Gå til innhold
  • Bli medlem

Telt til familie på 4


christeroren

Anbefalte innlegg

Etter at familien er blitt større de siste årene er det på tide å kjøpe nytt fjelltelt, og det er enklere sagt en gjort. Så hvis noen har erfaringer dere kan dele blir jeg veldig takknemlig!

Litt om behovet: Vi har en 4-åring og en 2-åring, og ser etter et telt som funker nå og om 10 år. Det bør være tunneltelt. Stor nok plass i innerteltet er viktig. Ett eller to fortelt er ikke så viktig, men er åpen for erfaringer. Prismessig vil jeg ikke betale for dårlig kvalitet, men siden feriepengene(som skulle brukes på sydenferie) fortsatt står på konto har vi litt å gå på. 
 

Vi heller mot Fjellräven Abisko Endurance 4, men kikker også på Fjellheimen Pro 4. Vi er jo ikke låst til disse to, så er det andre telt som dere har erfaring med så kom gjerne med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er godt fornøyd med Spitsbergen 3 pro, dog ikke like langsiktig løsning som dere har valgt mtp at vi er fire.. ungene ligger anføttes enn så lenge. Jeg setter pris på det ekstra forteltet, det blir ganske mye stæsj på tur med to barn. Muligheten for å åpne opp i begge ender gir god ventilasjon også, og sammen med rette kortvegger på begge sider i innerteltet gjør mye for romfølelsen der - noe som betyr litt om fire er inni teltet over tid en regnværsdag.. Fjellheimen er jo lettere, da - og de nyeste modellene har vel fått bedre takhøyde i hele innerteltet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan!

ville tenkt veldig på hva man skal bruke telte til,var i samme sitvasjon som deg og kjøpte en Nallo 4gt nå 8 år senere og (og barn på 12 og 9 år) er ikke akuratt det telte brukt stort.

Det ente med att fruen ikke ble med på så mange turer men eller jeg og barna var på tur,da ble det nallo 4gr så stort att det ikke ble tatt med (både pga vekt men nesten umulig og finne sted og slå det opp)

har kjøpt en 3 mans tunnel telt (det er 165cm ved hode og 135 ved beina ble kjøpt inn nå vi var 3 stk) ligner på "gammle" Fjellheimen Superlight. (mitt veier 2.5kg og har stormatter) perfekt til vintertur med begge ungene (ligger da på 3 liggunderlag og så i en jerven duk) brukt det her telt masse. Fint og til tur med 1 av barna på vinter tur.

Videre så har jeg et Helsport Ringstind Superlight 1-2 (det her passer perfekt med et Exped SynMat HL Duo M (https://www.fjellsport.no/exped-synmat-hl-m-1.html?q=Exped SynMat HL Duo M) genialt telt når man skal på tur og ikke har lyst til og bære tungt eller alltid få plass på en camping plass (sykklet fra oslo til lillesand med junior i sommer og brukte det telte her) 

 

har og brukt det her samme med begge barna på tur når dem var mindre https://www.klikk.no/helse/trening/tester/test-av-fjelltelt-3363922 (kjøprt på finn for 1500 kr) ekstremt lett og sette opp,passer og fint på dagsturer på vinteren hvis man må skifte blei osv (kan da varme opp telte og sjeke om barne er kaldt osv)  ulempen er att i det minste mitt telt er ikke 100% vantett så regner det mye over tid kommer det inn. (så definisjonen av god værs telt)

 

man tenker man skal på fjellet og treneger fjelltelt osv,erfaring min med barn som ikke kan bære selv og alt stash man skal ha med seg blir det fort ikke mange "fjellturer" men eller sykkel turer med telt eventuelt i omerådet rundt hvor man bor  ;) (hvis man ikke er instilt på og bære med seg en sekk på 120liter som veier 25kg på fjelltur det var ikke noe for meg) 

Hvis man kjøper lett utstur og tar lite plass har jeg klart og reise på tur med en 60liter sekk som ca veier 12kg får par dager og da blir det koselig tur, men somregel ble det eller en sykkel tur med sykkel vogn :) 

 

så tenkt igjenom hva du skal bruke telte til,vi reiser ikke på telt tur hvis det er meldt mye nedbør alle 4 hverfall (jeg kan gjøre det med gutta da de ikke bryr seg så mye)

her er og 2 fine telt for alle 4 :) 

https://www.bigagnes.com/Copper-Spur-HV-UL4-2020

https://www.tarptent.com/product/hogback/

Endret av svingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Hilleberg Keron 4 og det fungerer svært bra. Enkelt å sette opp og veldig solid. Man kan også få det i en utgave med ekstra stort fortelt, men vi valgte vekk det for å spare litt vekt. Det er veldig god plass i teltet p.g.a. rette endevegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lurt litt på denne problemstillingen selv. begynner å helle mer mot at det kanskje er bedre med 2 telt. Et 2 og et 3 manns. Syns allsidigheten blir bedre. Hvis man vare er 2-3 som skal på tur, så slipper man å dra på et 4 manns telt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.