Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Har noen generelle tips på Lillehammer - Rondane - Dovre

Anbefalte innlegg

Skal ut på min første langtur alene i sommer. Har med meg selskap på små deler av turen men blir for det meste alene. 

Har ikke gått tur i området alene tidligere og ønsker å få noen tips om det er noen med erfaring fra denne rute eller området her inne. 

Pakker lett i god sekk og sover de fleste nettene i telt. Enkelte netter tar jeg inn på selvbetjent hytte (hvis jeg rekker å booke før alt er tatt) for å etterfylle rasjoner og ta det rolig. Følger DNTs signaTUR rute SAGA, men siden jeg ikke skal sove på alle hyttene kan det være kule avstikkere underveis. 

Finnes det frysetørka mat blandt rasjonene på DNTs hytter? 

Går i perioden 19.06 .- 01.07. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke gått SAGA selv (men det står på planen for en fremtidig sommer), men har gått i Rondane og på Dovrefjell. Jeg har skjønt det slik at terrenget fra Lillehammer og nordover er rimelig snilt av seg, mens på Rondane og Dovrefjell er det mye stein. Jeg syns Rondane har mye fine fjell og natur, bare ha med klær for typisk norsk høyfjell (du kan fint få nysnø der i juli).

Det er DNT Oslo som drifter de fleste selvbetjente hyttene underveis, de har en liste over standard-utvalget her: 

(Logg inn for å se skjult innhold)

Men som de selv skriver kan det være lokale variasjoner. Jeg tror dog ikke at du vil finne frystetørket mat ala Real på noen av hyttene. Fra Rondvassbu og nordover er det stort sett betjente hytter, og disse selger såvidt jeg vet ikke tørrmat. Kun mulig å kjøpe frokost, middag osv som serveres på hytta.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøvde å svare tidligere i dag, men innlegget ble borte. Tips:

Mye myr frem til Gråhøbu, så gode fjellstøver, etterimpregnering/fett, og gamasjer er å anbefale. Ellers anbefaler jeg å krysse Dørålsglupen i tørt/godt vær.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
famjsv skrev (1 time siden):

Prøvde å svare tidligere i dag, men innlegget ble borte. Tips:

Mye myr frem til Gråhøbu, så gode fjellstøver, etterimpregnering/fett, og gamasjer er å anbefale. Ellers anbefaler jeg å krysse Dørålsglupen i tørt/godt vær.

Takk! Dette er gode tips. Hadde ikke tenkt tanken med gamasjer før du nevnte det. Sikkert nyttig på første delen av turen.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ulyden skrev (2 timer siden):

Jeg har ikke gått SAGA selv (men det står på planen for en fremtidig sommer), men har gått i Rondane og på Dovrefjell. Jeg har skjønt det slik at terrenget fra Lillehammer og nordover er rimelig snilt av seg, mens på Rondane og Dovrefjell er det mye stein. Jeg syns Rondane har mye fine fjell og natur, bare ha med klær for typisk norsk høyfjell (du kan fint få nysnø der i juli).

Det er DNT Oslo som drifter de fleste selvbetjente hyttene underveis, de har en liste over standard-utvalget her: 

Men som de selv skriver kan det være lokale variasjoner. Jeg tror dog ikke at du vil finne frystetørket mat ala Real på noen av hyttene. Fra Rondvassbu og nordover er det stort sett betjente hytter, og disse selger såvidt jeg vet ikke tørrmat. Kun mulig å kjøpe frokost, middag osv som serveres på hytta.

Har du sovet i telt på dine turer i området når det har kommet nysnø? Hva har du eventuelt sovet i? Vil helst holde soveposen lett og heller kle på meg ekstra om det skulle komme et par kalde netter. 

Med så mange gode muligheter (både før og etter Rondvassbu) skal det ikke være nødvendig å belage seg på tørrmat fra hyttene heller. Kan bære det som trengs fra starten og etterfylle den provianten jeg ev. vil trenge på hytter underveis. 

Har forresten forsøkt å booke meg inn på hytter på ruten allerede, men systemet tillater ikke booking lengre enn 02.05. Har du noe erfaring med når UT.no åpner for booking i sommersesong på disse hyttene? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har bare sovet på hyttene når jeg har gått i Rondane. En lett pose som tåler ned mot null er nok uansett lurt om du skal bo i telt. 

Her er et bilde fra forrige tur i Rondane (noen år siden nå - 2012). Tatt på morgenen 20.juli mellom Haverdalsseter og Grimsdalshytta. 

AE14734C-68AA-4891-A8E6-1FE622A55D33.jpeg

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Lignende innhold

• Av Terka
      På tide med litt andre temaer en fjellmote og utstyrsanbefalinger på forumet. 🤔😁

