Gå til innhold
  • Bli medlem

Vask av telemark/rando innerstøvel


Gal Krokfot

Anbefalte innlegg

Annonse

Jeg har puttet mine innerstøvler (Dynafit) i en bøtte med eddikkvann og latt det soake i et halvt døgn. Det funker.

Er det metall på de bør de ikke ligge fullt så lenge, eddik spiser på metallet.

Blandingsforhold er ikke så nøye, har brukt en 7% flaske på en bøtte vann. Ellers har jeg brukt 24% og bare målt på slump.

Kan godt ligge lengre enn et halvt døgn også (uten metall). Jeg har ikke skyllt etterpå (gjorde det første gang jeg prøvde). Eddiklukta forsvinner når de tørker, og den bakteriedrepende effekten virker også etter de er tatt opp av bøtta mens de tørker.

Jeg tørker skistøvlene mine med disse til 129,- på jula, ikke de raskeste men de tørker akkurat passe raskt over natta til at det ikke fremmer bakterievekst.

820004.jpg.326e778a8f28a9e26bee8d774f7e0505.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gal Krokfot skrev (25 minutter siden):

@Omnilite og @Marius Engelsen Takk for tips.
Eddikvatn er forsøkt. Forholda er betre, men jerv og grevling går fortsatt lange omveger rundt støvlane.
Dei er nok ein tapt sak. 
Fordelen er at eg får iallefall fjellet for meg sjølv når eg brukar dei...

En siste ting du kan prøve, hvis det er sånn at støvlene er søppel hvis du ikke får vekk lukten, er å legge de i klorbad. Jeg gjorde det på noen joggesko, men de ble bleke og fikk lett hull etterpå, så det kan ødelegge støvelen.

Eller vaske de i maskin på 60 grader. Evt. 90 som ett siste desperat forsøk. Men jeg tror ikke de overlever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.