Gå til innhold
  • Bli medlem

Valgets kval - tørrdrakt for padling


DFM62

Anbefalte innlegg

Har tenkt en god stund at jeg skulle skaffe meg en tørrdrakt for padling. Er ikke snakk om ukesturer opp og ned langs kysten, men heller en tur ut i skjærgården her på Telemarks- og Vestfoldsskysten for helga. Ettersom vanntemperaturen ligger på rundt 2 grader om dagen, må det anskaffes passende bekledning før det kan bli snakk om tur.

Jeg har god og lang erfaring med ymse tørrdrakter for dykking, men ser at tørrdrakter for padling har litt andre "issues". For meg er det stort sett en ukjent verden, og merkenavnene er ukjente - for det meste. Jeg ønsker nok å unngå de billigste variantene til 4-5k og satse på et eller annet i mellom-prissjiktet 7-9k. Filosofien om at "en får det en betaler for", gjelder forhåpentligvis i dette segmentet også.

Jeg er litt usikker på hva som skiller "snørr og barter" her - billigvariantene ser ut til - uten unntak - å komme  med latex mansjetter og sokker. De litt dyrere har gjerne sokker i draktmaterialet samt mansjetter i en kombinasjon med latex og neopren. Frontzip er et must. Er blitt nesten 60 og er ikke så smidig i kroppen at jeg gidder å famle bak på ryggen med kranglete back-zip'er på egen hånd. Neopren foretukket i mansjetter, men ikke noen dealbreaker. Latex sokker er dog ikke foretrukket...

Noen som har innspill på noen av disse kandidatene:

- Ursuit AWS. Kjent kvalitetsleverandør innenfor dykking. Neopren halstetning og frontzip. Pris 8900 (Eian) og 8800 (Alfafritid)

- Palm Cascade. Palm er ukjent for meg, men jeg ser at det nok er et vel ansett merke? 7500 hos Kajakk&Fritid

- Kokatat Hydrus Swift 3L. Også et ukjent merke for meg, men ser det nevnes titt og ofte. 8000 hos West System. Frontzip og tisseluke, men latex

 

Andre modeller/merker en burde se nøye på?

 

Endret av DFM62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • DFM62 endret tittelen til Valgets kval - tørrdrakt for padling
Annonse

Tørrdrakter er alltid et omstridt tema, og smaken er som baken.

Jeg bruker "billige" Crewsaver og GUL tørrdrakter som utleiedrakter, og de er helt ok drakter.

Latexmansjetter er tettere enn neoprenmansjetter, men tåler gjerne  litt mindre røff behandling og krever mer vedlikehold. Crewsaver sine drakter og en del drakter fra GUL har pustende stoff og holder fint mål for sporadisk bruk, mens noen av de billigste har plastaktig helt tett og ubehagelig stoff som jeg ikke vil anbefales.

Kona bruker en drakt fra GUL som er helt grei, og selv bruker jeg en Kokatat i goretex som er helt fantastisk god.

Jeg tror nok du vil bli fornøyd så lenge du styrer unna de aller billigste draktene, og mye av prisforskjellen ligger i slitestyrke og komfort /pusteevne.

Både Palm, Ursuit og Kokatat er gode og anerkjente kvalitetsmerker,så det er vanskelig å velge feil hvis man tar en av dem. Holder kanskje en knapp på Ursuit og Kokatat, men det er jo nye smak og behag også.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Ursuit Drakten, den er kanonbra! Trygt kjøp! Jeg satt inn pisseglidelås selv, kjekt til lange turer. Jeg padlet i filler en nemodrakt på en sesong, var mer lim enn drakt på den til slutt, så jeg har noe å sammenligne med.

Kokatat hydrus materialet har jeg i en bukse. Mykt og slitesterk det også, men litt tynnere enn Ursuit materialet. Synes Hydrus puster dårligere.

Palm har jeg ikke prøvd, men gir godt intrykk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (2 timer siden):

Jeg er litt usikker på hva som skiller "snørr og barter" her - billigvariantene ser ut til - uten unntak - å komme  med latex mansjetter og sokker. De litt dyrere har gjerne sokker i draktmaterialet samt mansjetter i en kombinasjon med latex og neopren. Frontzip er et must. Er blitt nesten 60 og er ikke så smidig i kroppen at jeg gidder å famle bak på ryggen med kranglete back-zip'er på egen hånd. Neopren foretukket i mansjetter, men ikke noen dealbreaker. Latex sokker er dog ikke foretrukket...

