne jeg kjÞpe om jeg var dÄrlig til Ä stÄ pÄ ski. Men jeg angrer ikke pÄ valget, for pÄ topptur gÄr man mest oppover og bortover og det er enklere med kortere ski. Jeg flyter mer enn godt nok.

Hagan Ultra 77 har jeg i 163 lengde. Nydelig Ä gÄ med, fantastisk nÄr det mÄ bÊres og overraskende bra Ä kjÞre med. Men de er veldig korte, det krever at man fÞlger litt bedre med. 

Jeg spÞr selv om rÄd av skilengde nÄr jeg skal kjÞpe ski, og jeg fÄr forskjellig svar fra alle jeg spÞr. Etter litt prÞving har jeg kanskje funnet ut at jeg liker korte ski til toppturer, fordi de er enklere Ä gÄ med og kjappere Ä vende i skogen. Men i hÞy fart i Äpent fjellterreng tror jeg at jeg ville foretrukket litt lengre ski for stabilitetens del. 

Falketind 68 hadde jeg i 178.

Endret av Marius Engelsen
  • Liker 1
Skrevet (endret)
Marius Engelsen skrev (1 time siden):

Gudene vet. KroppshÞyde er sikkert ett greit utgangspunkt, men en person pÄ 2 meter vil nok slite med Ä finne ski da ;) 

Jeg har VÞlkl BMT 90 i 170 lengde, og jeg er 170, 65 kilo. Dette er pudderplankene mine. I butikken ble jeg anbefalt 175, 170 kunne jeg kjÞpe om jeg var dÄrlig til Ä stÄ pÄ ski.

Volkl BMT 90 er en ski man velger i kroppslengde dersom en har gode kjÞreferdigheter :)

Endret av Aurivillii
Skrevet
Aurivillii skrev (2 minutter siden):

Åsnes Rabb 68, Rottefella Xplore Offtrack og Alfa Free stĂžvel er gĂžy bĂ„de opp og ned.
Kan ikke sammenlignes med dedikerte pudderplanker og plastproteser, men et fint supplement :)

Det var noen saftige svinger. Hvor stor oppgradering fra standard BC oppsett fÞlte du det var? 

Skrevet
TheSleepwalker skrev (17 minutter siden):

Det var noen saftige svinger. Hvor stor oppgradering fra standard BC oppsett fÞlte du det var? 

Takker!
Xplore med hard flexor og Alfa Free stĂžvler kan ikke sammenlignes med NNN BC nedover.
Vesentlig mere stabilt da du fÄr masse trykk pÄ tÄballen pÄ bakre fot. I tillegg har stÞvlene en mye mere torsjonstiv sÄle.

Her er en test gjort med Madshus Panorama M68 (forÞvrig til salgs med binding) Omnitrax og Alfa Free: 

DSC07696.jpg

DSC_7869.jpg

• Liker 1
Skrevet
Aurivillii skrev (12 minutter siden):

Takker!
Xplore med hard flexor og Alfa Free stĂžvler kan ikke sammenlignes med NNN BC nedover.
Vesentlig mere stabilt da du fÄr masse trykk pÄ tÄballen pÄ bakre fot. I tillegg har stÞvlene en mye mere torsjonstiv sÄle.

Her er en test gjort med Madshus Panorama M68 (forÞvrig til salgs med binding) Omnitrax og Alfa Free: 

DSC07696.jpg

DSC_7869.jpg

Satse pĂ„ at fruen godtar "mĂ„ ha nytt oppsett for Ă„ vĂŠre et godt forbilde for ungene" etter hvert 😂

Skrevet

@Aurivillii  StrÞkne svinger der :)

Eg var pÄ tur med ein som kjÞrte Rabb/Xplore(standard flex) og Alfa Skaget sko sist veke. Han er positiv til dette oppsettet sÄ langt. Tok litt tid Ä treffe pÄ pinnene med skoene men dette er sikkert en trenings sak.
Vet du om det forskjell pÄ Alfa Free skoene vs Alfa Skaget? Stivhet?
Alfa har satt prisen hÞyt pÄ free skoene sÄ noe mÄ det vÊre.

Er det Alfa Outback til xplore systemet pÄ siste bilde?

K.A

Skrevet
Kastensland skrev (2 minutter siden):

@Aurivillii  StrÞkne svinger der :)

Eg var pÄ tur med ein som kjÞrte Rabb/Xplore(standard flex) og Alfa Skaget sko sist veke. Han er positiv til dette oppsettet sÄ langt. Tok litt tid Ä treffe pÄ pinnene med skoene men dette er sikkert en trenings sak.
Vet du om det forskjell pÄ Alfa Free skoene vs Alfa Skaget? Stivhet?
Alfa har satt prisen hÞyt pÄ free skoene sÄ noe mÄ det vÊre.

Er det Alfa Outback til xplore systemet pÄ siste bilde?

K.A

Å treffe med pinnene kommer seg kjapt med litt trening.
Alfa Skaget er en sĂŠrdeles behagelig og fin allroundstĂžvel. Litt rimeligere enn Vista og Free da den ikke har Gore Tex membran.
Alfa Free er vesentlig mere kjÞresterk. Markedets stiveste Xplore-sÄle og godt avstivet hÊlkappe. Boasystemet gjÞr ogsÄ at skoen kan strammes veldig godt uten at det hemmer gÄutslaget.

Skrevet
Marius Engelsen skrev (15 timer siden):

KroppshÞyde er sikkert ett greit utgangspunkt, men en person pÄ 2 meter vil nok slite med Ä finne ski da ;) 

Amen! (199cm, 87kg)

Skrevet

Optimal skilengde pÄvirkes av brukerens hÞyde, vekt, skiteknikk, erfaring og preferanser, samt av skiens oppbygging som spenn/rocker/camber, bredde. osv) men for Ä kunne finne alt dette selv sÄ mÄ man ha en del kunnskap... sÄ generelle anbefalinger stÄr det en del om pÄ nett, f.eks. her: https://braasport.no/blogg/alpin-topptur/denne-lengden-velger-du-pa-toppturski

Illustrasjonen nedenfor kan ogsÄ gi en viss pekepinn ift skilengde pÄ toppturski, ihvertfall som et utgangspunkt.image.png.e489b45240282aef425ce7486828099c.png

Jeg er 175 cm hÞy, over optimal vekt ihht BMI skalaen (uansett hvor trent eller utrent jeg er i ulike perioder :) ), og har toppturski fra 172 cm (med 86 mm midtbredde), til 186 cm (med 107 mm) midtbredde som dekker ulike bruksomrÄder. PÄ  ski til "frikjÞring" foretrekker jeg alltid lengre ski en kroppslengde, men f.eks. bauting og knoting i bratt terreng sÄ kan kortere ski vÊre fordelaktig. Kortere ski veier jo ogsÄ mindre en lengre sÄ det er en fordel om oppturen teller mye ift nedturen.

• Liker 2

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved Ä bruke dette nettstedet godtar du vÄre BruksvilkÄr. Du finner vÄre PersonvernvilkÄr regler her.