Gå til innhold
  • Bli medlem
IGNORED

Garmin 66 som spiser batteri

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en rimelig ny Garmin gpsmap 66 (uten satelitt-telefon). Bruker den med oppladbare batterier av typen som klipses sammen. Disse ble kjøpt i samme butikk som gps`en og skal etter spesifikasjonene holde lengre enn vanlige alkaliske batterier. Har forsøkt alle de innstillingsmulighetene jeg finner for å spare strøm - uten at det hjelper noe særlig. Går med gps`en i lomme, mot kroppen - for å holde battriene varme. Ved batteriskift er også de nye batteriene varme. Likevel holder den ikke en halv dag engang i -8. Tenkte kanskje jeg hadde fått en dårlig batteripakke, Men jeg kjøpe jo to komplette slike (altså 4 batterier) og begge er like bra/dårlige. Har målt batteriene etter lading for å sikre at de er toppladet før bruk. Har også forsøkt med vanlige varta longlife batterier -uten bedring.

Ekspedisjonsmodus (som sparer strøm) unngår jeg fordi det går på bekostning av antall punkter som tegnes av i slepestreken. Men den burde holdt mye lengre også i vanlig modus.

Kompisen har en  Garmin 64 som henger i klips på skulderstroppen og lett holder to dager på samme tur. (Og den har ikke ekspedisjonsmodus).

Er det noen andre her som har opplevd at Garmin 66 bruker mye mere strøm enn Garmin 64?

Vær gjerne spesifikke.

Anders.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det NiMH batterier du bruker?
Min erfaring er at Lithium AA-batterier holder mye lenger enn NiMH, og veldig mye lenger enn alkaliske AA. Spesielt når det er kaldt er Lithium-batteriene helt overlegne.
Ulempen er at det er engangsbatterier, og de er dyrere enn vanlige AA. Men helt klart verdt det.
Garmin oppgir opptil 16 timer batteritid (ikke i ekspedisjonsmodus). "Opptil" betyr under helt optimale forhold, fin sommertemperatur og de beste batteriene.

Kjøp to Lithium AA og prøv om det blir bedre.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mye som kan gjøres for å få lengre batterilevetid.

Jeg bruker IKEA ladda batterier, de er faktisk veldig bra. 

(Logg inn for å se skjult innhold)

Maximizing Battery Life

• You can do several things to extend the life of the batteries.
  • Reduce the backlight brightness (Adjusting the Backlight).
  • Reduce the backlight timeout (Display Settings).
  • Reduce the flashlight brightness or flash frequency (Using the Flashlight).
  • Use battery save mode (Turning On Battery Save Mode).
  • Use expedition mode (Turning On Expedition Mode).
  • Turn off wireless connectivity (Wi‑Fi Settings).
  • Turn off Bluetooth® technology (Bluetooth Settings).
  • Turn off additional satellite systems (GPS and Other Satellite Systems).

Jeg skrur også av tracking. 

Endret av Dortase
Lenke til innlegg
Del på andre sider

joda, har forsøkt alt på lista. Takker igjen for tips.

Med Tracking menes opplasting av data jfr mapshare/ inreach? Jeg har ikke 66i utgaven med disse funksjonene.

Dersom det også menes i betydningen slepespor og data i den forbindelse, må disse være påslått til mitt bruk. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
45 minutes ago, Anders70 said:

på den oppladbare pakka fra garmin står det Ni-MH ja.

Så får det bli test med lithium-batterier. Takker for tips.

(Kanskje en får kjøpt oppladbare lithium-batterier også).

Du får ikke tak i 1,5V oppladbare Lithium AA så vidt jeg vet.
Hvis du prøver med engangs Lithium må du huske å stille i menyen at du har installert Lithium-batterier.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn J skrev (6 timer siden):

Du får ikke tak i 1,5V oppladbare Lithium AA så vidt jeg vet.

Du får muligens ikke tak i dem men de finnes:

Er to omtalt her: 

. Flere finnes feks på Amazon, men så var det å få tak i dem da. 

Endret av SnorreL
Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 hours ago, SnorreL said:

Du får muligens ikke tak i dem men de finnes:

Er to omtalt her: 

. Flere finnes feks på Amazon, men så var det å få tak i dem da. 