Bakgrunnshistorie
      For to uker siden så gikk jeg og en kamerat blandt annet Uranostraversen (lånt 
       for å vise traversen). 
      Denne kameraten jeg var på tur med har tidligere klatret fjell i Himalaya og en del høye topper på andre kontinenter, så denne turen var rimelig langt innenfor komfortsonen.
      Sekkene ble pakka 80% kvelden før for å være klare til tidlig avmarsj, siste rest inklusive mat og drikke ble pakket på morgenen.
      Mens vi pakka sekkene så var denne kameraten veldig fokusert på å kun ta med det nødvendige.
      Av klatreutstyr hadde vi med to halvtau, ett sett kiler, noen kamkiler, 5 stk kortslynger/60 cm slynger, og en nøttepirker på deling. I tillegg hadde hver av oss klatresele, hjelm, reverso taubrems, to 120 cm slynger, to skrukarabinere, en isøks og  stegjern.
      Foruten klarteutstyret hadde han en tynn flecejakke som var delvis vindtett, lue, hals, tynne gummihansker, kart og kompass, 4 brødskiver (holder for en dagstur i norske fjell iflg han 😄) , og en tom 1L flaske som han fylte på ved siste drikkbare vann. 
      Skalljakke, mer mat osv ble vurdert unødvendig. Kun det som var nødvendig i sekken.
      1 ekstra kg i sekken utgjør 1 time ekstra på 1000 høydemeter mener han. Dette kommer fra en som bærer Helsport Svalbard 5 telt på tur, dvs ikke en lettpakker.
      Siste 10 årene har jeg selv gått turer med barn (pluss en del soloturer, og noen med venner), og de 10 årene før det en del turer hvor jeg enten har vært turleder eller en av de mest erfaring og dermed følt litt ekstra ansvar for å få til en bra tur for alle.
      Resultatet ble tydelig helga for to uker siden, jeg har blitt vant med å ha en del ekstra i sekken "for sikkerhets skyld", både til meg selv og før å kunne hjelpe andre. Det var mye jeg kunne lette sekken for siden vi begge var relativt erfarne med fjell og klatring. Ekstra, sikringsmidler, mat, vannmengde, klær, hodelykt, et sett med kart og kompas, ++  Sekken min ble ikke fullt så minimalt som kameraten min, men mye lettere en om han ikke hadde utfordret meg på det.
      Dog savnet han skalljakka litt i et parti det blåste surt og var rundt null grader, og han fikk 2 brødskiver av meg på returen. Men han hadde en helt grei dagstur med det utstyret ham gikk med (..med litt mindre "margin" ift vær og uhell/skadesituasjoner en det jeg har brukt å ha siste årene).
      Etterpå har jeg fundert litt på hvorfor jeg har med de tingene jeg har i sekken, og tenker jeg absolutt kan bli mer bevisst på dette igjen. Derfor... 
      Spørsmål:
      Hvilke type turer går du?  Hva har du i sekken og hvorfor? Og hva velger du ikke å ta med i sekken på spesifikke turer, og hvorfor?

• Av Jonas1986
      Hei!
      Lurer på hvordan man "skal" pakke sekker, skal på en ukestur og sekken blir mellom 35-40kg..
      Har altid inbilt meg at det tyngste skal lengst mulig ned og inn mot ryggen, stemmer ikke det?
      En kompis sa han altid hadde teltet liggende oppå sekken, under lokket i sin reconpack, jeg har brukt og pakke det langt ned i sekken.
      Har nå telt på 1,6 kg, så det hjelper på kontra vintertelt på nesten 5kg (Bergans Helium Dome)
      pakker altid sovepose helt nederst, så telt, liggeunderlag (expeed synmate 7LW m. chairkit),stormkjøkken (trangia) med omnilite,  så mat med klær på toppen.
      Packraft(ca. 3kg) stropper jeg under sekken og åren (1kg) trer jef inn under sidelommene så det er lett tilgjengelig.
      Toalettmappen ligger inni lokket.
      Skal på ukestur i slutten av august med packraft men en del vandring så tenkte det kunne jo være noe å tenke på  

• Av AndreB
      Hvordan pakker dere multifuelbrennere?
      Jeg har alltid brukt gass (primus eta stove) og da har jeg alltid pakket alt innimellom kjeler og panner i pakka den kom i, gass er jo reint å fint.
      Har nå kjøpt en multifuelbrenner og da frister det ikke så og ha denne pakket innimellom kjelene og panner i tilfeller søl av drivstoff. Og oppebavring i den medfølgenge posen som primus sender med omnilite ti virker i mine øyene ikke helt optimal.

Rotet i bokser og forskjelig som jeg hadde lignende og fant en løsning  men den krevde at drivstoffslangen må skrus av for hver pakking, ikke optimalt hvis man skal flytte litt på seg.

• Av hgmann
      Hei. Lurer på om folket har noen gode tips for kompakt pakking av sekk. Det blir mye volum som skal inn i en 50 l sekk som er pakket for 3-sesongs helgetur med teltovernatting. Får plass, men sekken er litt sprekkeferdig. Man kan selvsagt gå til innkjøp av lettere utstyr som har mindre volum pakket, men tenker på smarte pakketips på generelt basis. Alt bør helst ligge i sekken og ikke dingle på utsiden, muligens med unntak av liggeunderlag av type Bamse. Kan gå opp til en større sekk, men tenkte først sjekke om det med noen smarte grep kan løse seg med en 50 liter. 
      Benytter selv pakkposer som får komprimert bekledning og annet, dette funker bra. Har lest at noen anbefaler å rulle sammen klærne får de stappes i pakkpose for mindre volum, andre pakker teltstenger, plugger og duk hver for seg og noen har kamera med bag festet fra skulderreimene på brystet. Har ett Aktotelt selv, men er litt engstelig for at teltstengene kan være litt utsatt for brudd når de ikke har duken rullet rundt. Ellers prøver jeg å ikke drasse med for mye, men ser at sovepose (Mountain Equipment Xero 550), telt (Akto) og liggeunderlag (Exped downmat 7 LW) fyller sekken godt.
      Er det noen med gode tips for hvordan å komprimere innholdet til sekken og organisere pakkingen smart så taes det imot med takk  

• Av NattUgle
      Jeg pakker alltid ALT for mye og ser at mange er borte på LANGE turer i skog mark og fjell.
      Sommerturer. Hvordan får man friskt/nok vann til drikke og matlaging? Er vel ikke safe å fylle flasker fra en bekk?
      Noen tips?
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.