Gå til innhold
  • Bli medlem

Generell diskusjon ang ull/syntet - utskilt i fra Ull vs. syntet - eksperimentet


Marius Engelsen

Anbefalte innlegg

Skogens Stønn skrev (1 time siden):

Nja, dette er vel varmelagring, ikke varmegenerering. Sånn jeg forstår det vil du trekke energi ut av den fuktige lufta når fukten absorberes i ulla, og da bare så lenge ulla absorberer fukt. Men denne fukten må da komme fra lufta utenfor genserer/votten, ikke fra svetten. Når ulla så tørker opp vil du få mottatt effekt, varme overføres fra ulla til lufta og ulla vil avkjøles.

Men det genereres ingen varme her. Den overføres fra (trekkes ut av) den fuktige lufta så lenge ulla trekker til seg fukt.

Vanskelig å se hvordan dette skal kunne utnyttes i tur klær der jo fukta og dermed varneenergien stort sett kommer fra kroppen. Kan kanskje utnyttes hvis du beveger deg fra tørr inneluft (hvor det uansett er varmt nok til at du tåler varmetapet når fukta forsvinner ut av ulla) til kald fuktig uteluft hvor ulla trekker varme ut av lufta ved sorpsjon (hvis ulla har rukket å tørke tilstrekkelig i mellomtida). Og kanskje ved å dyppe tørre ullvotter i vannet (men virkningen vil snu seg når ulla gir fra seg vann i stedet for å ta til seg vann, så...)

Fremfor alt betyr ikke dette at du får en slags varmepakke som genererer varme ved å blande ull og vann. Termodynamikkens lover er tydelig på det. Energi kan ikke oppstå av intet eller forsvinne uten å ta veien ett eller annet sted, kun ta en ny form og/eller transporteres.

Jeg tror egentlig at det jeg prøver å si er at når fukta i lufta kondenserer på ulla, så vil det avgis varme (så lenge mer fukt kondenserer). Dette er akkurat det motsatte av det som skjer når fukta fordamper igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omviseren på Devold Museuet var en eldre person som hadde jobbet med ull i hele sin yrkeskarriere. Han omtalte fenomenet om at våt ull ble varm som om det var allmennkunnskap, uten at jeg egentlig kan erindre at jeg personlig har erfart/ tenkt noe over det. Men det gjorde nå beviselig det. Jeg vil anta at denne "varmegenereringen" bare er i en kort periode, mens ullen går fra tørr til våt. Så må ullen tørkes igjen, før prosessen eventuelt kan repeteres. Kanskje kjekt å vite, det ville selvfølgelig vært mer nyttig dersom våt ull genererte varme konstant.

Jeg har tatt til meg utsagnet om at: ..våt ull ikke er varm, bare mindre kald en andre stoff.

Jeg sverger til ull pga null-plast og luktkamuflerende egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, dette er jo utrolig enkelt å teste selv da. Jeg har nå gjort det. Jeg dyppet et par hjemmestrikkede ullvotter som holdt romtemperatur (21 °C)  i vann som også holdt så og si samme temperatur. Jeg fant ingen hverken økning eller minskning av temperatur, hverken inni eller utenpå votten. Når jeg tok den på meg kan jeg ikke si at det føltes som å ta på seg noe varmt. Det var faktisk heller kaldt til å begynne med, men så ble votten nokså raskt oppvarmet til håndas temperatur inni, og da føltes den ikke kald lenger, men heller ikke varm. Etter noen minutter (mellom 5 og 10) har vottens temperatur begynt å synke, både utenpå og inni. Den er i øyeblikket mellom 18 og 19 grader.

Nå vet jeg ikke hva slags ull dette er, men et er vel neppe mer behandlet enn Devold sin ull, heller mindre siden dette er hjemmestrikket av ei ull-nerd (husker ikke om det var samboeren eller venninna hennes). Jeg har noen gamle votter som er strikket av hushjelpa til bestefar (datidens betegnelse på samboer). Bestefar bodde på Helgeland og drev blant annet med fiske og hadde sauer, så de vottene er nok så rett fra sauen som det er mulig å få dem. Finner jeg dem skal jeg prøve med dem også. Men jeg har lite håp om å finne noen forskjell.

Håper noen andre kan gjøre samme eksperiment. Det er svært enkelt. Du trenger et par votter, ei litt stor mugge med vann (2 liter?) og et termometer (jeg hadde tre for sikkerhets skyld, to digitale kontakttermometere og et lasertermometer). Det som tar mest tid er å få vannet til å bli sånn nogenlunde lik romtemperaturen. Det blir litt søling med varmt og kaldt vann til blandingen er innenfor det man synes er greit nok (innenfor +/- 0,5 °C?). Så er det bare å dyppe vottene og legge dem på noe. Jeg brukte ei rist for at jeg ikke skulle få tilført/tap av varme fra underlaget, men det går sikkert bra å bare legge dem på en trebenk som holder samme temperatur. Lykke til! Og bevis gjerne at jeg har feil.

Temperaturøkningen de målte i rapporten det er lenket til lenger opp er nok reell, men der dreier det seg ikke om å dyppe ulla i vann. Det må skje en kondensering fra fuktig luft (90% fuktighet i eksperimentet) på ull som er tørr (oppbevart i 20% fuktighet i eksperimentet, nokså ekstreme verdier med andre ord, som å gå fra tørrbadstu til regnvær).

