Gå til innhold
  • Bli medlem

Fjellski-anbefalt lengde


Atomsilda

Anbefalte innlegg

Hei! Vurderer å kjøpe meg nye fjellski. Trolig blir det Fischer E99...det jeg lurer på er hvilken lengde jeg bør velge. Skiene skal mest brukes på toppturer. Er ca 174cm høy, går bra på ski, men er ingen kløpper nedover på telemark. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er temmelig nøjagtigt samme højde som dig og har også Fischer E99 (med Voilé 3 pin bindinger). Jeg valgte i sin tid at købe forholdsvis korte nemlig 190 cm, for at de skulle være lettere at svinge med i nedkørslerne. Det er i nedkørslerne, jeg selv har de største problemer, så jeg prioriterede at gøre det lettest muligt. Hvis jeg skulle købe nye i dag, ville jeg nok gå op i 200 cm. Jeg har dog ikke haft nogen problemer med de kortere ski, så jeg ser det ikke som en fejl, at jeg valgte 190 cm.

m.v.h.

Lars M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for maks 10cm over egen kroppslengde Atomsilda!

Dette gammaldagse 20-30cm over egen kroppslengde er no reinspikka tull etter mitt syn.

Spesielt til den bruken du nevner, hvor fiskebein iblant, litt på kryss og tvers , kanskje litt mellom kratt, litt gjennomslag osv osv.

Selv har jeg gått fra 215 til 210, 205 og nå 195. Neste par blir 190!

Selv turer over Hardangervidda ol, benytter jeg 195, og lar lengre par ligge hjemme.

(Snakker nå om reine fjellski som E99 ol, ikke carving etc)

Er selv 186cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er største problemet med å kjøpe ei ski som skal tekkes alle bruksområder. Skal du ha ei nedoverbakkevennlig ski, er den vel ikke helt tilpasset å smøre?

Hva med en mellomting på støvelen, passelig stødig for nedoverbakke og ikke for klumpete når det blir mye bortover. Så tar en den korte, litt bredere telemarkskia når det er mest opp og ned og tar den litt lengre mer smørevennlige skia når det blir mer bortover. Litt dyrere løsning, men livskvalitet og turopplevelse skal man ikke prise i kroner.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Håvard sier mye fornuftig. Har jo gått en del på topper så jeg føler at jeg må ha kortere ski! Har pr.idag Atomic Telemark 200cm fra 1987 med blå og hvite Rottefella. Føler meg kjeitete med de. Var i byen i sta og så på både Fischer E99 og E109! Ble da i tvil igjen. Var kanskje E109 det rette? Skal jo ha skia i mange år så det er jo greit å velge rett med en gang! Uansett, går iallfall for 185-188cm! :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er største problemet med å kjøpe ei ski som skal tekkes alle bruksområder. Skal du ha ei nedoverbakkevennlig ski, er den vel ikke helt tilpasset å smøre?.......... men livskvalitet og turopplevelse skal man ikke prise i kroner.. 8)

Så enig så enig Svein, men forstår at Atomsilda har blitt bitt av 2K basillen :?

Da syns jeg for min del E99 ol, altså rene fjellski er ok. Ikke så morro nedover, men for slitsomt mange steder med Toppturutstyr pga av lange transportetapper. Eks.vis 8-10 topper i Skjåkfjella, samme på Flya eller rundt smørstabbreen osv.......

Har selv CXR og CXT støvler, men bruker for det meste BC utstyr med dertil egnede ski.

Snakker vi om en kul topptur på St. Ringstind i mai, ja da blir det carvingutstyret :!:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ha ski for alt mulig bruk så bør du kanskje også vurdere Åsnes sine Combi Combat Cap.

Jeg kjøpte disse for en tid tilbake og har brukt dem både på skogsturer, fjellturer og toppturer.

Jeg opplever dem som gode å kjøre med både i bakke og løssnø (selvsagt ikke sammenligna med kjøreski...)

Det er i tillegg veldig gode fjellski...

Har selv hatt E99 som var de første telemarksskiene jeg fikk... Og dem er ikke i nærheten av Åsnes CCC når det gjelder kjøreegenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvordan får dere skiene til å vare mer enn 2 - 3 år. :wink:8)

Selv med ekstrembruk bør fjellski etter mitt syn holde mer enn 2 år.

Mi erfaring er at skiene etterhvert blir runde(på tvers) forran og bak, som medfører dårlig styring.

De som snakker om dårlig smørespenn på fjellski, syns jeg "tøver" litt. Sett på dere 20kg sekk, og sjekk på stuegolvet hvor langt dere drar papiret forran og bak tåballen. Ikke èn eneste cm! Noe annet er at det er bedre å gå på ski med litt spenn.

Slip heller ned smørepartiet på fjellskia, evt brenn inn grunnvoks eller kald smurning, så sitter festesmurningen.

Atomsilda som går birken vet jo utmerket dette, men et tips til evt andre.

Forøvrig Atomsilda, Fischerskiene (har selv kun benyttet x ant Fischer) har noe lav tupp. Åsnes Rago etc har høyere tupp, som absolutt er en fordel i ulendt lende. Kim har også påpekt dette, og han har jo "noen få" turer han også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.