Gå til innhold
  • Bli medlem

Rundtur til Bjødnali, Ristøl, Lauvlia og tilbake.


REJOHN

Anbefalte innlegg

En litt lengre, men grei rundtur.

Igjen en dag med sol, litt skyer, null nedbør, men kald vind. Skikkelig bra turvær, når det er så tørt i marka som nå. Det måtte bli en tur. Helst litt lengre enn de vanlige på rundt to til to og en halv time, men hvor? Værmeldingen var klar på at det ville komme regn neste dag. Nok en god grunn til å pakke sekken med litt mat og drikke og ta ut på en litt lengre tur. De fleste «langturene» fra Gramstad har jeg gått noen ganger.

I heia er det fortsatt mye hvitt. Selv på Vådlandsnuten er det fortsatt snø. Selv om det nok tin, er bra, så blir det en våt og kald tur, om ikke været er «sommer». Slikt vær har manglet til nå denne våren. I følge et gammelt jungelordtak er det veldig lett å gå lange og kjekke turer – på kartet. Siden Bestyrerinnen og jeg besøkte Ristølnuten, har jeg kikket på forskjellige turer ut fra parkeringsplassen ved Sælandsskogen. Det er spesielt en tur jeg har kikket på en del ganger, og tenkt med meg selv «at denne turen burde jeg virkelig forsøke».

Jeg har gått opp fra Bjødnali, og tilbake til Snorestad. Og inn fra Snorestad til Lauvlia og ned til «Skogen». Hva om jeg gikk rundt Ristøl og Lauvlia til Skogen i tillegg til den vanlige turen rundt Blåfjell, Bjødnali og Sjelset. På kartet så turen ut til å være på omtrent 12 kilometer. Helt greit, men det er jo noen oppoverbakker. Det burde også kunne gå. Og – det er jo ikke farlig å bli litt stiv og støl i beina. Med flott turvær, var det bare å hive seg på krykkene.

Nå var det ingen andre det passet for. Noen ville på kortere turer, andre var forkjølte, og Bestyrerinnen hadde sosiale forpliktelser. Det kunne på mange måter passe bra å ta turen alene. Det hender det blir noen «omveier» på den første turen i ukjent terreng. Det var forbausende mange biler på parkeringsplassen ved Sælandsskogen. Det var forbausende få folk i stien. Jeg traff et par jenter helt nede og en hel gjeng oppe ved Bjødnali. Det var alt.

Gjengen jeg møtte var godt voksne, og hadde gått fra Edland skole, og skulle tilbake dit. Og jeg var litt overrasket da jeg igjen traff samme gjengen rett ved Sjelset. For min del gikk jeg mot Ristøl. Det var andre enn meg som hadde gått her siden Bestyrerinnen og jeg la opp varder - «nødlinger» Nå vardet helt greit å komme oppover mot toppen, eller mer korrekt gjerdet på toppen. For å gå mot Ristøl så viser gjerdeklyveren vei, for å gå mot toppen av Ristølnuten, så leder gjerdet vei.

Bakken ned mot Ristøl er bratt, men grei å komme ned. Jeg valgte å ta mot traktorveien fra Ristøl, men Harry mente det ville være greit å gå direkte mot Lauvlia. Nå var det ungdyr på beite, men jeg klatret over gjerde et stykke i fra flokken. Etter 1 1/2 kilometer på traktorveien dukket Lauvlia opp. Skilt viste veien videre mot «Skogen» og her var stien godt merket. Det ble en flott tur over heia mot «Skogen». Den første skikkelige heiatur for sesongen. Sol og lite vind, tørr sti – og fortsatt i fin form. En kjekk opplevelse.

Det er god stølsvei ned mot «Skogen», og det tok ikke lang tid før jeg sto på god vei, som jeg ville følge helt ned til Sælandsskogen. Hele ekstraturen var på mellom 5 og 6 kilometer. Rundturen totalt – fra Sælandsskogen og tilbake, var på omtrent 12 kilometer. Telefonen mente det var 14 kilometer, men da må alle krinkler og kroker være med. Turen hadde gått greit. Det gikk lett oppover og helt flott nedover. Selv om det ble noen kilometer lengre enn vanlig, var jeg ikke stivere eller stølere en vanlig. En grei tur, jeg godt kan tenke meg å ta flere ganger.

