Jump to content

Sovepose vinter (marmot never summer)

ozprey

Recommended Posts

Er redd denne soveposen har blitt diskutert i det lange og breie allerede. Beklager i så måte på forhånd.

Jeg ønsker en sovepose i dun, som jeg kan stole på holder meg varm og komfortabel i lave temperaturer.

Noen som har erfaring med denne posen? Evt noen som kan anbefale meg en pose som ikke koster heroin?

Annonse

Kjøpte denne til kona, og kvaliteten virker veldig bra. Har ikke noe praktisk erfaring med den enda, så der har jeg dessverre ikke så mye å komme med. 

kan du være mer spesifik på bruksområdet? så er det litt enklere å gi deg tips. Lave temperaturer kan være så mangt 😊

Takk for svar!

Jeg ønsker å sove ute i vinter. Med og uten telt. Ønsker å ha en pose som ikke gjør dørstokkmila lenger enn den allerede er dersom værmeldingen melder temperaturer ned til 20 blå.

Ser for øvrig at det finnes en del damemodeller som er billigere enn herremodellene. Comfort T ligger også lavere. Noen som har meninger her? Damepose til herren? Jeg er ikke 2 meter lang.

damemodellene er ofte en del smalere, så sjekk det før du evt går for det. 
skal du bruke den midtvinters ned mot -20, ville jeg personlig gått for en varmere pose, men det er også ekstremt forskjellig hvor varm man er - og hvor stor sikkerhetsmargin man vil ha. Min vinterpose har t-comf på -16 (helsport Rago extreme), og  det har fungert fint ute midtvinters på skikkelig knirkeføre

• Like 1

Støtter siste taler. Min vinterpose har t-limit på minus 11 (ME helium 800), men for å være helt sikker på en komfortabel natt uten frysing så kjører jeg et topose-system når temperaturen nærmer seg tosifret antall og bruker en lett sommerpose av dun samtidig da. 

• Like 2

ozprey skrev (På 12.12.2021 den 11.04):

Takk for svar!

Jeg ønsker å sove ute i vinter. Med og uten telt. Ønsker å ha en pose som ikke gjør dørstokkmila lenger enn den allerede er dersom værmeldingen melder temperaturer ned til 20 blå.

Ser for øvrig at det finnes en del damemodeller som er billigere enn herremodellene. Comfort T ligger også lavere. Noen som har meninger her? Damepose til herren? Jeg er ikke 2 meter lang.

Det er veldig mye pose for pengene (milrab selger den for 2500 nå), men hvis det er snakk om mange turer  med temperatur rundt -20 ville jeg kanskje valgt en annen. Selv opplever jeg  soveposen varm nok ned mot -15, med et godt underlag og ett sett ulltøy. .20 syns jeg var helt i grenseland og måtte ha på meg en tynn dunjakke. 

• Like 2