Se der ja! Og på ebay får jeg 111 treff på aa rechargeable lithium batteries 1,5v. Hvem kjøper først og avlegger rapport?? :-)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn J skrev (11 timer siden):

Er det NiMH batterier du bruker?
Min erfaring er at Lithium AA-batterier holder mye lenger enn NiMH, og veldig mye lenger enn alkaliske AA. Spesielt når det er kaldt er Lithium-batteriene helt overlegne.
Ulempen er at det er engangsbatterier, og de er dyrere enn vanlige AA. Men helt klart verdt det.
Garmin oppgir opptil 16 timer batteritid (ikke i ekspedisjonsmodus). "Opptil" betyr under helt optimale forhold, fin sommertemperatur og de beste batteriene.

Kjøp to Lithium AA og prøv om det blir bedre.

Jeg har brukt Sanyo Eneloop Pro, og disse har vert svært gode i streng kulde. Står ikke tilbake for Litium i min Etrex 30x, og selvfølglelig mye billigere og mer miljøvennlig å bruke.

Jeg har også opplevd noen dårlige eneloop batterier, dessverre. Laderen min viser indre motstand i batteriene, og ett par batterier har hatt 30-40 ganger for høy indre motstand. Bruker jeg disse er det fort lite strøm igjen. Mulig kvaliteten ikke er bedre hos andre, jeg vet ikke.

Men en ting jeg har merket med alle ladebatterier og enheter med integrert batteri, er at de kommer seg betydelig i kapasitet etter å ha blitt brukt 4-5 ganger.

Men såklart, kanskje enheten til Trådstarter virker dårligere med 1,3VNiMh sammenlignet med 1,5V Alkaliske/Litium batterier, så det er lurt å prøve noe nytt.

Anders70 skrev (12 timer siden):

Hei.

Har en rimelig ny Garmin gpsmap 66 (uten satelitt-telefon). Bruker den med oppladbare batterier av typen som klipses sammen. Disse ble kjøpt i samme butikk som gps`en og skal etter spesifikasjonene holde lengre enn vanlige alkaliske batterier. Har forsøkt alle de innstillingsmulighetene jeg finner for å spare strøm - uten at det hjelper noe særlig. Går med gps`en i lomme, mot kroppen - for å holde battriene varme. Ved batteriskift er også de nye batteriene varme. Likevel holder den ikke en halv dag engang i -8. Tenkte kanskje jeg hadde fått en dårlig batteripakke, Men jeg kjøpe jo to komplette slike (altså 4 batterier) og begge er like bra/dårlige. Har målt batteriene etter lading for å sikre at de er toppladet før bruk. Har også forsøkt med vanlige varta longlife batterier -uten bedring.

Ekspedisjonsmodus (som sparer strøm) unngår jeg fordi det går på bekostning av antall punkter som tegnes av i slepestreken. Men den burde holdt mye lengre også i vanlig modus.

Kompisen har en  Garmin 64 som henger i klips på skulderstroppen og lett holder to dager på samme tur. (Og den har ikke ekspedisjonsmodus).

Er det noen andre her som har opplevd at Garmin 66 bruker mye mere strøm enn Garmin 64?

Vær gjerne spesifikke.

Anders.

på andre garminenheter kan man velge om det er Alkalisk, Litium eller NiMh batterier som står i. Finnes det ett slikt valg i menyen din?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Batterier er eget fag skjønner jeg. Skal sjekke om jeg har batterivalg-meny.

Takker for alle tips - de skal undersøkes suksessivt.

Men mitt opprinnelige spørsmål:  "Er det noen andre her som har opplevd at Garmin 66 bruker mye mere strøm enn Garmin 64?" står fortsatt ubesvart  (med tilnærmet lik bruk/instillinger osv).

A.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 2 weeks later...

Hei. Slik jeg forstår deg bruker GPSen mye strøm og du bruker den oppladbare batteri "pakken" til Garmin? Har du stilt den inn til rett type batteri? 

Har selv en 66 som jeg ønsker å lade via USB siden jeg har med 40.000mah 😜 i pulken og ikke vil dra på andre batterier. Dumt hvis du opplever at den tappes for raskt med den oppladbare pakken da... Tro om den vil lades via USB om man bruker Eneloop batterier i stedet..? 🤔

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.