Noen som har innspill på noen av disse kandidatene:

- Ursuit AWS. Kjent kvalitetsleverandør innenfor dykking. Neopren halstetning og frontzip. Pris 8900 (Eian) og 8800 (Alfafritid)

- Palm Cascade. Palm er ukjent for meg, men jeg ser at det nok er et vel ansett merke? 7500 hos Kajakk&Fritid

- Kokatat Hydrus Swift 3L. Også et ukjent merke for meg, men ser det nevnes titt og ofte. 8000 hos West System. Frontzip og tisseluke, men latex

Andre modeller/merker en burde se nøye på?

Jeg synes du har funnet bra fram i virrvaret sjøl. :)  Ursuit er en enkel drakt, solid og god. Materialet er ikke like mykt som Kokatats gore-tex, men synes det er ganske på linje med både Palm-drakten og Kokatats hydrus som jeg har.

Jeg kjøpte en Kokatat hydrus meridian for noen år siden, den har fått røff behandling (den er påskegul, så jeg vil gjerne bli kvitt den 🤣), men ikke søren om jeg en gang må lappe den! Palm har jeg hørt flere opplevde at hele drakten etter en stund ble lekk, men det er noen år siden så det trenger slett ikke være tilfelle med dagens drakter - og mitt eksemplar av samme typen skjedde det ikke med.

En forskjell som ikke er nevnt er dette med skjørt i midjen, for å ha spruttrekket på innsiden av sånn at det blir ekstra vanskelig for vann å komme inn i kajakken. Ursuitdrakten har ikke det, men den er det veldig mange som har og trives utmerket med likevel. Mindre styr ved draktskylling.

En annen sak er det du nevner med et lag utenpå mansjetten. Dette gjør det varmere noe som f.eks. er bra for håndleddene, men det er mer plunder ved skylling, til en viss grad når man skal ha noe på hendene, og når man skal bytte mansjetter.

Ser Palm sin drakt også har klaff utenpå glidelåsen, som det sikkert er ei feit remse borrelås på. Det er også noe du kan ta med i beregningen om du vil ha. Beskytter sikkert låsen, men personlig synes jeg det er et evig irritasjonsmoment når drakten skal på eller av. Noe skikkelig dritt om man er kald på fingrene.

Lykke til med vinterpadlinga (det blir jo det med så kaldt vann), ser man bort fra temperaturen og de mindre marginene, så er det den flotteste tiden på året å padle. Det er så klart i vannet, og på denne tiden har fuglene begynt å lage lyd igjen, og det er som fargene er ekstra skarpe. Fantastisk tid! 🥰

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miamaria skrev (17 minutter siden):

Ser Palm sin drakt også har klaff utenpå glidelåsen, som det sikkert er ei feit remse borrelås på. Det er også noe du kan ta med i beregningen om du vil ha. Beskytter sikkert låsen, men personlig synes jeg det er et evig irritasjonsmoment når drakten skal på eller av. Noe skikkelig dritt om man er kald på fingrene.

image.thumb.png.437fdc56fe470800e7a19e40efaf10ce.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der var den ja. Kjenner jeg blir irritert bare av synet. 🤣 Men nå har min Palmdrakt ei tilsvarende rundt hele bakluka, og det er enda verre. (Man kan jo bare tenke seg om man er urven i magen, går i land, og så må man fikle med en lang borrelås over luka, som naturligvis går sammen igjen i enden man begynte, når man endelig har kommet seg til slutten.) Så jeg har nok mindre toleranse på det enn de fleste.

  • Hehe 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terka skrev (10 minutter siden):

Palm Bora / Atom har ikke klaff over glidelås eller borrelås andre steder enn en liten klaff over området som beskytter håndmansjettene, bare så det er sagt  😄

Er ikke begge de nevnte modellene backzip? De er vel også noe dyrere enn ønsket prisrange, etter hva jeg kan se...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DFM62 skrev (7 minutter siden):

Er ikke begge de nevnte modellene backzip? De er vel også noe dyrere enn ønsket prisrange, etter hva jeg kan se...

Ser sånn ut, men det er i det minste ikke klaff med borrelås over hele glidelåsen bak… (Jada, den hadde det også, min Palmdrakt. "Kjempeartig" å kle av seg når man er alene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det @DFM62 👍 Var mest ment som et svar til Miamaria. 😄 

Men som nevnt nevnt i annen tråd nylig, på sensommeren og høsten i fjor kosta Palm Atom rundt 6500,- på 25% tilbud hos Kajakk og Fritid, Konstaterer at listepris har tatt et megahopp ila vinteren på Palm drakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.