Gå til innhold
  • Bli medlem

Støvler med "spor" på baksiden (til truger)


DenGladeVandrer

Anbefalte innlegg

Noen som vet om andre støvler en Mammut Blackfin som har ett slikt spor på baksiden?

Kjøpte disse nå, da mine Merrell måtte ofres etter flere års bruk, og begynte å gå i oppløsning. (de var skikkelige digge. Solide ytterstøvel, pluss innersko/sokk.... aldri kald, og aldri blaut)... Optiwarm mener jeg de het, FInner ikke de noe sted nå. :-( 

 

20220213_091751.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen forslag, men jeg har aldri følt noe behov for spor til hælstroppen på skoene mine og jeg har brukt flere forskjellige sko. Trugene mine er MSR lightning accent (den gamle bindigstypen med tre stropper foran og en bak hælen) og Tubbs mountaineer/Tubbs hunter (har begge, men det er egentlig samme trugen). Jeg har aldri hatt problem med at skoen har glitt ut av bindingen eller at hælstroppen har glidd ned. Mulig det kan være et problem hvis man har sko med myk hælkappe a la joggesko, det har jeg ikke forsøkt. Jeg bruker fjell-/jaktstøvler til sånt, eller skistøvlene hvis jeg kombinerer ski og truger.

Har du en binding som krever et slikt spor, eller har du hatt problemer med at hælstroppen glir av? I så fall, hvilke truger er det?

;-)

Endret av Skogens Stønn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (På 13.2.2022 den 18.07):

Dette er Salomon Toundra.   (Fortsatt skitne etter helgens tur.)

 

20220213_180328.jpeg

Fint innspill. 

Hvordan er materialet på toppen, Er det hardt eller er det stoff?

 

De jeg hadde (som ikke finnes mer, og jeg ikke klarer å oppdrie. Merell Optiwarm (om jeg husker rett)... var helt supre.  Harde på toppen.. i tillegg til rundt. Trugetur i bløt snø, og en og annen pluming... null problem. De jeg kjøpte, Mammut... ikke 100% happy. (de skal vistnok være for ned mot 25 minus..... kiss my....Selv med ullsokker småfryser jeg før det blir minus 10. Merell jeg hadde... god og varm i under 20 blå. 

 

Skjermbilde.PNG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DenGladeVandrer skrev (1 time siden):

Fint innspill. 

Hvordan er materialet på toppen, Er det hardt eller er det stoff?

 

De jeg hadde (som ikke finnes mer, og jeg ikke klarer å oppdrie. Merell Optiwarm (om jeg husker rett)... var helt supre.  Harde på toppen.. i tillegg til rundt. Trugetur i bløt snø, og en og annen pluming... null problem. De jeg kjøpte, Mammut... ikke 100% happy. (de skal vistnok være for ned mot 25 minus..... kiss my....Selv med ullsokker småfryser jeg før det blir minus 10. Merell jeg hadde... god og varm i under 20 blå. 

 

Skjermbilde.PNG

Over foten og rundt anklene er det syntetisk skinn, ikke veldig tykt, men tykt nok for min del til truger (Fimbulvetr-truger, som har litt spesielle bindinger.)

Salomon Toundra er gode og varme, kanskje for varme om det bare er noen få minus og jeg er i aktivitet.  Men varmen kommer innenfra, fra kroppen.  Det er stort sett på telttur jeg er, og i perioden mens leiren rives og før jeg er i gang, blir det småkaldt på føttene, men langt fra så kald jeg ville blitt med fjellstøvler.

Støvlene er så stive og har så gode såler at de er gode å gå med både på sti ut utenfor sti.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luesveis skrev (På 20.2.2022 den 21.00):

Over foten og rundt anklene er det syntetisk skinn, ikke veldig tykt, men tykt nok for min del til truger (Fimbulvetr-truger, som har litt spesielle bindinger.)

Salomon Toundra er gode og varme, kanskje for varme om det bare er noen få minus og jeg er i aktivitet.  Men varmen kommer innenfra, fra kroppen.  Det er stort sett på telttur jeg er, og i perioden mens leiren rives og før jeg er i gang, blir det småkaldt på føttene, men langt fra så kald jeg ville blitt med fjellstøvler.

Støvlene er så stive og har så gode såler at de er gode å gå med både på sti ut utenfor sti.

 

 

Mammutene skal vistnok tåle 25 blå. Men jeg ble småkald rundt -10, med ullsokker. Riktig nok ikke de tjukkeste, kjøpte normal str. siden de skulle være godt isolert. 

Skulle gjerne funnet de Merrell jeg hadde (selv om de gikk oppløsning etter 6-7 år. ) De holdt meg varm i under -20. 

De har synt.stoff på oversiden, og er såkalt 'går-tekks'... så teller ned sekunder til de begynner å trekke inn vann som alle 'vantette/avvisende' fottøy gjør. Men intill videre fungerer de. (Spent på truging når snøen blir litt våtere)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Luesveis skrev (På 13.2.2022 den 18.07):

Dette er Salomon Toundra.   (Fortsatt skitne etter helgens tur.)

 

20220213_180328.jpeg

Salomon Toundra ankom i dag 🤩. Dette er det jeg har lett etter. 

Skikkelig solide saker. Ikke stoff på tuppen, som gjør at man blir våt og kald. Kjøpte et nummer for store så jeg kan tjukke sokker. Jeg skal truge i -10 - 15, uten å fryse på tæra. (og det gikk fint med de gamle Merell som gikk i oppløsning). 

Takk igjen for tips. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.