P5207890.JPG

P5207894.JPG

P5207901.JPG

P5207904.JPG

P5207907.JPG

P5207916.JPG

P5207921.JPG

P5207924.JPG

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt usikker på merking opp mot ristøl - går du opp forbi husene på bjødnaliafør du svinger tilbake?

jeg har som du ser på mine rapporter en app på telefonen som tar opp rutene mine (og jeg kan laste opp ruter andre har laget også). Hadde vært gøy å se noen av dine turer og - særlig der du finner nye ruter😊  tar gjerne et kurs i appen (Topo gps) om du vil (jeg har iPhone men den virker gjerne med android også?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dede skrev (På 27.5.2021 den 11.55):

Litt usikker på merking opp mot ristøl - går du opp forbi husene på bjødnaliafør du svinger tilbake?

jeg har som du ser på mine rapporter en app på telefonen som tar opp rutene mine (og jeg kan laste opp ruter andre har laget også). Hadde vært gøy å se noen av dine turer og - særlig der du finner nye ruter😊  tar gjerne et kurs i appen (Topo gps) om du vil (jeg har iPhone men den virker gjerne med android også?).

På vei mot gården langs veien fra Sjelset, går det en gammel "traktorvei til høyre etter et stykke (120m) ender veien på en eng, midt på engen ser du første nødling. Følg disse oppover.

Du kommer altså til "traktorveien" før du kommer til gården. (Det er en liten "bro" av flate steiner i veien, og traktorveien tar av før den) -- Nødlingene går ikke helt til topps. Du vil se et gjerde når du kommer opp under toppen, og kan følge dette gjerdet ut til toppen.

Jeg har eid (har muligens fortsatt, -    en eller annen plass) to GPSer. Jeg har aldri lært meg å bruke disse. Beklager, Alderen gjør utslag. (Jeg har mobiltelefon, men det er ikke ofte den er med på tur...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Turen fra Bjødnalia til Risstøl er absolutt av interesse. Jeg har ikke gått der enda selv, men tar turen så snart anledningen byr seg. Jeg har sjekket Strava Global Heatmap for å se hvor folk har gått mellom disse to stedene (https://www.strava.com/heatmap#16.49/5.83713/58.71306/hot/all) og har laget et kart over det jeg fant der, se https://lende.name/karter/RisstoelBjoednalia2.pdf

Hvis du (REJOHNSEN) ser på kartet mitt, stemmer enten den stien som starter lengst sør fra Bjødnalia, eller er det den som starter lenger oppe i veien (lenger nord) med den nødlingen dere har gjort? 

Endret av lklende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (På 28.5.2021 den 22.33):

På vei mot gården langs veien fra Sjelset, går det en gammel "traktorvei til høyre etter et stykke (120m) ender veien på en eng, midt på engen ser du første nødling. Følg disse oppover.

Du kommer altså til "traktorveien" før du kommer til gården. (Det er en liten "bro" av flate steiner i veien, og traktorveien tar av før den) -- Nødlingene går ikke helt til topps. Du vil se et gjerde når du kommer opp under toppen, og kan følge dette gjerdet ut til toppen.

Jeg har eid (har muligens fortsatt, -    en eller annen plass) to GPSer. Jeg har aldri lært meg å bruke disse. Beklager, Alderen gjør utslag. (Jeg har mobiltelefon, men det er ikke ofte den er med på tur...)

Turen fra Bjødnalia til Risstøl er absolutt av interesse. Jeg har ikke gått der enda selv, men tar turen så snart anledningen byr seg. Jeg har sjekket Strava Global Heatmap for å se hvor folk har gått mellom disse to stedene (https://www.strava.com/heatmap#16.49/5.83713/58.71306/hot/all) og har laget et kart over det jeg fant der, se https://lende.name/karter/RisstoelBjoednalia2.pdf

Hvis du (REJOHNSEN) ser på kartet mitt, stemmer enten den stien som starter lengst sør fra Bjødnalia, eller er det den som starter lenger oppe i veien (lenger nord) med den nødlingen dere har gjort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lklende skrev (2 timer siden):

Hvis du (REJOHNSEN) ser på kartet mitt, stemmer enten den stien som starter lengst sør fra Bjødnalia, eller er det den som starter lenger oppe i veien (lenger nord) med den nødlingen dere har gjort? 

Slik jeg har "nødlet" er det den sørlige stien jeg mener. Jeg er ikke sikker på om "din" sti går nøyaktig slik som jeg pleier å gå, Det gjelder et stykke oppe i bakken, rett før der de to stiene på ditt kart går sammen.     I tillegg har jeg aldri gått slik din sti voser fra toppen og ned.  Det er en gjedreklyver litt lengre nordøst, som jeg bruker, og jeg går på østsiden av det lille tjernet før jeg "detter" ned til Ristøl.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (8 timer siden):

Slik jeg har "nødlet" er det den sørlige stien jeg mener. Jeg er ikke sikker på om "din" sti går nøyaktig slik som jeg pleier å gå, Det gjelder et stykke oppe i bakken, rett før der de to stiene på ditt kart går sammen.     I tillegg har jeg aldri gått slik din sti voser fra toppen og ned.  Det er en gjedreklyver litt lengre nordøst, som jeg bruker, og jeg går på østsiden av det lille tjernet før jeg "detter" ned til Ristøl.