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

På lengre turer så blir lukta rett og slett for ille i PP undertøy. Jeg husker broderen og meg var to uker på Hardangervidda for snart tjue år siden. Den gamle skulle hente oss med bil ved Middalsbu. Det var bare såvidt lillebror fikk være med i bilen. Han stilte i superundertøy. Det stinket godt etter to uker på sommertur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samma erfarenhet man får tvätta både syntet underställ och fleece efter några dagars användning kanske dubbel användning av ull före samma lukt, största nackdelen med ull är sämre hållbarhet tråd och nål kan behövas på långtur.

Men ullen värmer så mkt att man kan spara utr och därmed vikt.

Jag tycker syntet passar bäst till träning och om man ej tvättar efter varje gång man anv samlas salter och hudrester i materialet och själva funktionen avtar med fukt transport.

Jag har HH superunderställ som ser ut som nytt även efter kanske 100 tvättar och blixtlås fungerar samt håller formen.

Har nu en tröja från Ulvang med både syntet och ull i olika skikt ej anv än men troligen en bra produkt.

Bäst passar ju ull på vintern samt på kalfjäll på sommaren och att man då slipper svettlukten men får ist en annan odör från blöt ull som endast är lite trevligare ev kan man skippa tröja och endast ha en jacka om den har bra ventilations egenskaper.

Men är väderprognoserna ej bra kan man ev behöva 2 sett då kan man ju ta ett av varje eller så får man kanske tvätta en smutsig sovsäck om man ej har lakan.

 

Endret av Håkan S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til undertøy har jeg helt klart tro på ull. Syntetisk føles klammere og kaldere en ull. Jeg tror ull har en struktur som skaper mer volum og absorbert vann holdes unna kroppen og overflaten blir i større grad i kontakt med omgivelsene. Syntetiske er mer flatt som gir vann mer kontakt med huden. 
Jeg har stor tro på netting under ull. På løpetur i kaldt vær kjenner jeg at det blir vesentlig varmere med en brynje netting under en tynn ulltrøye. Her får man naturlige luftlommer i nettingen som skaper isolasjon og avstand til våt ull. Jeg kan føle meg relativt tørr, men kjenner ulltrøye over netting er søkkvåt når jeg tar den av. Får ikke samme effekt med typisk syntetisk treningstøy under ull. 
 

Min erfaring er at syntetisk er krise med tanke på lukt. Spesielt boksere. her er ull overlegent og kan brukes i dagesvis, om ikke en uke eller mer uten at det blir krise, da snakker jeg om trøyer😂

Som mellomlag syntes jeg fleece fungerer bra. Norrøna Trollveggen eller tilsvarende er ikke langt unna en ullgenser og veldig mye lettere. Skulle den bli våt kan man nesten riste den tørr. Fleece er ikke behagelig rett mot huden og føles klamt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Den våte ulltrøya som ligg som ei glye mot korsryggen er nett like forbanna ubehageleg som ei hvilken som helst anna våt trøye, og det vert like kaldt så lenge ein har vått tøy mot kroppen, som skal fordampe for å bli tørr. 

Netting innerst og ull mid, evt syntet mid om ein skal sveitte mykje. Syntet mid trekker fukta vekk frå innerste lag  og tørkar raskare enn ull om ein har ei lita lufteglipe under armane. Som å banna i kyrkja å seie dette som borgar i ein ullelskande nasjon, og med Devolden som "næraste nabo", men slik er det no eingong eg opplever det. 

Ein god gammal fleecevest har av dette blitt ein god venn på dei verkeleg kalde dagane med mykje svetting, til dømes framfor pulken. Då kjem han på utanpå nettingen, eller utanpå netting og ulltrøye. Stinkar etter 14 dg, men så er det jo ikkje noko overordna mål at alle plagg skal lukte rosebed når ein ramlar ned frå fjellet heller vel. Prøvar dog unngå å ha den på i teltet om me er fleire på tur i lag, sjølv om lukta truleg ikkje hadde spelt noko rolle når alle dreg av dampsperresokkar på tiande dagen.. 🙉

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessatroll skrev (8 minutter siden):

når alle dreg av dampsperresokkar på tiande dagen..

Å fysj! Nå fikk jeg rykninger i nesevingene her... Det minner meg litt om gnagsårsokkene som jeg testet og gikk med i 9 dager i sommer (hadde de av om natta da). Jeg heiv de i ovnen på siste hytta. Lukta var da så stram at jeg måtte hive på flere tennbriketter for at flammene skulle få overtaket på dem.

  • Hehe 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
vidarvale skrev (På 9.3.2022 den 18.56):

eg har tatt til meg utsagnet om at: ..våt ull ikke er varm, bare mindre kald en andre stoff.

Etter hva jeg har hørt (og lest), brukte fiskere i gamle dager å dyppe ullvottene sine i saltvann ganske ofte, for å gjøre de varmere. Vannet gjør vottene vindtette, og slik at de isolerer bedre. Har prøvd det selv, og jeg frøs ikke som man skulle tro, men har ikke mye vitenskapelig grunnlag for å uttale meg angående det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volum skrev (13 minutter siden):

Etter hva jeg har hørt (og lest), brukte fiskere i gamle dager å dyppe ullvottene sine i saltvann ganske ofte, for å gjøre de varmere. Vannet gjør vottene vindtette, og slik at de isolerer bedre. Har prøvd det selv, og jeg frøs ikke som man skulle tro, men har ikke mye vitenskapelig grunnlag for å uttale meg angående det.

Vindtetthet er jo et godt poeng. Hvis vannet gjør vottene vindtette vil det nok bidra en god del til å holde på varmen i hendene. For en fisker blir sikkert vottene våte uansett, og er de da ikke vindtette vil det fort bli veldig kaldt hvis det blåser. Interessant!

;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.