Takk for tilbakemelding. På flybildet ser det ut som at de som har gått over gjerdet før nedstigning til Risstøl, der jeg har tegnet stien, har steget over gjerdet på en stor stein, og at det ikke er en gjerdeklyver der. Men jeg klarer ikke å se noen gjerdeklyver lenger nord heller. Jeg må nok at en synfaringstur i romjulen. Nå vet jeg i hvert fall hvor jeg skal begynne i Bjødnalia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (På 24.12.2021 den 15.45):

Slik jeg har "nødlet" er det den sørlige stien jeg mener. Jeg er ikke sikker på om "din" sti går nøyaktig slik som jeg pleier å gå, Det gjelder et stykke oppe i bakken, rett før der de to stiene på ditt kart går sammen.     I tillegg har jeg aldri gått slik din sti voser fra toppen og ned.  Det er en gjedreklyver litt lengre nordøst, som jeg bruker, og jeg går på østsiden av det lille tjernet før jeg "detter" ned til Ristøl.

Da har jeg funnet og synfart stien din. Jeg synes det var et svært bra valg av trasé , og dere har virkelig gjort en skikkelig jobb med nødlingene. Jeg sporet stien med GPS. Og jeg målte også inn en god del av nødlingene med 1m nøyaktighet slik at jeg kunne få de med på kartet og justert sti mer nøyaktig på kartet. Se
https://lende.name/karter/BjoednaliaRisstoelMedSymbolforklaringer.pdf

Dette kartet har jeg laget i tråd med gjeldende norm for orienteringskart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lklende skrev (17 minutter siden):

Dette kartet har jeg laget i tråd med gjeldende norm for orienteringskart.

Da skal Harry få en melding. Han var den som gjorde meg oppmerskom på stien oppover siden.  (Jeg går som regel rundt Lauvlia og over til "Skogen". Noe som er en skikkelig flott tur.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

REJOHN skrev (3 timer siden):

Da skal Harry få en melding. Han var den som gjorde meg oppmerskom på stien oppover siden.  (Jeg går som regel rundt Lauvlia og over til "Skogen". Noe som er en skikkelig flott tur.)

Jeg har også gått stien fra Skogen til Lauvlia (den nye stien som kommunen i lag med Turistforeningen har satt opp skilt til), men har du gått den gamle stien, den som starter like ved hytta i Skogen, og som fra gammelt av gikk til Sikvalandsvegen via stranda langs Homslandsvatnet fra Fossåna? Den har jeg ikke gått i sin helhet, men har gått fra Sikvalandsveien til Fossåna der det er tydelig sti. Ut fra hva jeg ser på Strava Heatmap, så ser det ut til at folk som går den gamle sien fra Skogen, går ned til Lauvlia aust for Skogafjellet og ned over Røyrlia.

Jeg fant forresten gjerdeklyveren på toppen av stien til Risstøl. Jeg gikk ikke helt ned til Risstøl, men tok et bilde av ovenfra over området. Flott utsikt derfra. Se bilde jeg tok.

RisstoelOvenfra.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lklende skrev (10 timer siden):

men har du gått den gamle stien, den som starter like ved hytta i Skogen, og som fra gammelt av gikk til Sikvalandsvegen via stranda langs Homslandsvatnet fra Fossåna? Den har jeg ikke gått i sin helhet, men har gått fra Sikvalandsveien til Fossåna der det er tydelig sti. Ut fra hva jeg ser på Strava Heatmap, så ser det ut til at folk som går den gamle sien fra Skogen, går ned til Lauvlia aust for Skogafjellet og ned over Røyrlia.

Nei her har jeg aldri gått. Jeg må sjekke ut denne muligheten, men først en gang på våren.

Takk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg hadde skrevet feil målestokk på de to kartene jeg har oppgitt link til. Oppdaget det først nå, er nå rettet. Målestokken skal være 1 : 4000 når skrevet ut på et a4- ark.

Kart med skyggeprofil: 
https://lende.name/karter/RisstoelBjoednalia2.pdf

Kart med bakgrunn fra mapant.no og symboler fra gjeldende norm for orienteringsløp ISOM 2017:
https://lende.name/karter/BjoednaliaRisstoelMedSymbolforklaringer.pdf

Endret av lklende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lklende skrev (14 minutter siden):

Beklager at jeg hadde skrevet feil målestokk på de to kartene jeg har oppgitt link til. Oppdaget det først nå, er nå rettet. Målestokken skal være 1 : 4000 når skrevet ut på et a4- ark.

Kart med skyggeprofil: 
https://lende.name/karter/RisstoelBjoednalia2.pdf

Kart med bakgrunn fra mapant.no og symboler fra gjeldende norm for orienteringsløp ISOM 2017:
https://lende.name/karter/BjoednaliaRisstoelMedSymbolforklaringer.pdf

Ikke noe problem. Takk for oppdateringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.